یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 8:37 قبل از ظهر

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را درگیر می کند. این عارضه باعث می شود تا هزینه های روحی روانی و مادی زیادی برا خانواده ها تحمیل شود. در بین مواد مخدر یکی از سخت ترین عوارض، مربوط به انواع مخدر صنعتی است. این مواد عموما در آزمایشگاه ها توسط افراد سود جو تولید می شوند و اثرات مخرب شدیدی را بر جامعه وارد می کنند.

یکی از راه های کمک به افراد مبتلا به این عارضه، فراهم کردن بستر ترک اعتیاد برای آنها است. امروزه روش های نوین و موثری برای درمان اعتیاد به کار گرفته می شود. در کنار این روش ها مدیریت تغذیه و سبک زندگی نیز تاثیر بسزایی در ترک اعتیاد دارد. بنابراین افرادی که در دوره ترک اعتیاد قرار دارند، نیاز است به نوع خورد و خوراکشان توجه بیشتری شود.

در این مطلب سعی می کنیم موادی که خوردنشان، برای ترک شیشه مفید است را معرفی کنیم. توجه داشته باشید این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شما نوشته شده است و نباید آن را مبنای تصمیم گیری برای موارد مربوط به سلامت و بهداشت خود قرار دهید. برای مشاوره گرفتن در موارد پزشکی و مرتبط با سلامت خود، حتما به پزشک و متخصص مراجعه کنید.

لیست داروها و ویتامین های که برای ترک شیشه پیشنهاد می شود

در ابتدا کمی بیشتر با مشکلات و عوارضی که این مخدر ایجاد می کند آشنا می شویم و به توضیح نحوه برخورد با شخص بیمار می پردازیم و در نهایت رژیم غذایی و دارویی پیشنهادی را شرح می دهیم. دارو ها، ویتامین ها و مکمل های مختلفی برای ترک شیشه پیشنهاد می شوند، این موارد گاهی موثر هستند و گاهی نیز اثر چندانی ندارند. در ادامه سعی کرده ایم لیستی از موثر ترین موارد را برای شما بیاوریم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

لیست داروها و ویتامین های که برای ترک شیشه پیشنهاد می شود

عوارض مصرف شیشه

هر ماده مخدر به نوبه خود، آسیب های مختلفی به بدن وارد می کند. این آسیب ها گاهی جبران پذیرند و گاهی به سختی جبران می شوند و یا نمی توان آنها را التیام بخشید. شیشه یک ماده مخدر نسبتا جدید است که متاسفانه افراد زیادی را به دام اعتیاد کشانده است.

این ماده مخدر اثرات شدیدی بر سیستم اعصاب و روان فرد دارد. فرد مصرف کننده، دچار توهمات شدید می شود و مشاهیر خود را از دست می دهد. افسردگی و بیماری های مشابه، به مرور زمان بروز می کنند و بر مصائب شخص می افزایند. فرد مبتلا معمولا در تغذیه خود دچار مشکل می شود و ممکن است در زمان اعتیاد با سوء تغذیه مواجه شود.

نوع تغذیه در زمان ترک شیشه

بهترین کار در دوره ترک اعتیاد، تنظیم یک برنامه غذایی مناسب برای فرد است تا مواد مغذی به طور کامل برای او فراهم شود. در زمان ترک رفته رفته میل به غذا بیشتر می شود و ممکن است فرد به پرخوری روی بیاورد. برای جلوگیری از دریافت غیر اصولی غذا، سعی کنید غذاهایی با ترکیبات متنوع و مواد مورد نیاز بدن در اختیار شخص قرار دهید.

فذد در حال ترک باید نوشیدن آب و سایر مایعات را جدی بگیرد. از نوشیدنی هایی مثل شیر نیز نباید غافل شد، از زمان های گذشته شیر برای پاکسازی بدن از سموم و دریافت مواد مغذی لازم، شناخته شده است.

در برنامه غذایی از غلات، سبزیجات به خصوص انواع تازه و مرغ و ماهی استفاده کنید. می توانید از مکمل های ویتامین در این زمان کمک بگیرید؛ اما مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی می تواند همان کار را برای شما انجام دهد و نیاز های فرد را برآورده کند.

نوع تغذیه در زمان ترک شیشه

دارو های پیشنهادی ترک شیشه

همانطور که گفتیم برای ترک مواد مخدر، بهترین کار مراجعه به پزشک است. پزشک بر اساس شرایط فرد، تعیین می کند که چه روندی برای درمان در نظر گرفته شود. معمولا بعد از ویزیت متخصص، یک دوره به اصطلاح سم زدایی آغاز می شود که در آن با کم کردن دز مواد مخدر و روش های دیگر، روند درمان آغاز می شود.

برخورد اطرافیان با شخص و روحیه دادن به او نیز بسیار مهم است. در ادامه درمان فرد وارد حالات خماری می شود، می توان گفت از سخت ترین مراحل ترک این مرحله است. افرادی که موفق به ترک می شوند باید بیشتر از گذشته از خود در برابر وسوسه مصرف مجدد، مراقبت کنند.

می توان گفت تقریبا هیچ داروی مشخصی برای درمان شیشه وجود ندارد و پزشک با بررسی شرایط هر فرد ممکن است دارو های متفاوتی را تجویز کند. دارو های زیادی به عنوان قرص ترک شیشه معرفی می شوند، اما توصیه می شود برای خود درمانی آن ها را خودسرانه مصرف نکنید.

برای خود درمانی بهترین کار همان توجه به تغذیه و مصرف حساب شده ویتامین ها و املاح ضروری است. همانگونه که اشاره کردیم، از مواد را می توانید از میوه ها و سبزیجات تامین کنید.

مطلب پیشنهادی

کشیدن تریاک بهتره یا خوردن

کشیدن تریاک بهتره یا خوردن

برخی افراد بر این باورند که مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی عوارض خاصی ندارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *