جمعه , 10 فروردین 1403 - 3:38 قبل از ظهر

سونوگرافی واژینال برای چیست

سونوگرافی واژینال نوع خاصی از سونوگرافی است که توسط یک پروب انجام می‌شود. در حقیقت در این روش پروب برای نمایش تصاویر واضح از جنین، دهانه رحم و جفت وارد واژن زن می‌گردد. به این عمل سونوگرافی داخلی یا ترانس واژینال نیز می‌گویند. در این مطلب از سیب به شما خواهیم گفت که پزشکان این نوع روش پزشکی را به چه علت تجویز می‌کنند.

سونوگرافی واژینال به چه علت انجام می شود؟

سونوگرافی ترانس واژینال به پزشک یا متخصص سونوگرافی این امکان را می‌دهد که به خوبی جنین را مشاهده کرده و وضعیت او را بررسی کند. حتی با کمک این تکنیک می‌توان متوجه شد که آیا مادر چند قلو باردار است. همچنین این روش به پزشک یا سونوگرافیست اجازه می‌دهد که واژن، جفت، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌های بانوان را به راحتی بررسی کند. در واقع می‌توان گفت که سونوگرافی داخلی مکمل یا جایگزین سونوگرافی استاندارد شکمی است که در آن پروب روی شکم قرار می‌گیرد.

این تکنیک پزشکی زمانی توسط پزشک یا ماما توصیه می‌شود که او به تصویر تشخیص واضح‌تری نیاز داشته باشد. در واقع تصویر به دست آمده در این روش نسبت به تصویر حاصل از سونوگرافی استاندارد شکمی واضح‌تر است.

سونوگرافی واژینال به چه علت انجام می شود؟

سونوگرافی واژینال چه زمانی در دوران بارداری نیاز است؟

سونوگرافی ترانس واژینال توانایی تایید باردار بودن فرد را دارد، زیرا این روش می‌تواند ضربان قلب جنین را در همان اوایل حاملگی نیز تشخیص دهد. همچنین این نوع سونوگرافی می‌تواند محل و اندازه جنین و حتی تعداد نوزادان را نیز تعیین کند. البته سونوگرافی واژینال برای تشخیص سایر مشکلات یا بیماری‌های احتمالی نیز است:

  • بارداری خارج از رحم را تشخیص می‌دهد.
  • دهانه رحم را به منظور تعیین خطر زایمان زودرس اندازه‌گیری می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید اقدامات ضروری برای رفع مشکل را انجام دهید.
  • هرگونه ناهنجاری در جفت یا دهانه رحم را شناسایی می‌کند.
  • منبع هر نوع خونریزی را تعیین می‌کند.

سونوگرافی واژینال چه زمانی در دوران بارداری نیاز است؟

نحوه انجام سونوگرافی واژینال چگونه است؟

لازم به ذکر است که این نوع خاص از سونوگرافی نیز مانند سونوگرافی شکمی باید توسط پزشک یا متخصص سونوگرافی در بیمارستان، کلینیک یا مطب صورت گیرد. در این روش از نوعی پروب مخصوص استفاده می‌شود که پهنای بزرگتری از انگشت دارد. پیش از انجام این تکنیک احتمالا از مراجعه‌کننده خواسته می‌شود که مثانه خود را از ادرار خالی کند. همچنین در صورتی که فرد از تامپون استفاده می‌نماید، باید آن را بیرون بیاورد. در طول انجام این نوع سونوگرافی شخص در حالی که نیمه پایینی لباس خود را در آورده، باید با زانوهای خمیده روی تخت معاینه دراز بکشد.

البته ممکن است که روی تخت رکابی برای قرار دادن پاها روی آن وجود داشته باشد. سپس پروب که با کمک غلاف پوشانده شده به ژل روان‌کننده آغشته می‌شود. این وسیله به آهستگی به اندازه 5 تا 8 سانتی‌متر داخل واژن قرار می‌گیرد. کل این عملیات معمولا آسیبی به بدن وارد نمی‌کند، اما احتمالا فرد احساس فشار و ناراحتی خواهد داشت. پزشک یا سونوگرافیست پروب را به منظور داشتن بهترین دید به اطراف حرکت می‌دهد و همه مناطق را بررسی می‌کند. معاینه مذکور به طور معمول بین 15 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارد.

نحوه انجام سونوگرافی واژینال چگونه است؟

در صورتی که برای انجام این معاینه با پزشک مرد راحت نیستید، می‌توانید به یک سونوگرافیست زن مراجعه بفرمایید. همچنین در طول جلسه معاینه از یک کارمند درمانی زن یا یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید.

چه زمان می توان نتایج سونوگرافی واژینال را مشاهده کرد؟

در بسیاری از مواقع تصاویر سونوگرافی واژینال را می‌توان همزمان با انجام معاینه روی مانیتور پزشک مشاهده کرد. در صورتی که یک متخصص در آن مکان حضور داشته باشد، می‌تواند فورا نتایج را با شما در میان بگذارد. در حالی که سونوگرافیست اجازه ندارد، در مورد تصاویر ثبت شده با مراجعه‌کننده صحبت کند. پس از پردازش تصاویر، پزشک یا ماما آن‌ها را مشاهده و بررسی می‌نماید. کل این پروسه اعلام نتایج سونوگرافی داخلی یک الی دو روز طول می‌کشد.

آیا سونوگرافی واژینال خطراتی دارد؟

آیا سونوگرافی واژینال خطراتی دارد؟

اگر کیسه آب خانم باردار پاره نشده باشد، انجام سونوگرافی ترانس واژینال برای مادر و کودک خطری به همراه ندارد. در صورتی که مادر به لاتکس حساسیت دارد، باید این موضوع را به سونوگرافیست اطلاع دهد. پزشک یا متخصص سونوگرافی در این شرایط باید از غلاف بدون لاتکس روی پروب استفاده کند. دقت داشته باشید که این روش هیچ عارضه‌ای برای خانم باردار و جنین او ندارد. بنابراین مادر به سرعت می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد. برای مثال پس از انجام این معاینه او می‌تواند برای بازگشت به خانه بدون مشکل رانندگی کند.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *