پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 9:59 بعد از ظهر

آیا روغن جامد تاریخ گذشته قابل استفاده است

درست است که حتی پس از تاریخ مصرف نیز می‌توانید از روغن جامد و مایع خوراکی استفاده کنید، اما باید پی مشکلات آن را به تن مالیده باشید! موارد بسیاری وجود دارد که باعث فساد روغن می‌شود. در ادامه این مقاله سیب قصد داریم تمام این موارد را برای روغن های جامد و مایع در کنار هم بررسی کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

آیا روغن مایع تاریخ گذشته قابل استفاده است

پاسخ این سوال وابستگی بسیاری به شرایط نگهداری روغن دارد. اگر روغن شما در شرایط خوبی باشد، به این زودی‌ها فاسد نمی‌شود. مدتی پس از تاریخ نوشته شده روی درب روغن مایع یا جامد نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. اما چه زمانی روغن شما دیگر قابل استفاده نیست؟
اگر یک روغن مایع یا جامد را برای مدت طولانی داشته باشید، متوجه تغییر رنگ و ظاهر روغن خواهید شد. علاوه بر رنگ و ظاهر، عطر روغن نیز دیگر همانند گذشته نیست. این یعنی روغن شما فاسد و خراب شده است. به یاد داشته باشید اگرچه زمان نوشته شده روی روغن‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما عوامل و نشانه‌های فساد در آن‌ها یکسان است.

آیا روغن مایع تاریخ گذشته قابل استفاده است
اما تمام این‌ها به این معنی نیست که روغن جامد تاریخ گذشته قابل استفاده است! بلکه به این معنی است که در شرایط ضروری می‌توانید این کار را انجام دهید. به طور کلی استفاده از روغن‌های تاریخ مصرف گذشته ریسک بالایی به همراه دارد. بهتر است کمی به کارخانه سازنده روغن اطمینان کنید!
هیدرولیز یکی از مهم‌ترین فرآِیندهایی است که طی آن روغن فاسد می‌شود. هیدرولیز حاصل واکنش شیمیایی میان روغن و آب یا همان رطوبت است. این فرآیند به تنهایی نمی‌تواند روغن را فاسد کند. بلکه تنها زمانی عمل می‌کند که همراه با فرآیند اکسیداسیون باشد. فرآیند اکسیداسیون فرآیند واکنش روغن با آب است.
آب، اکسیژن و نور آفتاب، سه عامل اصلی تاثیر گذار روی مدت مصرف روغن‌های جامد و مایع هستند. از این رو می‌توان گفت اگر روغن شما در پوشش مناسبی قرار گرفته باشد، احتمال فساد آن کاهش خواهد یافت. فراموش نکنید روغن‌ها از دو نوع چربی اشباع و غیر اشباع ساخته شده اند. این دو نوع اسید، قابلیت واکنش بسیاری با رطوبت و هوا دارند.
همانند دیگر موادی که از این چربی‌ها ساخته شده‌‌اند، روغن‌ها نیز در برابر دما واکنش نشان می‌دهند. درست است که دمای جوش و ذوب روغن‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما دمای بیش از اندازه، تاثیر یکسانی روی روغن‌ها دارد. از این رو توصیه می‌شود روغن را کنار اجاق گاز نگهداری نکنید.
از سوی دیگر حرارت مستقیمی که هنگام پخت و پز به روغن وارد می‌شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع به همین دلیل است که برای سرخ کردن از روغن خاصی استفاده می‌شود. جالب است بدانید برخی تصور می‌کنند این موارد درباره روغن‌های کارخانه‌‌ای و صنعتی صدق نمی‌کند!
روغن‌های کارخانه‌‌ای به دلیل افزودنی‌هایی که به روغن اضافه می‌شود، عمر بیشتری دارند. درست است که عمر آن‌ها بیشتر از روغن‌های طبیعی است، اما این بدان معنی نیست که روغن‌های کارخانه‌‌ای خراب و فاسد نمی‌شوند. این روغن‌ها هم اگر در شرایط نامناسبی قرار بگیرند، از بین خواهند رفت.

عوارض استفاده از روغن تاریخ مصرف گذشته

عوارض استفاده از روغن تاریخ مصرف گذشته

از لحاظ پزشکی اسانس‌ها پیچیده به نظر می‌رسند. در روغن‌های طبیعی اسانس‌های طبیعی حتی بیشتر پیچیده‌تر به نظر می‌رسند. مونوترپن‌ها، سسکوی ترپن‌ها، مونوترپنوئیدها و سسکوی ترپنوئیدها از جمله اسانس‌هایی هستند که در روغن‌های طبیعی بیشتر دیده می‌شوند. این اسانس‌ها فواید بسیاری برای سلامتی دارند، اما اگر روغن تاریخ مصرف گذشته باشد، دقیقاً برعکس عمل می‌کنند.
حساسیت‌های پوستی، سوختگی‌های بیشتر در صورت تماس با پوست و تحریک‌های تنفسی، تنها گوشه‌‌ای از آسیب‌هایی هستند که استفاده از روغن‌های تاریخ مصرف گذشته برای شما به همراه دارد. با این حال به یاد داشته باشید این روغن‌ها نمی‌توانند در لحظه شما را بیمار کنند.
روغن‌هایی که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته و فاسد باشند، طعم خوبی ندارند. این روغن‌ها به طور معمول طعم تلخی به غذا می‌دهند. از این رو تمایل به استفاده از آن‌ها به صورت خوراکی بسیار کم است. اما جالب است بدانید از این روغن‌ها می‌توان برای کارهای دیگر همچون تمیزکاری استفاده کرد!
مجله سیب به شما می‌گوید که از این روغن‌ها برای روغن کاری درب و پنجره استفاده کنید. همچنین اگر درب و پنجره شما چوبی است، این روغن‌ها یکی از بهترین محافظان برای چوب به شمار می‌روند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه کافی است کمی در مجله سیب گشت بزنید.

 

مطلب پیشنهادی

سیاه دانه برای چی خوبه

سیاه دانه برای چی خوبه

سیاه دانه نام دانه های گیاهی است که اغلب در جنوب اروپا، جنوب غربی آسیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *