یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 4:21 بعد از ظهر

چه کسانی نباید سیاه دانه بخورند؟

سیاه دانه به عنوان یکی از دانه های خوراکی به شمار می رود. علاوه بر این خواص دارویی این دانه، باعث شده است که از آن در طب سنتی نیز استفاده کنند.  به خواص دارویی این دانه که افراد زیادی آن را به عنوان یک داروی بهشتی می دانند، زیرا در درمان بسیاری از بیماری ها به انسان کمک می کند. جالب است بدانید که از سیاه دانه در مصر باستان برای مومیایی اجساد نیز استفاده می کردند زیرا این دانه دارای خواص ضد باکتریایی است و باعث حفظ مومیایی می شود. درکشور های عربی، برخی کشور های آفریقایی و آسیایی از سیاه دانه برای درمان و جلوگیری  برخی بیماری ها استفاده می کنند. با اینکه سیاه دانه دارای خواص دارویی است اما برای گروهی از افراد استفاده آن توصیه نمی شود مثل زنان باردار، زیرا سلامتی آن ها را به خطر می اندارد و امکان دارد خسارات جبران ناپذیری بر بدن آن ها بزند که در ادامه این مقاله به بررسی جامع تر این موضوع می پردازیم.

چه کسانی نباید سیاه دانه بخورند

سیاه دانه برای چه کسانی مضر است؟

سیاه دانه از خواص دارویی بسیاری برخوردار است و به همین دلیل مورد توجه و تجویز پزشکان طب سنتی برای درمان و پیشگیری برخی بیماری ها قرار گرفته است. اما با این حال این دانه هم همانند تمام خوراکی های جهان، برای گروهی از افراد مضر است. سیاه دانه برای زنان باردار ضرر دارد زیرا با خوردن آن انقباض دیواره های رحم کاهش می یابد و این فرایند برای جنین خطرناک است امکان سقط آن بالا می رود. سیاه دانه به شکل روغن برای سطح پوست به مصرف می رسد. از روغن سیاه دانه بیشتر برای خواص دارویی آن استفاده می کنند، برای مثال افرادی که اضافه وزن دارند و از رژیم غذایی لاغری پیروی می کنند، شکم و پهلو هایشان را با آن ماساژ می دهند تا چربی های آن قسمت ها را کم کند، در نتیجه باعث ایجاد رطوبت در آن قسمت ها شود. از دلایل دیگر که باعث تماس روغن سیاه دانه با پوست می شود، استفاده از آن برای تقویت ابرو ها است، در واقع این روغن باعث تقویت ریشه ابرو می شود و علاوه بر آن از ریزش ابرو ها جلوگیری می کند. یکی دیگر از فواید این دانه ، تسکین درد مفاصل است، به گونه ای که ابتدا سیاه دانه را آسیاب کرده و یک قاشق غذاخوری آن را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب می کنید و سپس آن قسمت از مفاصلی که درد دارد را با روغن به دست آمده ماساژ می دهید تا درد آن قسمت ها به مرور تسکین یابد.

سیاه دانه برای چه کسانی مضر است؟

عوارض روغن سیاه دانه

همانطور که گفتیم سیاه دانه درشکل روغن نیز خواص دارویی مختص به خود را دارد و مورد استقبال اکثر خانم ها در طب سنتی قرار گرفته است، اما نکته قابل توجه و مهم این است که با وجود فواید ارزشمندی که این دانه برای پوست دارد، پوست بعضی افراد به آن حساسیت دارد با استفاده از این روغن گاهی پوست دچار درماتیت تماسی می شود. به منظور جلوگیری از این عوارض لازم است قبل از استفاده این روغن روی پوست، کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید و اگر باعث بروز حساسیت یا درماتیت تماسی نشد، با خیال راحت از آن استفاده کنید در غیر این صورت استفاده از آن منجر به بروز خطر برای پوست می شود. استفاده از این گیاه برای کسانی که آلرژی دارند، توصیه نمی شود زیرا ممکن است با مصرف آن بدن آن ها دچار واکنش های آلرژیک شود. سیاه دانه باعث انعقاد خون می شود، به تعبیری سیاه دانه از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما استفاده بیش از حد آن، باعث خطر خونریزی در فرد یا افزایش خونریزی می شود که در برخی موارد جبران ناپذیر است، بنابراین هنگام خونریزی یا وقتی که جراحتی روی بدن خود دارید، از خوردن این گیاه خودداری کنید. به این نکته خوب دقت کنید، اگر شما دیابت دارید و از داروهای دیابتی و انسولین استفاده می کنید از مصرف سیاه دانه جدا خودداری کنید، زیرا این دانه با داروهای دیابتی تداخل دارویی دارد و استفاده این دو باهم باعث کاهش قند خون بیش از حد در بدن شود، در نتیجه باعث بروز خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی فرد می شود. پس اگر شما باردار هستید یا بیماری دیابت یا آلرژی و حساسیت پوستی دارید بهتر است قبل از استفاده از سیاه دانه با پزشک معالج خود مشورت کنید تا از خطر احتمالی برای سلامتی خود جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی

سیاه دانه باعث مرگ میشود

سیاه دانه باعث مرگ میشود

سیاه دانه هم همانند خوراکی‌های دیگر عوارضی دارد، اما این که بگویید سیاه دانه باعث …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *