پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 5:07 بعد از ظهر

جدیدترین درمان شیشه

شیشه نام خیابانی مواد مخدری به نام کریستال مت آمفتامین یا کریستال مت است. این ماده مخدر به شدت اعتیادآور است. در حال حاضر، متأسفانه بیماران زیادی از شیشه استفاده می‌کنند و برای بهبودی خود به کمک نیاز دارند. به همین دلیل، اینجا جدیدترین درمان شیشه را به شما معرفی می‌کنیم.

شیشه چیست؟

شیشه یا مت آمفتامین ماده‌ای محرک و به شدت اعتیاد آور است که مصرف آن بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش مواردی نظیر میل جنسی، حس لذت و انرژی و… می‌شود. یکی از روش‌های استفاده از آن، تزریق شیشه به داخل ورید است که باعث می‌شود مغز با سرعت بیشتری واکنش نشان دهد. زمانی که شیشه به مغز می‌رسد، احساس سرخوشی و لذت ایجاد می‌کند. متأسفانه با وجود عوارض جانبی دلپذیر، شیشه بسیار خطرناک است و در استفاده طولانی مدت، ممکن است خطرات جدی برای سلامتی مصرف کننده ایجاد کند.

شیشه چیست؟

غلبه بر اعتیاد به کریستال مت، بسیار سخت و طاقت فرسا است و کسانی که دچار آن می‌شوند، به دردسر بزرگی می‌افتند. یکی از بزرگترین چالش‌های ترک اعتیاد، عدم تمایل و میل به درمان فرد بیمار است. بنابراین روند درمان را مختل نموده و کاملاً بی نتیجه است. به همین جهت پزشکان به دنبال جدیدترین درمان شیشه به چندین روش هستند تا بتوانند به فرد بیمار برای درمان اعتیاد به شیشه کمک کنند. یکی از این روش‌های مفید درمان، ترک اعتیاد با نوروفیدبک است.

نورو فیدبک چیست و چگونه به درمان اعتیاد کمک می کند؟

در این متد با دستگاه EEG که یکی از روش‌های پایش الکتروفیزیولوژیکی برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز است، از حسگرهای پلاستیکی برای اتصال به سر بیمار استفاده می‌شود. مغز انسان قادر است الگوهای جدید (نوروپلاستیک) را در خود ایجاد نماید. به این معنی که می‌تواند با تغییر الگوهای قدیمی (عادت اعتیاد به شیشه)، الگوهای جدیدی را جایگزین نماید. به این صورت که با ایجاد مسیرهای عصبی جدیدی در مغز، الگوها در طی مدت زمان بیشتری، ثابت و  پایدار می‌شوند.

زمانی که بیمار به مصرف شیشه ادامه می‌دهد، مسیرهای عصبی مصرف مواد مخدر را تقویت می‌کنند، اما با نورفیدبک این مسیرها مسدود می‌شوند. بیمار در برابر مصرف شیشه بیش از حد، دائماً تحریک شده و همچنین در صورت عدم مصرف، دچار بی‌تحرکی می شود. چنین احوالی معزل بزرگی برای درمان فرد مبتلا به اعتیاد است. اگر بیمار بیش از حد تحریک شود، دچار عوارضی مثل اضطراب فراوان و تکانش‌گری می‌شود. پس برای رفع این حالات، دوباره به مصرف بیشتری از مواد مخدر روی می‌آورد. نوروفیدبک جایگزین مناسبی برای مصرف شیشه است.

نوروفیدبک به مغز و سیستم عصبی پاداش می‌دهد. در نتیجه فرد به آرامش می‌رسد. در این روش، مغز بازخورد گرفته و به آن جایزه می‌دهند. دوباره مغز به دنبال جایزه بعدی، برنامه آرام شدن را در سیستم عصبی تنظیم می‌کند. این روند تکرار می‌شود و فرد بیمار به جای استفاده از مواد مخدر، آرامش را از روش نوروفیدبک دریافت می‌کند، اما در صورتی که فرد دچار بی‌تحرکی ناشی از مصرف شیشه شود، افسردگی، احساس ناامیدی و پایین آمدن سطح انرژی از عواقب چنین حالتی است.

نورو فیدبک چیست و چگونه به درمان اعتیاد کمک می کند؟

فرد بیمار برای خلاص شدن از این احساسات، دوباره شیشه مصرف می کند، اما برای درمان، مجدداً از نورفیدبک به عنوان راه حل استفاده می‌شود. در این روش، مغز را به تولید امواجی با فرکانس بالاتر تشویق می‌کنند. در نتیجه تمرکز، انگیزه و سطح انرژی  فرد مبتلا به اعتیاد افزایش می‌یابد. اجرای پروتکل‌های دستگاه نوروفیدبک برای فرد، با توجه به نشانه‌ها و علائم او تعیین می‌شود.

مغز انسان به صورت خودکار عمل تنظیم خودش را برای رسیدن به تعادل انجام می‌دهد، اما در ابتدا به اعلان دستگاه نوروفیدبک نیاز دارد. بدن انسان، در شرایط مناسب می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌ها را اصلاح کند. در این روش جدید درمان شیشه، فرد بیمار باید در جلسات پیوسته نوروفیدبک شرکت کند. در این صورت به آرامش پایداری می رسد. این جلسات ممتد، مانع از تحریک بیشتر و در نتیجه افزایش مصرف شیشه در فرد بیمار می‌شوند.

در پایان توصیه می‌شود جدیدترین روش درمان شیشه را بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار دهید و با متخصصین مشورت کنید. اگر این مقاله برای شما مفید بوده، به سایر مقالات مجله اینترنتی سیب، در زمینه ترک اعتیاد، سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

یک دیدگاه

  1. سلام و عرض ادب
    بسیار متشکراز راهکارهای جدید ترک اعتیاد به شیشه با روش نوروفیدبک.
    اما چطور و از کجا میتونیم شروع کنیم ؟
    شماره تماس برای مشاوره و شروع کردن هرچه سریعتر با متخصصین رو از کجا بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳