شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 9:46 قبل از ظهر

انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان

بیماری پاروا از جمله بیماری‌های عفونی ویروسی است که قدرت انتشار آن در بین توله سگ‌ها زیاد است. این بیماری که باعث درگیر شدن نژادهای مختلف سگ می‌شود، در صورت درمان نشدن مقاومت بدن این حیوانات را در برابر عفونت کاهش می‌دهد. همچنین در اثر ابتلای سگ به این بیماری ممکن است که حیوان در اثر از دست دادن سریع آب بدن خود جانش را از دست بدهد. امکان انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان از راه‌های مختلف وجود دارد. در این مطلب با این بیماری و سایر بیماری‌های رایج در سگ‌ها که قابل سرایت به انسان‌ها هستند، آشنا می‌شوید.
توصیه می‌شود که به هیچ وجه در منطقه‌ای که تعداد زیادی سگ در آن مکان وجود دارند، نروید. همچنین اگر سگ مشکوک به بیماری شما را لیس زده یا گاز گرفت، در ابتدا ناحیه مورد نظر را با آب و صابون بشویید. در این زمان از تمیزکننده‌های قوی نیز استفاده کنید. سپس برای درمان به سرعت به پزشک مراجعه بفرمایید. همچین بهتر است که حیوان خانگی خود را به طور منظم برای معالجه و واکسیناسیون نزد دامپزشک ببرید.
آیا بیماری پاروا به انسان منتقل می شود؟

آیا بیماری پاروا به انسان منتقل می شود؟

برخی از بیماری‌ها در انسان و حیوانات از جمله سگ‌ها مشترک هستند. برای مثال بعضی از بیماری‌های یک سگ ممکن است که به انسان‌ها نیز منتقل شوند، البته با مراجعه منظم به دامپزشک احتمال بروز چنین بیماری‌هایی از بین می‌رود. اما در کل باید نکات بهداشتی را در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی به دقت رعایت نمایید. امکان انتقال ویروس پاروا از سگ به انسان نیز وجود دارد. این بیماری ویروسی از سگ بیمار به کودکان و بزرگسالان نیز انتقال داده می‌شود. همچنین این ویروس برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف نیز مشکلات جدی را به همراه دارد.
همانطور که بیان شد، ویروس پاروا بیماری است که در وهله اول توله‌های سگ را درگیر می‌کند. حتما سگ‌های آلوده‌ای را دیده‌اید که علائمی همچون استفراغ، اسهال و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها را از خود نشان می‌دهند. اگر این علائم در کمتر از 10 روز در حیوان خانگی درمان نشود، عواقب بی‌رحمانه و دردناکی را به دنبال خواهند داشت. در واقع ویروس پاروا تنها یکی از ده گونه از ویروس خانواده پارووایردا است.
از جمله شایع‌ترین علائم این بیماری در سگ‌ها می‌توان به ظهر خال‌های بزرگ قرمز در گونه‌ها، بازوها و پاهای حیوان یا انسان اشاره کرد. به همین علت این بیماری را به نام بیماری گونه سیلی خورده نیز می‌شناسند. همچنین این بیماری با علامت‌هایی همچون سرماخوردگی مختصر، گرفتگی بینی، گلودرد، درد عضلات و تب خفیف نیز همراه است. سردرد، خارش، بروز لکه های قرمز رنگ در ناحیه مچ و زانو نیز از دیگر مشخصات این بیماری هستند.
آیا بیماری پاروا به انسان منتقل می شود؟

آیا بیماری سگ به انسان سرایت می کند؟

بسیاری از افراد سوال می‌کنند که آیا امکان انتقال بیماری‌های سگ‌ها به انسان وجود دارد؟  در پاسخ باید عنوان کنیم که در علم پزشکی برخی از بیماری‌ها شناخته شده‌اند که بین انسان‌ها و سگ‌ها مشترک هستند. بنابراین امکان این وجود دارد که یک سگ آلوده بتواند بیماری و میکروب درون بدن خود را به انسان منتقل کند. البته به یاد داشته باشید که این امر تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که حیوان بیمار یا آلوده باشد.
عامل سرایت برخی از بیماری‌های سگ‌ها که به صاحبانشان نیز انتقال می‌دهند، باکتری‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها هستند. لذا در صورتی که در خانه خود از حیوانات دوست داشتنی نگهداری و مراقبت می‌کنید، بهتر است که آن‌ها را به صورت منظم به کلینیک دامپزشکی ببرید. اگر سگ شما به طور منظم و مداوم واکسن‌های لازم و ضروری را دریافت کند، بیمار نشده و در نتیجه آن را به صاحب و سایر اعضای خانواده منتقل نخواهد کرد.
یکی دیگر از بیماری‌های قابل انتقال از سگ به انسان بیماری‌های زنوتیک هستند. این بیماری بعد از بیماری کووید 19 تعداد بسیار زیادی از مردم سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. هاری نیز از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که توسط سگ به انسان سرایت می‌کند.
آیا بیماری سگ به انسان سرایت می کند؟
ویروس هاری در بزاق سگ آلوده قرار دارد و پس از گاز گرفتن حیوان یا انسان دیگری به او منتقل می‌شود. این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است که توسط ویروسی به سیستم عصبی فرد حمله می‌نماید. از دیگر انواع بیماری قابل انتقال سگ به انسان می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • بیماری عفونی لپتوسپیروز
  • کرم‌های حلقه‌ای.
  • بیماری عفونی سالمونلا
  • کنه
  • بیماری عفونی کمپیلوباکتر
  • انگل کریپتوسپوریدیوم
  • کرم‌های گرد
  • انگل ژیاردیا
  • کرم‌های قلاب‌دار
آیا بیماری سگ به انسان سرایت می کند؟
اگر قصد خرید سگ دارید یا در تربیت سگ خود به مشکل مواجه شده اید، دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳