سه شنبه , 4 اردیبهشت 1403 - 5:33 بعد از ظهر

نگهداری توله سگ بدون مادر

توله سگ‌های ماده بر اساس غریزه ذاتی خود وظیفه پرورش توله‌های خود را برعهده دارند. این حیوانات تمام درس‌های مورد نیاز برای زندگی توله‌ها به ترتیب از شیر خوردن تا راه رفتن را به توله‌های خود آموزش می‌دهند. اما امروزه با گسترش تجارت خرید و فروش حیوانات خانگی از مادران تنها برای به دنیا آوردن توله‌ها استفاده می‌شود. لذا نگهداری توله سگ بدون مادر برای صاحبان آن‌ها کار دشواری است. اما جای نگرانی نیست، چرا که در این مطلب شما را با نحوه مراقبت از این حیوانات تازه متولد شده آشنا خواهیم کرد.
به یاد داشته باشید که توله‌های تازه متولد شده بسیار ضعیف هستند و توانایی مراقبت از خود را ندارند. از این رو باید در هنگام مراقبت از این حیوانات نهایت دقت را به خرج دهید.
توله سگ تا چه زمانی شیر میخورد؟

توله سگ تا چه زمانی شیر میخورد؟

توله سگ‌های مختلف تا 2 الی 4 هفته به شیر مادر خود محتاج هستند. بنابراین اگر قصد نگهداری از یک توله سگ بدون مادر را دارید، باید با تمام اصول و روش‌های استاندارد آشنا بوده و آن‌ها را اجرا کنید. برای یادگیری این روش‌ها تنها کافی است که به دامپزشک مراجعه کرده و تمام توصیه‌های او را در مورد توله سگ خود انجام دهید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید توله سگ خود را تا دو هفتگی از شیر خوردن بگیرید. حتی برخی از دامپزشکان عقیده دارند که نباید تا 4 ماهگی مصرف شیر توله‌ها را قطع کرد. مورد دیگری که در این خصوص باید یاد بگیرید، نحوه شیر دادن و نوع آن است.
از آنجایی که معده توله سگ‌ها بسیار حساس است، به هیچ وجه نباید شیر گاو پاستوریزه به ویژه کم چرب به آن‌ها بدهید. این امر باعث بروز اسهال در توله سگ‌های کوچک می‌شود. توله سگ‌های شیرخوار نیاز فوق‌العاده‌ای به مصرف کلسیم و فسفر دارند که متاسفانه شیر گاو این مواد معدنی را ندارد. برای شیر دادن به توله سگ خود پس از گرم کردن شیر مخصوص حیوانات آن را درون سرنگ بریزید و خوب تکان دهید. دقت کنید که هرگز نباید بلافاصله پس از بیدار شدن توله‌ها به آن‌ها شیر داد. در این زمان باید اندکی صبر کرده و آن‌ها را نوازش کرد. همچنین برخی از توله سگ‌ها تمایلی به خوردن شیر ندارند. شما باید مانند یک مادر، آن‌ها را با استفاده از یک قلمو نوازش کنید.
توله سگ تا چه زمانی شیر میخورد؟
برای اطلاع از اینکه توله سگ در هر وعده چه میزان شیر می‌خورد و چه زمانی باید سرنگ را از دهان او خارج کرد، باید با دامپزشک مشورت کرده یا با مشاوران سیب تماس بگیرید. شیر دادن بیش از حد نیاز روزانه سگ‌ها را دچار دل درد و اسهال می‌کند.

چگونه از توله سگ بدون مادر نگهداری کنیم؟

برای نگهداری توله سگ بدون مادر باید دمای بدن او را به خوبی تنظیم کنید. برای این منظور می‌توانید از لامپ‌های 40 وات استفاده کرده و آن‌ها را گرم نگه دارید. لازم به ذکر است که دمای مطلوب محیط زندگی توله‌های تازه متولد شده بین 30 الی 33 درجه سانتیگراد است. یکی دیگر از موضوعات دارای اهمیت در زمان مراقبت از توله‌های کوچک دستشویی کردن آن‌ها است. توله‌های سگ را باید وادار به دستشویی کردن نمود. در واقع شما باید پس از هر وعده غذایی که حیوان می‌خورد، به او کمک کنید که مدفوع خود را دفع کند. بهتر است، برای این امر  از یک پد پنبه‌ای یا قلموی نرم بهره بگیرید. برای این منظور قلمو یا پد را به آرامی پشت توله سگ کشیده و با این کار او را وادار به دفع مدفوع خود خواهید کرد.
چگونه از توله سگ بدون مادر نگهداری کنیم؟
استفاده از غذاهای کمکی در کنار شیر نیز یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از سگ‌های نوزاد است. البته همانطور که بیان شد، توله سگ‌ها تا 2 هفتگی فقط باید شیر بخورند، اما بعد از آن می‌توان غذاهای کمکی را به برنامه غذایی آن‌ها اضافه کرد. در این بازه زمانی باید غذای کمکی را در شیر حل کرده و با استفاده از شیشه شیر به توله سگ بخورانید. البته اگر توله سگ با خوردن این نوع غذای تقویتی دچار مشکل شد، باید نوع آن را عوض کنید. نگهداری از توله سگ‌های تازه متولد شده نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد، اما در این زمان شما شاهد لحظات بسیار شیرینی خواهید بود.
توله‌ها بعد از یک ماهگی می‌توانند از خود مراقبت کنند. این حیوانات در این سن علیرغم بازیگوشی زیاد آماده یادگیری بسیاری از مسائل هستند. بنابراین مسئله آموزش را از همان سنین پایین جدی گرفته و با اتخاذ بهترین راهکارها اقدام به تعلیم آن‌ها نمایید.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳