شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 0:06 قبل از ظهر

سگ ناقل چه بیماری است

نژادهای مختلف سگ زندگی صاحبان خود را به طرز قابل توجهی تغییر می‌دهند. برای مثال سگ‌ها در رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی کودکان موثر هستند. همچنین این حیوانات باعث رفع استرس و اضطراب افراد می‌شوند. با این وجود این حیوانات خانگی گاهی اوقات میکروب‌هایی را در بدن خود دارند که ممکن است، برای سلامتی انسان‌ها مضر باشند. در این مطلب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که سگ ناقل چه بیماری است و بیماری‌های شایع او کدام است؟

سگ ناقل کدام یک از بیماری های زیر است

بیماری‌های مختلفی توسط سگ‌ها به انسان و سایر حیوانات انتقال داده می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها در ادامه شرح داده شده است.
ویروس هاری در سگ
می‌توان گفت که ویروس هاری خطرناک‌ترین ویروسی است که از سگ به انسان منتقل می‌شود. این ویروس موجود در دهان سگ وحشی از طریق گاز گرفتن انسان به او انتقال می‌یابد. ویروس هاری پس از ورود به بدن انسان روی سیستم عصبی او تاثیر گذاشته و باعث مرگ فرد می‌گردد.
سگ ناقل کدام یک از بیماری های زیر است
تب مالت در سگ
تب مالت به عنوان یک بیماری باکتریایی در سگ‌ها باعث نازایی، سقط جنین و عفونت چشم و مغز می‌شود. این بیماری در انسان‌ها نیز روی اندام‌های تولیدمثل آن‌ها تاثیر گذاشته و عاملی در سقط جنین زنان باردار است. تب مالت در اثر تماس با حیوانات آلوده و محصولات حاوی باکتری بیماری‌زا همچون شیر خام ایجاد می‌گردد. همچنین در اثر ورود باکتری‌های آلوده به زخم‌های پوستی نیز ممکن است که به تب مالت مبتلا شوید.
باکتری سالمونلا در سگ
باکتری سالمونلا در روده سگ‌ها زندگی می‌کند و از طریق محصولات خام مانند شیر خام و بزاق دهان سگ بیمار به انسان منتقل می‌شود. انسان مبتلا به این باکتری دچار اسهال، تب، بی‌اشتهایی و گرفتگی شکم خواهد شد.
بیماری لایم در سگ
سگ ناقل بیماری به نام لایم است که از طریق کنه به انسان منتقل می‌شود. این بیماری در ابتدای شروع خود باعث ایجاد عفونت در سگ شده و سپس ورم مفاصل، درد و لنگیدن او را به دنبال دارد. برخی از علائم این بیماری شامل کمبود اشتها، کاهش وزن، افزایش ادرار و تشنگی، اسهال و استفراغ و مشکلات تنفسی هستند.
سگ ناقل کدام یک از بیماری های زیر است

بیماری های شایع در سگ ها و راه های درمان

برای نگهداری درست از سگ بهتر است که اطلاعات خود را درباره انواع بیماری‌های سگ و روش‌های درمان آن‌ها بیشتر کنید. در این بخش برخی از شایع‌ترین بیماری‌های سگ‌ها معرفی شده است.
سرطان در سگ
سرطان نوعی بیماری رایج در سگ‌ها به خصوص سگ‌هایی با سنین بالا است. در این بیماری سلول‌های سرطانی به صورت غیرقابل کنترل در بدن حیوان رشد کرده و بافت‌های بدن او را از بین می‌برند. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها از انواع مختلفی از سرطان رنج می‌برند.
عقیم کردن پس از اولین دوره فحلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را در سگ‌های ماده به صفر کاهش می‌دهد. همچنین در سگ‌های نر نیز عقیم کردن موجب پایین آمدن احتمال ابتلا به سرطان بیضه می‌شود. برای درمان سرطان در سگ‌ها می‌توان از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده کرد.
دیابت در سگ
سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها با بالا رفتن سنشان دچار دیابت می‌شوند. این بیماری با ورزش و رعایت رژیم غذایی منظم و درست قابل کنترل است. همچنین در صورتی که دامپزشک دیابت را در سگ تشخیص دهد، این حیوان خانگی نیاز به تزریق منظم انسولین خواهد داشت.
برخی از دلایل ابتلای سگ به دیابت ژنتیک، چاقی، استرس، هیجان بیش از حد و التهاب لوزالمعده او است. همچنین احتمال درگیر شدن سگ‌هایی بین 6 الی 9 ساله به دیابت بیشتر است. در ضمن سگ‌هایی با نژاد تریر استرالیایی، اشناوزر مینیاتوری، کیش هاند، پودل و داشهوند احتمال بیشتری دارند که به دیابت مبتلا شوند.
بیماری های شایع در سگ ها و راه های درمان
همانطور که بیان شد، برای درمان این بیماری می‌توان از داروهای خوراکی، رژیم غذایی پر فیبر و تزریق انسولین استفاده کرد.
بیماری تنفسی کنل کاف در سگ
کنل کاف نوعی بیماری عفونی در سگ‌ها است که باعث سرفه و التهاب تارهای صوتی آن‌ها می‌شود. این ویروس به راحتی از طریق سرفه کردن سگ انتشار یافته و بسیار مسری است. سرفه کردن خشک و مداوم، عق زدن، خلط کفی، تب و ترشحات بینی از جمله علائم این بیماری در سگ‌ها است.
همچنین این ویروس از طریق ظرف غذا یا آب مشترک، بازی کردن دو سگ با یکدیگر منتقل می‌شود. البته سگ‌هایی که واکسینه نشده‌اند، بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. در صورتی که علائم کنل کاف را در سگ خود دیدید، بخور آب می‌تواند به او کمک کند. همچنین حیوان را در معرض دود سیگار قرار ندهید.
اگر قصد خرید سگ دارید یا در تربیت سگ خود به مشکل مواجه شده اید، دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳