جمعه , 10 فروردین 1403 - 12:18 بعد از ظهر

داروی ترک اعتیاد در داروخانه

داروهای ترک اعتیاد در انواع مختلف که اکثرا تایید شده هستند، در داروخانه ها قابل تهیه هستد که مهم ترین آن ها شامل وارنیکلین، آکامپروسات، نالتروکسان،B2 یا بوپرنورفین و متادون می باشد که در ادامه به معرفی کلی این داروها می پردازیم.
وارنیکلین: بیشتر در افرادی که اقدام به ترک سیگار کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر بسزایی در ترک سیگار دارد.
آکامپروسات: این دارو بیشتر برای افرادی که به الکل و مشروبات الکلی اعتیاد دارند به کار گرفته می شود که با مصرف این دارو تعادل شیمیایی در مغز که با مصرف الکل از بین رفته است، باز می گردد.
نالتروکسان: به دو صورت قرص و آمپول قابل مصرف است. این دارو برای طول ترک اعتیاد الکل و بعد از ترک هروئین استفاده می شود.
بوپرنورفین: برای ترک اعتیاد به مخدرات سنگین مثل کوکائین و هروئین استفاده می شود. قابل توجه است که حل کردن این قرص در هر مایعی به منظور تزریق آن در بدن به شدت خطرناک است و حتی می تواند منجر به مرگ شود.

متادون: فقط با تجویز پزشک قابل تهیه است و بیشتر برای سم زدایی بدن هنگام ترک مخدرات استفاده می شود. قطع ناگهانی این دارو باید طی هفته صورت بگیرد چرا که قطع ناگهانی این دارو خطر جدی برای بیمار دارد.

داروهای ترک اعتیادی موجود در داروخانه

داروهای ترک اعتیادی موجود در داروخانه

داروخانه ها علاوه بر داشتن داروهای ترک اعتیاد شیمیایی، داروهای گیاهی ترک اعتیاد را نیز دارند. داروهای گیاهی در داروخانه، به عنوان داروی کمکی برای ترک اعتیاد در کنار داروهای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از داروهای گیاهی موجود در داروخانه ها فقط برای ترک یک نوع مواد مخدر اختصاص داده شده اند به عنوان نمونه، داروهای گیاهی که ازخشخاش یا اپیوئیدها ساخته شده اند فقط برای ترک تریاک مناسب است و برای ترک سایر موادهای مخدر از جمله هروئین شیشه و… مناسب نیست.
علاوه بر قرص های ترک اعتیاد، شربت های گیاهی ترک اعتیاد نیز در داروخانه ها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه است. این شربت های گیاهی طرفداران بسیاری دارد. این نوع شربت در ترکیبات مختلف از داروخانه ها قابل تهیه است. قابل ذکر است که داروهای ترک اعتیاد تقلبی، زیاد هستند و برخی از آن ها در ترکیبات خود شامل مواد مخدر هستند و مصرف آن ها به جای کمک به ترک اعتیاد، اعتیاد را در فرد افزایش می دهد، بنابراین بهتر است برای به دام نیوفتادن افراد سودجو که داروهای تقلبی به دست مردم می دهند، برای خرید داروهای ترک اعتیاد به داروخانه های معتبر و کلینیک های تخصصی مراجعه کنید.

داروهای ترک اعتیادی موجود در داروخانه
لازم به ذکر است که، به دلیل وجود داروهای ترک اعتیاد تقلبی، داروخانه ها برای نگهداری و فروش داروهای ترک اعتیاد باید شرایط و ضوابط مربوط به نگهداری این داروها را که از سمت سازمان غذا و دارو تصویب شده است را رعایت کنند. این شرایط بدین صورت است که، داروخانه باید دارای یک اتاق به ابعاد 12 متر و مجهز به دوربین مداربسته باشد که علاوه بر دوربین مداربسته در اطراف اتاق باید دوربین حفاظتی هم در آن وجود داشته باشد. قفسه های این داروها باید از سایر داروهای موجود در داروخانه، مجزا باشند. در ادامه این شرایط، باید خاطر نشان کرد که داروخانه حتما باید دارای سیستم کنترل رطوبت و دما و سیستم اطفاء حریق و … باشد و در صورت نداشتن این امکانات داروخانه مجوز عرضه و نگهداری داروهای ترک اعتیاد را ندارد.

داروهای ترک اعتیادی که در داروخانه با مجوز پزشک داده می شوند

داروهای ترک اعتیادی که در داروخانه با مجوز پزشک داده می شوند

از آنجایی که ترک اعتیاد با درد بدن، خواب آلودگی و حتی فشار روانی همراه است، معتادانی که می خواهند ترک کنند باید از داروهای معتبر برای کاهش درد، تحت نظر پزشک استفاده کنند. با اینکه اکثر داروهای ترک اعتیاد بدون نسخه پزشک از داروخانه ها قابل تهیه است اما بیمار باید از مصرف خودسرانه این دارو ها خودداری کند زیرا این نوع داروها دارای مواد تشکیل دهنده اعتیاد آور هستند و حتما باید مصرف این داروها تحت نظر پزشک متخصص باشد، پزشک متخصص میزان مصرف دارو و نوع دارو را نسبت به مواد مصرفی فرد معتاد و بدن آن فرد مشخص و تجویز می کند.

داروهای ترک اعتیادی که در داروخانه با مجوز پزشک داده می شوند
لازم به ذکر است که مصرف خوسرانه این داروها باعث عوارض متعددی می شوند که تهوع، مختل شدن شدید خواب، اختلال در سیستم تنفسی و میل به مصرف مواد، از این نوع عوارض محسوب می شوند علاوه بر این داروی B2با برخی از داروهای دیگر مثل داروهای بیهوشی، ریفامپین ، تیوپنتال و… دارای تداخل دارویی است. برای جلوگیری از این عوارض چند دارو حتما تحت نسخه پزشک متخصص به بیمار عرضه می شود. ترامادول و متادون از این دسته دارو ها هستند و بدون نسخه پزشک به هیچ عنوان ارائه نمی شود؛ زیرا مصرف این دو دارو بدون تجویز پزشک منجر به بروز رفتارهای خطرناک و علائم مسمویت می شوند. اما با مراجعه به پزشک متخصص و تعیین میزان و وقت مناسب این دارو ها، دیگر خطری بیمار را تهدید نمی کند. مجله اینترنتی سیب با آموزش های رایگان در کنار شماست تا این بیماری خانمان سوز را از خود یا عزیزانتان دور کنید.

 

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

یک دیدگاه

  1. موسسه خدمات پرستاری در منزل

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *