جمعه , 10 فروردین 1403 - 4:59 بعد از ظهر

دیکلوفناک برای ترک اعتیاد

اعتیاد یکی از انواع آسیب های اجتماعی به شمار می رود به این صورت که فرد معتاد علاوه بر آسیب بر سلامت بدن و روان خود، به اجتماع هم آسیب می رساند، به همین دلیل برای ترک اعتیاد راه های بسیاری از جانب متخصصان ارائه شده است که مصرف داروهای مختلف در طی ترک اعتیاد، یکی از همین راه های پیشنهاد شده به شمار می رود. مصرف این داروها، درد هنگام ترک اعتیاد را کاهش می دهد و باعث می شود فرد معتاد بتواند روند درمان را تحمل کند و به فکر برگشت به اعتیاد دچار نشود، در واقع وقتی فرد معتاد تصمیم به ترک اعتیاد می گیرد، قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر صورت می گیرد.
قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر باعث درد بدن، بی خوابی و … می شود بنا براین متخصصان قرص های مسکن قوی و ضد درد را برای این افراد تجویز می کنند تا درد طی ترک اعتیاد کاهش یابد. قرص دیکلوفناک یک داروی غیر استروئیدی محسوب می شود که از داروهای مصرفی معتادان در حین ترک اعتیاد است. در واقع با مصرف قرص دیکلوفناک میزان ترشح آنزیم سکلوکسیژناز کاهش می یابد و این باعث می شود تولید پروستاگلاندین ها در بدن کاهش یابد، پروستاگلاندین ها باعث ایجاد درد در قسمت آسیب دیده بدن می شوند بنابراین مصرف قرص دیکلوفناک درد و التهاب قسمت آسیب دیده بدن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

دیکلوفناک برای ترک اعتیاد چه مزایا و معایبی دارد؟
قرص دیکلوفناک در دونوع دیکلوفناک پتاسیم و دیکلوفناک سدیم قابل تهیه و مصرف است. پس از مصرف دیکلوفناک پتاسیم، این قرص سریعا جذب بدن می شود بنابراین کاربرد این نوع دیکلوفناک بیشتر برای تسکین سریع دردهای ناگهانی است در صورتی که دیکلوفناک سدیم برخلاف دیکفناک پتاسیم، به آرامی اثر خود را نشان می دهد اما مدت زمان اثرگذاری بیشتری دارد. افرادی که بیماری های قلبی عروقی دارند و افرادی که سابقه سکته قلبی دارند، از مصرف دیکلوفناک پتاسیم خودداری کنند زیرا با مصرف دیکلوفناک پتاسیم توسط این این افراد، احتمال سکته یا حمله قلبی در آن ها بالا می رود علاوه بر مصرف قرص دیکلوفناک برای کاهش درد حین ترک اعتیاد، از شیاف دیکلوفناک هم استفاده می شود.

دیکلوفناک برای ترک اعتیاد چه مزایا و معایبی دارد؟

از مزایای دیکلوفناک برای ترک اعتیاد می توان به تاثیر سریع و کارامدی که برای کاهش درد و التهاب دارد، اشاره کرد و این سرعت بهبود درد، در بدن فرد ترک کننده باعث می شود میزان تحمل بیمار برای ترک بالا برود و به فکر برگشت به دوران مصرف خود، گرفتار نشود، اما دیکلوفناک دارای معایب متعددی است، سردرد، یبوست، نفخ معده و اسهال از عوارض شایع قرص دیکلوفناک محسوب می شود. اما برخی از بیماران با استفاده از این دارو دچار عوارض جدی تری می شوند که حتما باید به پزشک مراجعه کنند، به عنوان این عوارض جدی تر می توان به زرد شدن چشم یا پوست، خارش، احساس درد و التهاب در قسمت راست و بالای معده، تاول زدن، کهیر زدن، تب، ورم کردن چشم ها، حلق، بازو و مچ پا، اشاره کرد.

دیکلوفناک برای ترک اعتیاد چه مزایا و معایبی دارد؟
همانطور که گفتیم در صورت بروز این علائم در فرد مصرف کننده دیکلوفناک، باید به پزشک مراجعه شود. خوشبختانه برای جلوگیری از این عوارض احتمالی فرد معتاد در حال ترک، می تواند به جای مصرف قرص یا آمپول دیکلوفناک از ژل دیکلوفناک استفاده کند، با استفاده از ژل دیکلوفناک فقط محل درد با دیکلوفناک تماس برقرار می کند اما با مصرف قرص و آمپول دیکلوفناک، این قرص یا آمپول در جریان خون وارد می شود و احتمال دارد اثر خود را در هرکجای بدن بگذارد، البته نا گفته نماند که با استفاده موضعی از دیکلوفناک، عوارض ناشی از مصرف دیکلوفناک به صفر نمی رسد و احتمال بروز خارش، سفتی، درد و تورم در محل درد وجود دارد.

بهترین راه مراجعه به پزشک برای دریافت مسکن

بهترین راه مراجعه به پزشک برای دریافت مسکن

درست است که اکثر داروهای مسکن بدون تجویز پزشک، قابل تهیه و مصرف است اما بهتر است برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از مصرف مسکن ها با پزشک مشورت کنید مخصوصا اگر سابقه بیماری خاصی دارید و از داروهای دیگر استفاده می کنید، زیرا برخی از مسکن ها دارای تداخل دارویی با برخی دیگر از داروها هستند و اگر شما بدون مراجعه به پزشک به استفاده سرخود از مسکن ها بپردازید احتمال آسیب جدی برای شما وجود دارد زیرا همانطور که گفتیم مسکن ها با برخی از داروها تداخل دارویی دارند.

بهترین راه مراجعه به پزشک برای دریافت مسکن
به طور مثال: اگر شما قرص دیکلوفناک را به همراه سایر مسکن ها استفاده کنید دچار زخم معده یا خونریزی معده می شوید. شما می توانید برای دریافت انواع مسکن به جای خرید و تهیه خودسرانه مسکن، به پزشک مراجعه کرده و به طور کامل مشکل خود را برای پزشک بازگو کرده و علاوه بر آن اگر سابقه بیماری خاصی دارید یا از داروهای متعددی استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان این موضوع قرار داده تا پزشک بتواند در بهترین نحو و با تشخیص درست بهترین مسکن مناسب برای شما را تجویز کند. مجله اینترنتی سیب با آموزش های رایگان در کنار شماست.

 

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *