جمعه , 10 فروردین 1403 - 11:23 قبل از ظهر

سخت ترین روز ترک متادون

ترک متادون یکی از سخت ترین کارهایی است که معتادان به این ماده باید برای رهایی از آن انجام دهند. روند ترک این ماده روندی پیچیده و کمی سخت است که اگر به صورت اصولی انجام نشود ممکن است فرد به مصرف باز گردد. از زمانی که فرد تصمیم به ترک می‌گیرد تا نهایتاً 48 ساعت علائم عوارض این دارو خود را نشان می‌دهند. در ادامه می خواهیم در مورد روند ترک این دارو و روزهای سخت ترک آن صحبت کنیم. روند ترک متادون باید زیر نظر پزشک مربوطه صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است ترک غیر اصولی صورت گیرد و بازگشت پذیر باشد.

روش های ترک متادون

ترک متادون به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. متادون یک ماده شبه مورفین است که برای تسکین دردهای بسیار قوی به کار می‌رود. از این دارو برای کاهش درد خماری در طول دوره ترک اعتیاد استفاده می‌شود. متادون از داروهایی است که وابستگی بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. بنابراین در صورت مصرف بی رویه خود باعث اعتیاد می‌شود. اگر اعتیاد صورت گیرد مراحل ترک آن مقداری سخت هستند. زیرا عوارض ترک این دارو هم به صورت روحی و هم به صورت جسمی ظهور می‌کنند. برای ترک این دارو پزشکان متخصصان از طریق دو روش زیر اقدام می‌کنند.

روش های ترک متادون
1) سم زدایی در کوتاه مدت
سم زدایی در کوتاه مدت برای افرادی انجام می‌شود که مصرف با دوز کم و در مدت زمان کمی داشته اند. این افراد می توانند به صورت مستقیم و قطعی مصرف متادون را قطع کنند. در این روش ابتدا بیمار به مدت دو الی سه روز در کلینیک مربوطه بستری می‌شود تا تحت نظر پزشک باشد. در این روش بیمار تا سه هفته به صورت کاملاً سم زدایی می‌شود. یعنی متادون و اثرات آن به صورت کامل از بدن خارج می شوند. البته یک سری عوارض همانند بی خوابی همواره باقی می مانند.
2) سم زدایی در طولانی مدت
این روش را برای بیمارانی به کار می برند که به صورت طولانی مدت دوز بالایی از این دارو را ماده را مصرف کرده اند. در نتیجه سم زدایی در بدن آن ها بیشتر طول می کشد. در این روش مصرف این ماده به صورت ناگهانی قطع نمی‌شود. بلکه کم کم دوز آن را کم می‌کنند تا بدن بتواند خود را با شرایط وفق دهد. ترک ناگهانی در این بیماران بسیار خطرناک است و بازگشت آن احتمال بالایی دارد. روند این روش طولانی بوده و حدود 1 الی 2 سال طول می کشد.

مراحل ترک متادون

مراحل ترک متادون

ترک متادون شامل مراحلی است که در این مراحل عوارض ترک مخدر خود را در بدن بیمار نشان می‌دهند. در روند این مراحل بسیار مهم است که فرد همواره تحت نظر بماند و تنها نباشد. زیرا در صورت تنها بودن احتمال بازگشت به مصرف بسیار بیشتر می‌شود. مراحل ترک داروی متادون به طور معمول شامل دو الی سه هفته است که دو هفته اول بسیار سخت تر می باشند. در ادامه به روند ترک این ماده مخدر و علائم آن در روزهای مشخص می پردازیم.

روز اول تا روز چهارم ترک متادون

عوارض ترک متادون در روز اول ترک خود را نشان نمی‌دهند. طور عمر این ماده شیمیایی در بدن زیاد است و می تواند تا 24 ساعت بدن را تامین کند. علائم و عوارض دارو تقریبا از روز دوم و سوم یعنی بعد از گذشت 30 الی 48 ساعت خود را نشان خواهند داد. علائمی مانند تب و لرز، افزایش ضربان قلب و درد خفیف عضلانی در این روز ها مشهود می‌شود. در روز چهارم بیمار علاقه زیادی به مصرف متادون پیدا می‌کند. زیرا علائم آن رو به افزایش هستند.

روز پنجم ترک متادون

روز پنجم ترک متادون

از روزهای پنجم تا هفتم ترک متادون 80 درصد از عوارض ها و علائم ها خود را نشان می‌دهند. در روز پنجم علائمی مانند علائم آنفولانزا در بدن پدیدار می‌شود. بدن درد، اضطراب و استرس در این روز ها افزایش پیدا می‌کند. بیمار علائمی مانند افسردگی را تجربه خواهد کرد. حالت تهوع و تحریک پذیری در انتهای روز پنجم تا روز هفتم به اوج خود می رسد.

روز هشتم ترک متادون

سخت ترین روز ترک متادون روز هشتم آن است. در این روز تمامی علائم و عوارض های ترک به صورت قدرتمندی خود را نشان می‌دهند. عوارض های روحی و جسمی در این روز به اوج خود خواهند رسید. پا درد، کمر درد، تپش قلب شدید، حالت تهوع، سرگیجه، علائم آنفولانزا، افسردگی، اسهال و دل درد تنها برخی از این علائم هستند. در این روز خیلی مهم است که بیمار تحت مراقبت مرتب باشد. این عوارض و شدت آن ها بستگی به دوز مصرفی فرد و زمان اعتیاد او دارند.

روز دوازدهم ترک متادون

روز دوازدهم ترک متادون

تا روز دوازدهم ترک متادون تمامی علائمی که در روز هشتم به اوج رسیده اند کاهش پیدا می‌کنند. البته که میل به مصرف در این روز ها بسیار زیاد است و باید فرد مراقب وسوسه ها باشد. علائمی مانند بی خوابی، پا درد و دردهای عضلانی تا دو هفته به صورت کامل باقی می مانند.
مجله اینترنتی سیب با آموزش های رایگان در کنار شماست.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *