جمعه , 10 فروردین 1403 - 7:07 بعد از ظهر

ترک متادون در خانه

متادون یکی از داروهای مخدر است که برای کاهش درد تجویز می شود. بسیاری از افراد معتاد پس از ترک مواد مخدر از این دارو استفاده می کنند. ممکن است برخی از افراد معتاد این دارو را جایگزین ماده مخدری کنند که قبلاً به آن اعتیاد داشته اند. متادون خودش یک داروی اعتیاد آور است و در صورتی تحت نظر پزشک مصرف نشود، ایجاد وابستگی می کند. خیلی از افراد هستند که از چاله به چاه می‌افتند و برای ترک مواد مخدر گرفتار متادون می شوند. ترک متادون در خانه برای افرادی که دچار چنین مشکلی شده اند امکان پذیر نیست و باید تحت نظر پزشک و در کلینیک های مجهز انجام شود. معمولاً مقدار مصرف متادون از ۴ تا ۸ ساعت است و در کلینیک ها برای سم زدایی به وسیله این دارو به این صورت متادون را تجویز می‌کنند.
ترک متادون در خانه
در کل دنیا متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده است که در صورت مصرف بیش از حد مشکلات روحی و جسمی زیادی برای فرد به همراه دارد. خیلی از افراد هستند که به علت مسمومیت با این دارو جان خود را از دست می‌دهند. ترک متادون حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود. از داروهایی که پزشکان جایگزین متادون می کنند، قرص بوپرنورفین است که به عنوان یک جایگزین در طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. البته میزان مصرف این قرص نیز باید حتماً کنترل شده باشد. افرادی که از قرص بوپرنورفین برای ترک متادون استفاده می کنند باید روزانه مصرف این دارو را به میزان ۴۰ میلی گرم کاهش دهند و دوز مناسبی از این دارو را استفاده کنند. مصرف این دارو ممکن است مشکلات زیادی برای فرد معتاد به همراه داشته باشد؛ بنابراین قبل از تجویز این دارو باید شرایط روانی و جسمی فرد معتاد توسط پزشک بررسی شود و مطمئن باشد که این دارو برای فرد ایجاد مشکلات جسمی و روحی نمی کند.
ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می کشد؟

ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می کشد؟

علائم ترک داروی متادون ۳۰ ساعت پس از مصرف این دارو شروع می شود. سم زدایی بدن نیز پس از ۵ تا ۷ روز شروع می شود. ترک متادون مانند سایر مواد مخدر زمان‌بر و پیچیده است. علائم ترک متادون در ابتدا خفیف است، اما به مرور زمان بیشتر می شود؛ بنابراین افرادی که برای ترک متادون در خانه اقدام می کنند، بهتر است از ترک ناگهانی این دارو خودداری کنند و سعی کنند مقدار دوز مصرف آن را با توجه به نظر پزشک و افراد متخصص به تدریج کم کنند.
 پزشکان در این مواقع داروهای جایگزینی به افراد معتاد توصیه می کنند، افرادی که معمولاً در خانه اقدام به ترک متادون می‌کنند، دچار مشکلاتی مانند اضطراب و اختلالات خواب، عرق کردن، تحریک‌پذیری، دردهای بدن و درد عضلانی، حالت تهوع و حتی استفراغ می شوند. برخی افراد نیز علائمی مانند کابوس های شبانه، اضطراب و افسردگی و خستگی و بی خوابی را نشان می دهند. ممکن است این علائم هفته ها طول بکشد. گاهی برخی از افراد معتاد ممکن است پس از ۸ ماه هنوز چنین علائمی داشته باشند.
ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می کشد؟
به طور کلی ترک اصولی متادون دو تا سه هفته بیشتر طول نمی کشد. البته این به این معنی نیست که کاملاً آثار این دارو از بدن فرد معتاد خارج شده است. بلکه معنی آن این است که بدن سم زدایی شده و دیگر نیازی به مصرف متادون وجود ندارد؛ اما اگر از روش های اصولی برای ترک متادون و سایر داروهای دیگر استفاده نشود، ممکن است علائمی مانند اختلالات خواب، افسردگی، اضطراب، بیماری های روحی و جسمی همچنان با فرد معتاد بماند؛ بنابراین توجه داشته باشید که ترک تدریجی متادون بسیار بهتر از ترک ناگهانی آن است و زودتر نتیجه می گیرید.

مراحل ترک اعتیاد به متادون در خانه

ترک متادون دارای دو مرحله است:
مرحله اول چند هفته طول می کشد و زمانی که فرد معتاد نشانه ها و دردهای فیزیکی را تحمل می کند از این دارو استفاده می کند.
در مرحله دوم نیز بعد از کاهش یافتن نشانه های فیزیکی علائم حسی و روانی بروز پیدا می‌کند. در این هنگام نیز ساختار شیمیایی مغز فرد معتاد در حال برگشت به حالت عادی است و مصرف این دارو به میزان مجاز می تواند علائم بعد از ترک را کاهش دهد.
 برای ترک متادون در خانه علاوه بر روش های جایگزین و استفاده از داروهای دیگر برخی از افراد از روش های سنتی نیز استفاده می کنند. با استفاده از روش سنتی ترک متادون در خانه فرد معتاد روزانه ۳۰ میلی‌گرم میزان مصرف خود را کاهش می دهد و هر هفته به مرور به میزان ۵ میلی گرم از مصرف کم می کند تا مصرف به ۲۰ میلی گرم در روز برسد. پس از آن هر هفته به تدریج ۵ میلی گرم از مصرف را کاهش می دهد تا در نهایت میزان مصرف به صفر برسد.
مراحل ترک اعتیاد به متادون در خانه
البته نمی توان گفت که روش چندان مطمئنی است، چرا که برای ترک داروهایی مانند متادون حتماً باید به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه شود؛ اما باز هم این روش سنتی نسبت به ترک ناگهانی و یکدفعه بهتر است. چرا که افرادی که به صورت ناگهانی مواد را ترک می‌کنند، دچار وسوسه بازگشت می‌شوند و ممکن است مجدداً به مصرف این دارو روی بیاورند.
مجله اینترنتی سیب مجموعه ای از جذاب ترین مطالب در حوزه های مختلف سلامت، فرهنگ، ورزش، سبک زندگی،گردشگری، روانشناسی و فناوری اطلاعات است.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *