یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 5:18 قبل از ظهر

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

 

مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و استرالیا به وفور یافت می شود. همچنین اندازه متوسط این نوع مار نسبت به بزرگترین مارهای جهان یا همان مار کبری دو برابر بوده و به 16 فوت می رسد. تا به امروز 8 سرده و 26 گونه از مار پیتون یافت شده است. مناطق گرمسیری آسیا، آفریقا، بیابان ها و دشت ها نیز محل زندگی این نوع مارها هستند. البته برخی از افراد جامعه علاقه زیادی به نگهداری مار پیتون داشته و این نوع مار نوعی حیوان خانگی برای آنها محسوب می شود.

مشخصات مار پیتون خانگی (تغذیه، نگهداری، رفتار و…)

امروزه بازار حیوانات خانگی کمیاب بسیار داغ است که خرید و فروش و نگهداری از مار پیتون یکی از این حیوانات است. همچنین دامنه طرح، اندازه و رنگ این مارها وسیع بوده که علاقه مندان بسته به سلیقه خود می توانند یکی از آنها را خریداری نمایند. مار پایتون با 26 گونه در مناطق مرطوب و گرمسیر جهان زندگی می کند که زیرگونه این حیوان به 17 نوع می رسد.

البته فقط چند گونه از این نوع مارها به عنوان حیوان خانگی نگهداری و خرید و فروش می شوند. از مشهورترین و محبوب ترین گونه های این نوع مار می توان به مار مشبک پیتون، مار توپی، مار فرشی، مار درختی و مار برمه اشاره کرد. ناگفته نماند که مار برمه از محبوبیت بالایی در بین طرفداران حیوانات خانگی برخوردار است.

پراکندگی مار پیتون

مار پیتون در نواحی مختلف جنوب شرقی آسیا از میانمار گرفته تا اندونزی، چین، ویتنام، تایلند و کامبوجیا یافت می شود. این گونه از مار بیشتر در جنگل های باز، کنار رودخانه ها، بیشه زارها، زیر صخره ها، باتلاق ها، مرداب ها و علفزارها زندگی می کند. همچنین مار پیتون شناگر ماهری بوده و مدام به یک منبع آب نیاز دارد. این نوع مار دمی شبیه قلاب دارد و به آسانی می تواند از درخت های سخت جنگل بالا برود.

رفتار مار پیتون

این نوع مار بیشتر شبگرد است. همچنین زمانی که مار پیتون از تخم بیرون می آید، در خانه خود روی درخت می ماند. البته به دلیل شرایط بدنی این حیوان، اکثر مواقع بر روی زمین زندگی خود را سپری می کند. این نوع مار شناگر ماهری بوده و تا 30 دقیقه می تواند زیر آب بماند. مار پیتون در علفزارها و زیر بیشه زارها خود را پنهان می کند. این جانور در فصول سرد سال به مدت چند ماه زیر صخره ها، در حفره های کنار رودخانه و تنه ی خالی درختان به خواب یا استراحت زمستانه می پردازد. فصل تخمگذاری این موجود با شکوه اوایل بهار است که حدود 12-36 تخم می گذارد و دور آنها چنبره می زند.

تغذیه مار پیتون

مار پیتون همانند تمام مارها گوشتخوار بوده و بخش وسیعی از رژیم غذایی آن را جوندگان، پستانداران و پرندگان تشکیل می دهد. این مار دندان های رو به عقب و تیز داشته که با سرعت زیاد طعمه را در دام می اندازد. سپس دور طعمه پیچیده و با منقبض نمودن ماهیچه های خود، آن را خفه می کند. جانوران موذی و موش ها از دیگر طعمه های مار پایتون هستند. البته رژیم غذایی مارهای خانگی، غذاهای تجاری بسته بندی شده است که از گوشت مرغ، خرگوش و موش تهیه می شود. همچنین مارهای پیتون در وزن بالا باید از اقلام غذایی بزرگتر همچون بز یا خوک استفاده نمایند.

نگهداری مار پیتون

این نوع حیوان خانگی به دلیل رنگ و شکل جذاب بدن و طبیعت آرام در بین طرفداران خود بسیار محبوب و مشهور است. همچنین رشد مار پیتون بسیار زیاد بوده و با نگهداری و تغذیه صحیح در طول سال به 2/5 متر می رسد. سن بلوغ این نوع مار 4 سالگی است. مارهای پیتون به حجم زیادی از غذا نیاز داشته و به همین دلیل بسیار بزرگ و قدرتمند هستند. بنابراین محل نگهداری آنها همچون قفس یا آکواریوم باید در اندازه های بزرگی ساخته شود که هزینه زیادی برای صاحبان حیوان دارد. ناگفته نماند که مدفوع این نوع مارها سنگین و بزرگ بوده که تمیز کردن قفس آنها بسیار دشوار است.

تنوع شکلی مار پیتون

مار برمه پیتون به دلیل اندازه، طرح و رنگ بدنش در اسارت کامل پرورش داده می شود. همچنین شکل زال یا آلبینو این نوع مار بسیار مشهور بوده و نسبت به سایر گونه ها بیشتر در دسترس علاقمندان قرار می گیرد. این نوع مار سفید رنگ بوده و طرح های نارنجی و زرد روی بدن خود دارد.

نوع دیگری از مار پیتون به نام دهلیزی یا لابیرنت نیز در طبیعت یافت می شود که روی بدن خود طرح های گیج کننده و پیچ در پیچ دارد. مار برمه گرانیتی یکی دیگر از انواع مارهای پیتون بوده که بدن آن با نقاط ریز زاویه دار تزئین شده است. البته امروزه اکثر پرورش دهندگان بر روی گونه هایی از مار برمه به نام مار پیتون برمه کوتوله کار می کنند. این نوع مار سفید رنگ بوده و بیشتر از 2 متر رشد نمی کند.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

مرغ مینا | انواع مرغ مینا و نکات نگهداری

  امروزه، نگهداری خانگی از انواع پرنده ها بسیار مرسوم است. مرغ مینا، یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *