شنبه , 22 اردیبهشت 1403 - 10:32 بعد از ظهر

گیاه خونساز بیدمشک و خواص آن را بشناسید

 

بیدمشک گیاهی است که به صورت میوه پرزدار روی درختچه های کوتاه می روید. ریشه، برگ و شاخه آن خوراکی محسوب می شود و خواص بسیاری دارد. در اکثر مواقع از این گیاه به صورت عصاره استفاده می شود که خواص فوق العاده مصرف و کاربرد آن را افزایش داده است به گونه ای که به وفور برای درمان بیماری های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق بررسی های انجام شده این گیاه برای درمان کم خونی بسیار مفید و کاربردی است و مصرف آن می تواند تا حد زیادی این مشکل را از بین ببرد. به افرادی که دچار بیماری کم خونی هستند توصیه می شود گیاه خونساز بیدمشک و خواص آن را بشناسید تا با آگاهی کامل با مصرف مداوم آن این مشکل را برطرف نمایید. در واقع کم خونی بیماری شایعی است که برخی افراد به خصوص خانم ها در طول زندگی خود به آن دچار می شوند از این رو با مصرف این گیاه می توان این بیماری را درمان و یا از ایجاد آن جلوگیری کرد. با توجه به تحقیقات انجام شده مصرف روزانه دو سوم لیوان آب، نبات، زعفران و یک سوم لیوان عرق بیدمشک می تواند در خونسازی بدن بسیار موثر باشد.

درخت بیدمشک در کجا میروید

درخت بیدمشک برای فرآوری و تقطیر میوه آن استفاده می شود که در برخی موارد به عنوان درخت تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه با استفاده از بذر و قلمه زیاد می شود و خواص دارویی، صنعتی و حتی درمانی دارد از این رو به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه این سوال برای بیشتر افراد به وجود می آید که درخت بیدمشک در کجا میروید؟ در واقع این درخت بومی کشور ایران است که به صورت درخت های نه چندان بلند با ارتفاع حدود 9 متر رشد می کند.

این گیاه فوق العاده حشراتی مانند زنبور عسل را به خود جذب می کند از این رو گردافشانی آن توسط این حشرات انجام می شود. به طور کلی این محصول در محیط هایی که پر آب باشد بهتر رشد می کند، علاوه بر این بهتر است در خاک شنی و سست آن را پرورش داد تا هنگام برداشت راحت تر باشید.

این درخت اغلب در بخش های شمالی ایران که هوای مرطوبی دارند رشد می کند. اما به طور دقیق تر این درخت ها در مناطقی مانند شرق گرگان، منجیل، آستارا، ارسباران، توچال، اصفهان، شیراز، کرمان، اراک، همدان، آذربایجان شرقی، هزاربند و … می رویند.

فواید و مضرات عرق بیدمشک

به طور کلی توصیه می شود برای مصرف هر محصولی با مزایا و معایب آن به طور کامل آشنایی داشته باشید. در این بخش برای آشنایی بیشتر شما به فواید و مضرات عرق بیدمشک اشاره شده است. برخی از فواید این گیاه شگفت انگیز به شرح زیر است:

  • درمان ضایعات پوستی
  • از بین بردن سلول های مرده پوست
  • پاکسازی و از بین بردن منافذ باز پوست
  • رفع خستگی
  • افزایش قدرت قلب
  • ایجاد آرامش
  • داشتن مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، روی، مس و …
  • تنظیم کننده فشار خون
  • دفع گرمازدگی
  • کاهش تب
  • درمان کم خونی

برخی از مضرات این گیاه شگفت انگیز به شرح زیر است:

  • برای نوزادان و کودکان مناسب نیست و می تواند سبب ایجاد اسهال شدید شود
  • افرادی که فشارخون پایین دارند نباید فرآورده های این گیاه را مصرف کنند زیرا فشارخون را بیشتر کاهش می دهد
  • در صورتی که دچار افت قند خون باشید مصرف محصولات حاصل از این گیاه می تواند سبب بی حالی و ضعف شود
  • این فرآورده سبب افزایش اشتها می شود و برای لاغری گزینه مناسبی نیست

عرق بیدمشک را کی بخوریم

عرق تولید شده از این درخت های بومی مزایای بسیاری دارد از این رو بین عموم محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است و بیشتر افراد برای درمان اکثر بیماری های خود از آن استفاده می کنند. در نتیجه این سوال برای عموم به وجود می آید که عرق بیدمشک را کی بخوریم؟ برخی افراد از این فرآورده به عنوان چاشنی و افزودنی در محصولات مختلف مانند نقل، آبنبات و … استفاده می کنند از این رو در هر زمانی می توان آن ها را استفاده کرد. اما در صورتی که می خواهید از این فرآورده به عنوان محصول درمانی استفاده کنید توصیه می شود در دو وعده صبح یا شب آن را میل نمایید. در واقع طبق برخی تحقیقات برای تاثیرگذاری بیشتر این محصولات بهتر است قبل از هر وعده غذایی یک استکان از این عرق خوش طعم و طبیعی میل کنید.

عرق بیدمشک برای معده

این فرآورده فوق العاده در ترکیبات خود مقدار بالایی تانن دارد از این رو می تواند تا حد زیادی درد معده را تسکین دهد. در واقع این فرآورده برای معده بسیار مفید است و می تواند اختلالات دستگاه گوارش را درمان و یا از ایجاد آن ها پیشگیری کند. علاوه بر این افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند با مصرف این فرآورده می توانند تا حد زیادی سیستم ایمنی خود را تقویت کنند. در صورتی که دچار درد معده هستید و یا معده درد عصبی دارید می توانید با قرار دادن این عرق بی نظیر در برنامه غذایی خود تا حد زیادی آن را رفع کنید.

خواص عرق بیدمشک برای رحم

خواص عرق بیدمشک برای رحم مربوط به تنظیم هورمون های زنانه و کاهش دردهای عادت ماهانه است که طبق تحقیقات انجام شده با مصرف این محصولات می توان تا حد زیادی درد پریودی را کاهش داد. در واقع این محصول همانند آرام بخش عمل می کند و می تواند در ایام قاعدگی گرفتگی ها، تغییرات خلقی، دردهای رحمی و … را درمان و یا از ایجاد آن ها پیشگیری کند.

خواص عرق بیدمشک برای بیماری های قلبی عروقی

با توجه به ترکیبات موجود در این فرآورده می توان به خواص دارویی و درمانی آن پی برد. در واقع برخی پزشکان معتقدند ترکیباتی مانند سالیسین و تانن موجود در این فرآورده می توانند برای بیماری های قلبی عروقی بسیار مفید باشند. با این تفاسیر با مصرف این فرآورده می توان تا حدی بیماری های قلبی عروقی را درمان کرد. توصیه می شود به این منظور در برنامه غذایی روزانه خود مخلوط نصف لیوان عرق بیدمشک، یک لیوان آب سرد و مقداری عسل را قرار دهید.

طریقه مصرف عرق بیدمشک

طریقه مصرف عرق بیدمشک برای تاثیرپذیری بیشتر بسیار حائز اهمیت است از این رو توصیه می شود با توجه به مشکلی که دارید میزان مشخصی از آن را در تایم مناسب استفاده نمایید. در اکثر تجویزهای انجام شده طریقه مصرف این محصولات به صورت یک استکان در روز است که توصیه می شود قبل از وعده های غذایی میل شود. اما به طور کلی برای اطلاع از طریقه و میزان مصرف این محصولات باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با در نظر گرفتن مشکل شما بهترین تجویز را انجام دهد.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *