یکشنبه , 6 خرداد 1403 - 8:34 بعد از ظهر

مار چوبه و خواص شگفت انگیز آن را بشناسید

 

مارچوبه گیاهی است که به صورت کاملا سخاوتمندانه هر آنچه بدن شما به آن نیاز دارد را در اختیارتان قرار می‌دهد. انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله E و K، فسفات، پتاسیم، فولات، فیبر و پروتئین در این گیاه وجود دارند. تمامی خواص مارچوبه در کنار کالری کم، این گیاه را به یک گیاه رژیمی و محبوب تبدیل کرده است. از آنجا که مارچوبه را می‌توان به صورت پخته و خام استفاده کرد، در عمده غذاهای سراسر دنیا قابل استفاده است. البته افرادی که به گیاهانی مانند پیاز و تره فرنگی حساسیت دارند بهتر است آن را نخورند. همچنین، پورین موجود در مارچوبه می‌تواند برای افراد مبتلا به سنگ کلیه یا نقرس مشکل ساز باشد. در این مقاله، به هر آنچه لازم است درباره خواص مارچوبه بدانید اشاره خواهیم کرد.

مارچوبه چیست؟

مارچوبه یک سبزی چهار فصل است که رشد و تولید آن در فصل بهار به اوج می‌رسد. خواص مارچوبه تازه نسبت به خشک شده آن، بیشتر است. مصرف این گیاه به صورت همزمان با سایر سبزیجات از جمله سیر، سیب زمینی و نخود فرنگی، طعم منحصر به فردی ایجاد می‌کند.

رنگ این گیاه عمدتا سبز، سفید و بنفش است. خواص این گیاه به اندازه‌ای است که در غذاهای مختلفی از جمله پاستا و غذاهای سرخ کردنی به کار می‌رود. این گیاه ارزشمند برای طرفداران رژیم‌های لاغری، بهترین منبع ویتامین، فیبر و مواد معدنی است.

خواص مارچوبه در بدنسازی

یکی از سوالات رایج این است که آیا مارچوبه برای بدنسازی خوب است یا بد؟ در پاسخ باید گفت که خواص مارچوبه برای بدنسازان مفید است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین K، ویتامین A و فولات است. همچنین، مقدار کالری که در این گیاه وجود دارد، بسیار کم است. به این ترتیب، برای افرادی که در ابتدای راه بدنسازی هستند، گزینه مناسبی است. البته با این شرط که مشکلاتی مانند ناراحتی معده نداشته باشند؛ در غیر این صورت، در هضم آن دچار مشکل خواهند شد.

نکته دیگر اینکه داشتن فیبر بالا یکی از بارزترین خواص مارچوبه است. احساس سیری ناشی از فیبر مارچوبه، نیاز به میان وعده را محدودتر می‌کند. بنابراین یک بدنساز زودتر می‌تواند به هدف خود برسد.

خواص مارچوبه خام

مارچوبه خام و پخته، از نظر میزان مواد مغذی با یکدیگر تفاوت دارند. ۱۳۵ گرم از مارچوبه خام دارای ارزش غذایی زیر است:

  • کالری: 27 کیلوکالری
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی کل: 0.16 گرم
  • فیبر: 3 گرم (12٪ ارزش روزانه)
  • پتاسیم: 273 میلی گرم (8٪ ارزش روزانه)
  • ویتامین C: 7.6 میلی گرم (13٪ ارزش روزانه)
  • ویتامین K: 56.2 میکروگرم (70٪ ارزش روزانه)
  • فولات: 70.2 میکروگرم (18٪ ارزش روزانه)

خواص مارچوبه برای واژن

مصرف مارچوبه باعث بوی بد ادرار می‌شود. همچنین، تاثیراتی بر محیط واژن خواهد داشت. لازم است زنان در مصرف این سبزی، حد استاندارد را رعایت کنند. زیرا این گیاه، یک غذای قلیایی است. بنابراین PH واژن را تغییر داده و حتی می‌تواند باکتری‌های سالم واژن را از بین ببرد. این مساله در طولانی مدت ممکن است منجر به عفونت واژن، از جمله عفونت‌های باکتریایی و قارچی گردد.

خواص مارچوبه برای اسپرم

خواص مارچوبه به گونه‌ای است که باعث افزایش تعداد اسپرم می‌شود. همچنین، ویتامین C موجود در این گیاه، اثرات مثبتی بر روی اسپرم و تحرک آن دارد. از جمله اینکه از سلول‌های بیضه‌ها محافظت کرده و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد.

خواص مارچوبه خشک

با اینکه خواص مارچوبه تازه بیشتر از خشک شده گیاه است، اما خشک کردن آن برای مواقع ضروری بلامانع است. خواص مارچوبه مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین و ویتامین A در سبزی خشک، چندان تفاوتی با گیاه تازه ندارد.

کمک به سلامت روده با مارچوبه

این گیاه فیبر زیادی دارد. بنابراین باعث تحرک روده‌ها شده و وضعیت گوارش را بهبود می‌دهد.

تسکین شرایط التهابی با مارچوبه

بخش مهمی از خواص مارچوبه، به آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین E مربوط است. این خواص، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و التهاب‌های بدن را کاهش می‌دهند.

کمک به فشار خون با مارچوبه

پتاسیم موجود در مارچوبه، برای حفظ سلامت قلب، استخوان‌ها، اعصاب و کلیه‌ها مفید است. مصرف این گیاه، باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می‌شود.

نحوه مصرف مارچوبه

گیاه مارچوبه را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. حتی برای زمان‌هایی که دسترسی به گیاه تازه ندارید، مصرف سبزی خشک بلامانع خواهد بود. بهترین روش پخت مارچوبه، برشته کردن، کبابی کردن یا تفت دادن است. پخت این گیاه با این روش‌ها و بدون آب، تمامی خواص مارچوبه را حفظ می‌کند. ضمن اینکه قدرت آنتی اکسیدانی آن به طور کامل حفظ می‌گردد.

طبع مارچوبه

گیاه مارچوبه، طبعی گرم و خشک دارد. در صورتی که طبع گرم دارید، آن را با سرکه میل کنید. اما برای افراد با طبع سرد، مصرف آن با عسل توصیه می‌شود. گیاه مارچوبه تقریبا در سراسر جهان قابل کشت است. این گیاه اولین بار در اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا دیده شد. این گیاه با درجه حرارت ملایم رشد می‌کند و در ماه‌های سرد سال در حالت خفته، باقی می‌ماند.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *