جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 12:48 بعد از ظهر

مراحل رشد جنین هفته به هفته با تصویر

دوران بارداری طبیعی خانم‌ها از زمان بارور شدن حدود 38 هفته به طول می‌انجامد. البته در صورتی که این مدت زمان از آخرین قاعدگی فرد در نظر گرفته شود، دوره طبیعی آن تقریبا 40 هفته به درازا می‌کشد. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی مدت عادی حاملگی را بین 37 تا 42 هفتگی می‌داند. به نطفه انسان که در طول این دوران به صورت مداوم در حال رشد است، در هفته‌های اولیه بارداری، رویان و پس از آن تا پایان بارداری جنین می‌گویند. خانم‌ها معمولا در هر نوبت بارداری تنها یک جنین را در رحم خود پرورش می‌دهند، با این وجود موارد چندقلویی نیز وجود دارند. در این مطلب از سیب به طور کامل مراحل رشد جنین هفته به هفته شرح داده شده است.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

به طور کلی دوران بارداری خانم‌ها به سه دوره تقسیم می‌شود که سه ماهه اول آن شامل هفته‌های اول تا سیزدهم است. در ابتدای سه ماهه اول پس از انجام لقاح، لانه‌گزینی و تقسیم سلولی رویان شکل می‌گیرد. رویان در واقع از دو لایه سلولی تشکیل شده است که منشأ ایجاد تمام اجزا و ارگان‌های بدن جنین در طول 9 ماه آینده است. در این مدت رویان به سرعت رشد کرده و به جنین تبدیل می‌شود. جنین که در روزهای ابتدایی تشکیل خود به اندازه یک لوبیا است، دائما تکان می‌خورد. همچنین قلب جنین به سرعت تپیده و روده در حال شکل‌گیری است. در این دوران دستگاه تناسلی مردانه یا زنانه جنین نیز به همراه پلک‌ها، دهان و بینی در حال ایجاد شدن هستند.

رشد جنین در هفته اول حاملگی  

خانم‌هایی که تازه باردار شده‌اند، در هفته اول حاملگی شاهد خونریزی قاعدگی یا پریود هستند. در واقع این بانوان در هفته اول هنوز باردار نیستند، زیرا تخمک‌گذاری و لقاح در پایان هفته دوم اتفاق می‌افتد. می‌توان گفت که دوران حاملگی از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می‌شود. سلول تخم پس از تشکیل شدن به چندین سلول دیگر تقسیم می‌شود. این سلول‌ها به مرور مسیر خود یعنی لوله فالوپ را یافته و خود را به رحم می‌رسانند. در این زمان سلول‌های تخم در تلاش هستند که خود را به دیواره رحم بچسبانند.

رشد جنین در هفته دوم حاملگی 

در روزی که تخمک‌گذاری انجام می‌شود، اسپرم با تخمک ترکیب  شده که به این عمل لقاح می‌گویند. حاملگی از 6 الی 12 روز پس از تخمک‌گذاری و لقاح که جنین به وجود آید، شروع خواهد شد.

جنین در هفته دوم تا سوم حاملگی اندازه‌ای تقریبا میکروسکوپیک دارد. در طول هفته دوم جنین سعی می‌کند که خود را به دیواره رحم برساند. همچنین سلول‌های خونی هسته‌دار در کیسه زرده و لایه‌های مزوتلیال جفت شروع به تکامل می‌کنند. در این مرحله از مراحل رشد جنین هفته به هفته جفت وظیفه دارد که غذا و اکسیژن مورد نیاز جنین را تامین نماید.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته سوم حاملگی 

در هفته سوم جنین که به اندازه یک توپ میکروسکوپی است، از صدها سلول تشکیل شده است. این سلول‌ها در دیواره رحم که پوششی از مواد مغذی مختلف است، تقسیم شده و پخش می‌شوند. این توپ کوچک با نام علمی بلاستوسیت هورمون HCG را آزاد می‌کند. با این کار تخمدان‌ها را آگاه می‌نماید که نباید تخمک دیگری آزاد سازند. لازم به ذکر است که کاشت جنین در رحم به طور متوسط 9 روز بعد از تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته چهارم حاملگی

رویان یا جنین ابتدایی که در هفته چهارم حاملگی به تازگی در دیواره رحم کاشته شده، اندازه‌ای در حدود یک دانه بلور نمک دارد. این توده سلولی دارای طولی به اندازه یک میلی‌متر و وزن 0.11 گرم است. در این هفته سلول‌های داخلی بلاستوسیست در دو لایه جداگانه در حال شکل‌گیری هستند. بدن مادر در این دوران تغییرات شگفت‌انگیزی را شروع خواهد کرد.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته پنجم حاملگی

در این دوران از مراحل رشد جنین هفته به هفته رویان به سرعت رشد خود را پشت سر گذاشته و تقریبا به اندازه یک دانه پرتقال می‌شود. یعنی در هفته پنجم بارداری جنین طولی در حدود 2 تا 4 میلی‌متر و وزنی در حدود 0.19 گرم خواهد داشت.

در این زمان علاوه بر تشکیل بند ناف، شیار عصبی نیز در حال شکل‌گیری است. در واقع در این دوران است که مغز کودک و ستون فقرات او شکل خواهند گرفت و قلب نیز مشغول به کار می‌شود. هنگامی که دو کانال کوچک موجود در قلب به یکدیگر متصل گردند، یک قلب کاملا فعال به وجود خواهد آمد. البته در هفته چهارم هنوز جفت به طور کامل شکل نگرفته است، بنابراین فرزند شما از کیسه ناف تغذیه می‌کند.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته ششم حاملگی

انتظار می‌رود که جنین ابتدایی در این هفته طولی بین 5 تا 8 میلی‌متر و وزنی در حدود 0.28 گرم داشته باشد. در این دوره مادر اثرات کامل علائم اولیه بارداری را احساس می‌کند. همچنین در هفته ششم چین‌وچروک‌های بافتی در حال رشد هستند و به زودی به صورت نوزاد شما تبدیل خواهند شد. دهانه‌های کوچک موجود در این زمان در طی هفته‌های آتی به دهان و بینی کودک تبدیل می‌شوند.

همچنین لکه‌های تیره رنگ موجود در جلو در نهایت به چشم‌ها و  لکه‌های موجود در کنار سر نوزاد به گوش او تغییر شکل می‌یابند. جوانه‌های کوچک دست و پای کودک نیز جوانه زده و قلب او طی این هفته در هر دقیقه حدود 150 بار می‌تپد.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته هفتم حاملگی

رویان در هفته هفتم بارداری تقریبا اندازه یک نخود است که حدود یک سانتی‌متر طول و تقریبا نیم گرم وزن دارد. در این زمان بسیاری از اندام‌های حیاتی کودک در حال شکل‌گیری هستند. برای مثال جزئیات دقیق‌تری از دهان، سوراخ‌های بینی، گوش‌ها و چشم‌ها مشخص است. همچنین در این زمان دختر یا پسر بودن کودک نیز قابل تشخیص است.

در این زمان دست‌ها و پاها بیشتر شبیه باله‌های پهن هستند، زیرا هنوز بین انگشتان دست و پا پرده وجود دارد. جنین در این دوران تکان‌های ناگهانی زیادی می‌کند که تنها با دستگاه‌های پزشکی قابل مشاهده هستند.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته هشتم حاملگی

در طول هفته هشتم حاملگی، رویان تقریبا به اندازه یک فندق است که از سر تا انتها طولی حدود 15 میلی‌متر و وزنی تقریبا معادل یک گرم خواهد داشت. در این مرحله نخاع، استخوان‌ها و روده‌ها در حال تشکیل هستند. همچنین در این زمان رشد بازوها، پاها و جای زانوها، آرنج‌ها، مچ دست‌ها و پاها مشخص است. مغز نیز به سرعت در حال رشد است و اندازه آن در طول سه یا چهار روز بعدی افزایش می‌یابد.

در هفته هشتم بارداری نوزاد لب، بینی و پلک چشم دارد و شبکیه چشم‌ها نیز شروع به گسترش رنگدانه‌های خود می‌کند. در ضمن در این زمان قلب جنین 150 تا 170 بار در دقیقه ضربان دارد.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته نهم حاملگی

در هفته نهم بارداری نطفه شکل گرفته از رویان به جنین تغییر نام می‌دهد. در این دوران سر نوزاد هنوز به دلیل فعالیت‌های مغزی صورت گرفته اندازه بزرگتری نسبت به بدن دارد. همچنین در این هفته بارداری غضروف‌ها شکل گرفته و استخوان‌ها دائما در حال رشد هستند. در واقع اسکلتی که کودک برای ایستادن، راه رفتن و دویدن نیاز دارد، در هفته نهم حاملگی شکل می‌گیرد.

در این مراحل رشد جنین هفته به هفته ساختار چشم نیز بهبود یافته و زبان شروع به رشد می‌کند. همچنین روده‌های رشد کرده در بند ناف نیز از آن خارج شده و به داخل شکم جنین می‌روند.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه اول بارداری

رشد جنین در هفته دهم حاملگی

در هفته دهم جنین بیشتر و بیشتر به انسان واقعی شباهت پیدا می‌کند. نسبت بین بدن و سر نوزاد در حال تغییر است و بدن او نیمی از جسمش را تشکیل می‌دهد. همینطور کودک شروع به شکل دادن به زانوها و مچ پاهای خود می‌کند.

در این هفته دندان‌های جنین در زیر لثه شروع به تشکیل شده می‌کنند. همچنین کلیه‌های نوزاد نیز شروع به ادرار می‌نمایند. حرکات صورت گرفته توسط جنین نیز در سونوگرافی قابل مشاهده هستند.

رشد جنین در هفته یازدهم حاملگی

رشد جنین در هفته یازدهم حاملگی

در هفته یازدهم بارداری جنین از سر تا انتهای نشیمنگاه خود تقریبا 5 سانتی‌متر دارد، در حالی که وزن او تقریبا 25 گرم است. مراحل رشد جنین هفته به هفته از این زمان تا هفته بیستم حاملگی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. در این دوران اندام‌های حیاتی به صورت مداوم رشد می‌کنند.

رشد جنین در هفته یازدهم حاملگی

رشد جنین در هفته دوازدهم حاملگی

از هفته دوازدهم به بعد دوره خطرناک وجود نقص در رشد جنین به پایان رسیده است. بدین ترتیب خطر سقط جنین تا حد زیادی کاهش یافته است. تمام اندام‌های بدن اکنون شکل گرفته و روده نیز به شکم منتقل شده‌اند. سیستم و سازمان‌های حیاتی جنین در هفته‌های آینده در حال توسعه و پیشرفت هستند.

او در این زمان صداها را خواهد شنید و با باز و بسته کردن دست‌ها و پاهایش به شما واکنش نشان خواهد داد. همچنین اندام‌های بدن نیز شروع به انجام عملکردهای خود می‌کنند. برای مثال روده‌ها با انجام حرکات عضلانی عملیات هضم را تمرین می‌نمایند.

رشد جنین در هفته یازدهم حاملگی

رشد جنین در هفته سیزدهم حاملگی

در هفته سیزدهم حاملگی چهره جنین بهتر در سونوگرافی قابل مشاهده است. زیرا در این زمان چشم‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده و گوش‌ها در مکان طبیعی خود قرار گرفته‌اند. در این دوران جفت نیز در حال رشد است و برای چند ماه آینده مواد غذایی مورد نیاز جنین را فراهم می‌سازد. تارهای صوتی نیز در این هفته تشکیل می‌شوند. همچنین در این هفته می‌توانید اولین لگدها را از کودک خود ببینید.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه دوم بارداری

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه دوم بارداری

سه ماهه دوم بارداری شامل هفته‌های چهاردهم تا بیست‌وهفتم است. در ابتدای این دوران جنین دارای طولی در حدود 9 سانتی‌متر و وزنی برابر با 40 گرم است. پس از گذشت چند هفته اسکلت کودک از حالت عضروفی به استخوانی تبدیل می‌شود. همچنین توانایی شنیدن و تکان خوردن جنین نیز بیشتر خواهد شد.

رشد جنین در هفته چهاردهم حاملگی

در آغاز هفته چهاردهم حاملگی جنین استفاده خود از عضلات صورت را آغاز کرده و به توسعه کامل اندام‌های تناسلی خود می‌پردازد. در این زمان گردن کودک مشخص‌تر شده و دیگر سر به شانه‌ها چسبیده نیست. رشد موها و ابروها نیز از این دوران تا زمان تولد در حال ادامه است.

در هفته چهاردهم کودک اولین فعالیت‌های حیاتی خود را نیز شروع می‌کند. او مقدار کمی از مایع آمونیاک داخل رحم را بلعیده و آن را به معده خود منتقل می‌کند. سپس کلیه‌های جنین شروع به کار کرده و مایع را به صورت ادرار به داخل رحم خارج می‌نماید. در این زمان کودک شروع به تمرین تنفس نیز می‌کند. ایجاد سقف دهان و آغاز روند تولید مکونیم روده‌ها  نیز از دیگر تحولات این هفته هستند.

رشد جنین در هفته پانزدهم حاملگی

رشد جنین در هفته پانزدهم حاملگی

در این هفته کودک به دنبال شنیدن صداهای خفه‌ای از دنیای بیرون است. او صدای سیستم گوارش و قلب مادر و همچنین صدای خود او را می‌شوند. در هفته پانزدهم گوش‌ها شکل گرفته و چشمان از اطراف سر به جلو صورت حرکت می‌کنند. همچنین چشم‌ها نیز به نور حساسیت نشان می‌دهند.

رشد جنین در هفته شانزدهم حاملگی

رشد جنین در هفته شانزدهم حاملگی

جنین در آغاز هفته شانزدهم به طور دائم در شکم مادر خود حرکت می‌کنند، هر چند او واقعا کنترلی روی حرکات خود ندارد. از آنجایی که استخوان‌های جنین محکم‌تر شده‌اند، مادر حرکات او را به خوبی احساس می‌نماید. همچنین او در این زمان هنوز هیچ چربی ندارد و پوست او شفاف است. هر دو این موارد در هفته‌های بعدی تغییر خواهند کرد.

رشد جنین در هفته هفدهم حاملگی

رشد جنین در هفته هفدهم حاملگی

جنین در هفته هفدهم ذخیره چربی را در بدن خود شروع می‌کند. در این دوران جنین به اندازه‌ای است که به راحتی در کف دست جای می‌شود. همچنین کودک در این مراحل رشد جنین هفته به هفته تا زمان ذخیره کافی چربی به منظور گرم ماندن با کرک جنینی پوشانده شده است.

در طول هفته هفدهم جنین مهارت‌های مکیدن،  قورت دادن و چشمک زدن را در خود پرورش می‌دهد. همچنین قلب او به شدت و بیش از 25 لیتر خون در هر روز پمپاز می‌کند.

رشد جنین در هفته هجدهم حاملگی

رشد جنین در هفته هجدهم حاملگی

در هفته هجدهم از مراحل رشد جنین هفته به هفته، فرزند دلبند شما حدود 5.5 اینچ طول و بین 5 تا 6.5 انس وزن دارد. او در این دوران یاد می‌گیرد که خمیازه کشیده و سکسکه کند. همچنین سیستم عصبی جنین نیز در حال رشد است. این دوران بهترین زمان برای شروع صحبت کردن با کودک است.

رشد روده نیز در این مرحله از بارداری همچنان ادامه دارد. همچنین انگشتان دست‌ها و پاها هم در حال کامل شدن هستند و به زودی اثر انگشت شکل می‌گیرد. اگر جنین پسر باشد، غده پروستات او در طول هفته هجدهم شروع به رشد می‌کند.

 رشد جنین در هفته نوزدهم حاملگی

رشد جنین در هفته نوزدهم حاملگی

ریه‌های جنین در این هفته نیز در حال رشد هستند و لوله‌های هوایی او به تشکیل خود ادامه می‌دهند. در این هفته، با وجود اینکه جنین هنوز خیلی لاغر است، اما چربی در بدن او شکل می‌گیرد. در طول این دوران نیز پوسته مومی شکل به نام ورنیکس رشد کرده و از جنین در برابر مایع آمنیوتیکی محافظت می‌کند.

 رشد جنین در هفته بیستم حاملگی

رشد جنین در هفته بیستم حاملگی

در هفته بیستم کودک بیش از 8 اینچ طول دارد. در صورتی که جنین دختر باشد، 7 میلیون تخم اولیه در درون تخمدان‌هایش قرار دارد که البته در زمان تولد به 2 میلیون کاهش می‌یابند. در صورتی که اگر جنین پسر باشد، در این زمان بیضه‌های او شروع به رشد از شکمش می‌کنند.

او از این زمان به بعد بیش از پیش به یک انسان واقعی شبیه می‌شود. اجزای داخلی بدن کودک نیز شامل ریه، سیستم گوارش و سیستم ایمنی او در حال تکامل هستند و استخوان‌هایش نیز محکم‌تر می‌گردند. البته به یاد داشته باشید که میزان رشد جنین به عوامل مختلفی بستگی دارد و از مادری به مادر دیگر متفاوت است.

رشد جنین در هفته بیست و یکم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و یکم حاملگی

با ورود به هفته بیست‌ویکم بارداری سرعت رشد جنین کمتر می‌شود. در واقع رشد کودک بیشتر بر اندام‌های داخلی و افزایش وزن او متمرکز می‌گردد. در این زمان مادر شروع به احساس درد در ناحیه لگن خود و ضربه‌های مورد انتظار خواهد کرد. این امر به این دلیل است که بازوها و پاهای کودک در حالت قرینه در حال رشد هستند.

در این زمان عصب‌های چشم جنین نیز در حال رشد هستند. او همچنین با بلعیدن مایع درون رحمی به تمرین مکیدن خود ادامه می‌دهد.

رشد جنین در هفته بیست و دوم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و دوم حاملگی

کودک در هفته بیست‌ودوم حاملگی به یک نوزاد مینیاتوری شباهت دارد که می‌توان لب‌ها، پلک‌ها و ابروهای او را تشخیص داد. در این دوران از مراحل رشد جنین هفته به هفته مغز به تکامل خود به صورت روزانه ادامه می‌دهد. همچنین در طول این هفته حس‌های بویایی، چشایی، بینایی، شنوایی و لامسه کودک در حال پیشرفت هستند. در ضمن جنین توانایی شنیدن اصواتی همچون ضربان قلب، تنفس و هضم مادر را دارد.

 رشد جنین در هفته بیست و سوم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و سوم حاملگی

هفته بیست‌وسوم را می‌توان نقطه عطف دوران بارداری به حساب آورد. زیرا در این زمان رشد جنین به مرحله‌ای رسیده است که حتی در صورت تولد زودهنگام می‌تواند زده بماند. در این هفته از بارداری جنین می‌تواند در شکم مادر به صورت دوره‌های منظم خوابیده و بیدار شود.

رشد جنین در هفته بیست و چهارم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و چهارم حاملگی

جنین در تمام طول دوران بارداری در حال رشد است و هر هفته نزدیک به 4 اونس بزرگتر می‌شود. وزن بیشتر به معنای رشد خوب استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اندام‌های داخلی است. در این هفته تغییرات زیادی برای جنین رخ می‌دهد. برای مثال مغز او و دیگر اجزای بدنش در حال تکامل هستند. ریه کودک نیز هر روز رشد می‌کند. همچنین کودک در رحم مادر شروع به نفس کشیدن کرده و چهره‌اش تقریبا شکل گرفته است.

رشد جنین در هفته بیست و پنجم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و پنجم حاملگی

در هفته بیست و پنج از بارداری جنین حدود 13 و نیم اینچ بلندتر و یک و نیم پوند وزن رشد می‌کند. همچنین پوست چروکیده کودک در این زمان شروع به صاف شدن کرده و به یک نوزاد تازه متولد شده شبیه می‌شود. همچنین در این هفته رگ‌های خونی نیز در ریه‌های کودک رشد می‌نمایند و نوزاد را برای تنفس هوای تازه آماده می‌سازند.

او در این زمان اثر انگشت منحصربه‌فرد خود را خواهد داشت و می‌تواند مهارت‌های مربوط به دست و انگشتان را بهبود دهد. ستون فقرات جنین نیز در هفته بیست‌وپنجم قوی‌تر می‌شوند. در این هفته سوراخ‌های بینی نیز قادر به بوییدن چیزهای مختلف هستند.

رشد جنین در هفته بیست و ششم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و ششم حاملگی

در هفته بیست‌وششم از مراحل رشد جنین هفته به هفته گوش‌های او بهتر از قبل می‌شوند. کودک همچنین می‌تواند به آرامی چشم‌های خود را باز و بسته کند. مغز نیز به دلیل توسعه حس شنوایی و بینایی عملکرد خوبی دارد. رشد جنین نیز در این هفته همچنان ادامه دارد. به طوری که کیسه‌های هوایی ریه شروع به رشد کرده و برای بهبود عملکرد ریه سورفکتانت به خطوط کیسه‌های هوایی ترشح می‌گردد.

رشد جنین در هفته بیست و هفتم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و هفتم حاملگی

کودک در هفته بیست‌وهفتم از حاملگی نسبت به چهار هفته پیش تقریبا دو برابر وزن پیدا کرده است. در این هفته شاهد تغییر رنگ چشم‌ها و رشد شنوایی او هستید. مغز کودک نیز به دلیل در حال رشد بودن بافت مغزی فعالیت بیشتری دارد. به طور مرتب خوابیدن و بیدار شدن، باز و بسته کردن چشم‌ها و مکیدن انگشتان نیز در این هفته ادامه دارد.

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه سوم بارداری

مراحل رشد جنین هفته به هفته در سه ماهه سوم بارداری

این مراحل رشد جنین هفته به هفته شامل هفته‌های بیست‌وهشتم تا چهلم بارداری هستند. در ابتدای ورود به سه ماهه سوم وزن جنین تقریبا یک کیلوگرم است. این در حالی است که میانگین وزن نوزادان در زمان تولد به 3 کیلوگرم و قد آن‌ها به 48 سانتی‌متر می‌رسد. پوست جنین نیز در این مدت به واسطه جذب بیشتر چربی صاف‌تر شده و ناخن‌های دست و پاهای او رشد کرده‌اند. همچنین موهای واقعی نیز روی سر کودک دیده می‌شوند.

رشد جنین در هفته بیست و هشتم حاملگی

از هفته بیست‌وهشتم به بعد رشد جنین افزایش می‌یابد و شانس زنده ماندن او بیشتر می‌شود. در این زمان ریه‌ها می‌توانند هوا را نفس بکشند، اما عملکرد بهتر ریه‌ها پس از تولد به تکامل می‌رسد. همچنین چربی بدن کودک نیز در طول این هفته 2 تا 3 درصد بیشتر می‌گردد. چشمان کودک نیز نسبت به قبل رشد داشته و می‌تواند پلک بزند. همچنین چشم‌ها علاوه بر اینکه مژه‌های در حال رشدی دارند، می‌توانند از طریق شکم مادر نور را ببینند.

رشد جنین در هفته بیست و نهم حاملگی

رشد جنین در هفته بیست و نهم حاملگی

جنین در نهایت در هفته بیست‌ونهم شکل و شمایل یک کودک را به خود گرفته است. سر و بدن کودک در این زمان در تناسب کامل با یکدیگر قرار دارند. همچنین در طول این هفته افزایش وزن و چربی زیر پوست نیز به سرعت در حال افزایش است.

در این زمان کودک شروع به لگد زدن‌های شدیدتر و منظم‌تر می‌کند. همچنین او به انواع محرک‌ها از غذای خورده شده توسط مادر تا صدا و نور پاسخ می‌دهد.

رشد جنین در هفته سی حاملگی

رشد جنین در هفته سی حاملگی

در حالی که وزن کودک در طول هفته سی‌ام بارداری به یک کیلو و سیصد گرم می‌رسد، اما همچنان افزایش وزن او ادامه دارد. استخوان‌های جنین نیز رشد کرده و مغز استخوان شروع به تولید گلبول‌های قرمز می‌کند. همچنین پوشش سفید رنگ روی پوست به نام لانوگو و موهای کرک مانند با نزدیک شدن به زمان تولد شروع به محو شدن می‌نمایند. کودک در این دوره برخی صداهای خاص مانند صدای پدر و مادر را تشخیص می‌دهد.

رشد جنین در هفته سی و یکم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و یکم حاملگی

در این هفته جنین توانایی چرخاندن سر یا تکان خوردن کامل را دارد. او بسیار جنب‌وجوش داشته و می‌تواند کش آمده یا لگد بزند. دستگاه گوارش، کبد، کلیه‌ها و لوزالمعده جنین در این دوران کار می‌کنند. همچنین مغز کودک در این زمان سریع‌تر از همیشه رشد کرده و ارتباط بین سلول‌های عصبی را به وجود می‌آورد. در واقع تمام عملکردهای بدن در این دوره به شکل درستی صورت می‌گیرند. البته با کاهش فضای رحم رشد جنین نیز در هفته سی‌ویکم نسبت به قبل با سرعت کمتری پیش می‌رود.

رشد جنین در هفته سی و دوم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و دوم حاملگی

در هفته سی‌ودوم نوزاد حدود 3.5 تا 4 پوند وزن و قدی در حدود 15 تا 17 اینچ دارد. در طی هفته‌های اخیر نوزاد مهارت‌های مختلفی از نفس کشیدن، مکیدن، بلعیدن و لگد زدن را تمرین کرده است. همچنین سیستم گوارشی کودک برای شیر خوردن پس از تولد آماده می‌شوند.

در این زمان ناخن‌های پا و دست‌ها و همچنین موهای کودک نیز کاملا رشد کرده‌اند. در ضمن تمام حواس پنجگانه جنین نیز به خوبی کار می‌کنند.

رشد جنین در هفته سی و سوم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و سوم حاملگی

در طول هفته سی‌وسوم بارداری سطح مایع آمنیوتیک به بیشتری میزان خود می‌رسد. به همین دلیل ممکن است که برخی از لگدهای کودک واضح‌تر از حد معمول باشد. استخوان‌های نوزاد نیز به جز جمجمه او سخت‌تر می‌شوند.

همچنین رنگ پوست جنین در هفته‌های آخر حاملگی از قرمز به صورتی تغییر می‌کند که این امر به توزیع چربی در زیر پوست مربوط است. کودک در این هفته به دلیل نازک شدن دیواره رحم به راحتی می‌تواند تفاوت روز و شب را درک کند.

رشد جنین در هفته سی و چهارم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و چهارم حاملگی

کودک در این مرحله از مراحل رشد جنین هفته به هفته بی‌صبرانه منتظر به دنیا آمدن است و بی‌قراری خود را با لگد زدن نشان می‌دهد. روده‌های جنین در این زمان پر شده و پس از تولد مدفوع خواهد کرد. همچنین در صورتی که فرزند پسر باشد، بیضه‌های او در حال شکل‌گیری نهایی است. در این هفته رشد مغز نیز سریع است و اندازه سر برای رشد بافت‌های مغزی افزایش می‌یابد.

رشد جنین در هفته سی و پنجم حاملگی

وزن کودک در هفته سی‌وپنجم به بیشتر از 2250 گرم و طول بدن او به کمی بیشتر از 45.7 سانتی‌متر می‌رسد. از آنجایی که فضای رحم کوچک شده است، کودک به لگد زدن ادامه می‌دهد. در این زمان کلیه‌های او به طور کامل رشد کرده و کبد نیز توانایی فرآوری و دفع مقداری از ضایعات بدن را دارد. در طول این هفته حرکات جنین از جمله لگد زدن، مشت زدن و چرخیدن از زیر پوست شکم مادر قابل مشاهده است.

رشد جنین در هفته سی و پنجم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و ششم حاملگی

در طول چند هفته آینده جنین خود را به سمت پایین شکم مادر می‌کشد و این امر باعث کاهش حجم مثانه مادر می‌شود. از این رو ممکن است که مادر به صورت پی‌درپی به دستشویی نیاز داشته باشد. در این مزان جنین همچنان به ذخیره چربی با کمرنگ شدن روی زانو و آرنج ادامه می‌دهد.

رشد جنین در هفته سی و ششم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و هفتم حاملگی

هفته سی‌وهفتم زمانی است که به زمان تولد کودک خود نزدیک شده‌اید. البته بدن کودک در این زمان نیز هنوز در حال رشد است، در حالی که وزن او به حدود 2 کیلو و هشتصد گرم رسیده است. جنین در این مدت زمان در هنگام بیداری به تمرین تنفس می‌پردازد.

رشد جنین در هفته سی و هفتم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و هشتم حاملگی

کودک شما در هفته سی‌وهشتم انسان کاملی شده است، اما هنوز تنفس و بلعیدن را تمرین می‌کند. همچنین سیستم عصبی نوزاد در این هفته مهم تکمیل می‌شود. جفت جنین نیز در این مرحله به طور کامل رشد می‌نماید. در ضمن ریه‌های کودک نیز ماده‌ای به نام سورفاکتانت را برای جلوگیری از چسبندگی ریه‌ها در زمان شروع به تنفس واقعی تولید می‌نمایند.

رشد جنین در هفته سی و هشتم حاملگی

رشد جنین در هفته سی و نهم حاملگی

جنین در هفته سی‌ونهم به اندازه یک کدو تنبل کوچک است که وزنی بین 7 تا 8 پوند دارد. کلیه اندام کودک در این زمان به جز مغز او دیگر رشد نخواهند کرد. رشد مغز کودک تا سه سال اول زندگی او همچنان در حال رشد سریع باقی خواهد ماند.

به یاد داشته باشید که تنها 4 درصد از نوزادان به موقع به دنیا می‌آیند و هفته سی‌ونهم آخرین هفته ماندن آن‌ها در رحم مادر است. سایر نوزادان به خصوص فرزندان اول دیرتر متولد می‌شوند.

رشد جنین در هفته سی و نهم حاملگی

رشد جنین در هفته چهلم حاملگی

بسیاری از مادران تصور می‌کنند که هفته چهلم آخرین مراحل رشد جنین هفته به هفته است. در حالی که پیش‌بینی تاریخ دقیق تولد نوزاد ممکن نیست. دو هفته بعد یا قبل از تاریخ تخمین زده شده توسط پزشک احتمال تولد وجود دارد. در واقع بارداری هنوز تا هنگامی که به هفته چهل‌ودوم نرسیده باشد، کامل نشده است. اما مطمئن باشید که تا همین هفته چهلم بارداری نیز جنین به طور کامل رشد کرده و آماده خروج از رحم است.

رشد جنین در هفته چهلم و یکم حاملگی

برای جنین هفته چهل‌ویکم در واقع مانند یک تعطیلات اضافی است. او در این مدت همچنان به ذخیره چربی و تمرین مهارت‌های ضروری مانند تنفس ادامه می‌دهد. تا زمانی که مادر در شرایط خوبی باشد و سطح مایع آمنیوتیک خوب باشد، حال کودک نیز خوب است.

رشد جنین در هفته چهلم و دوم حاملگی

در بسیاری از بارداری‌ها، کودک در هفته چهل‌ودوم به دنیا می‌آید. هر چقدر طول دوره بارداری بیشتر شود، شانس مادر برای زایمان طبیعی کمتر می‌گردد. همچنین زنانی با لگن باریک نیز ممکن است که در زایمان طبیعی مشکل داشته باشند. همچنین در صورتی که جنین به سمت کانال تولد حرکت نکند، سزارین بهترین گزینه برای مادر است.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *