شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 7:33 قبل از ظهر

جنین در چند هفتگی از رحم وارد شکم میشود

اگر دوران بارداری را تجربه می‌کنید یا قصد باردار شدن دارید، احتمالا می‌خواهید بدانید که زمان ورود جنین به شکم چه زمانی است؟ آگاهی از زمان دقیق این رویداد و همچنین علت آن نگرانی‌های مادر را درباره سلامت فرزندش کاهش می‌دهد. بدین ترتیب مادر می‌تواند آمادگی بهتری برای زایمان داشته باشد. حتی در برخی اوقات دانستن اینکه جنین در کدام قسمت شکم مادر قرار دارد، می‌تواند به تعیین دقیق جنسیت کمک کند. در این مطلب از سیب به این پرسش پاسخ می‌دهیم، پس با سیب همراه باشید.

جنین در کدام قسمت شکم مادر قرار دارد؟

به طور کلی جنین از هفته دوازدهم از قسمت لگن مادر به سمت مکان دائمی و راحت‌تر خود یعنی ناحیه شکمی حرکت کرده و تا هفته بیستم به نواحی ناف می‌رسد. در این زمان می‌توان گفت که جنین تقریبا در شکم قرار گرفته است. علت تغییر مکان جنین این است که برای ادامه تکامل خود به فضای بزرگتری از رحم نیاز دارد. برای مثال در هفته دوازدهم استخوان‌های دست‌ها و پاهای جنین به رشد خود ادامه می‌دهند. این اتفاق یکی از دلایل موثر ورود جنین به شکم مادر است. اگر برای بار اول باردار شده‌اید، می‌توانید حرکات جنین خود مانند نبض و ترکیدن حباب را از هفته بیستم حس کنید.

جنین در کدام قسمت شکم مادر قرار دارد؟

جنین به طور پیوسته در رحم مادر در حال حرکت است؛ اما به طور کلی سنگینی او در برخی نواحی خاص از شکم و رحم بیشتر احساس می‌شود. بر طبق یک فرضیه تجربی، اگر مادر سنگینی جنین خود را بیشتر در قسمت جلویی شکم احساس می‌کند، می‌توان جنسیت جنین را پسر دانست. در صورتی که اگر سنگینی و بار جنین روی ران‌ها و باسن مادر باشد، فرزند دختر است. البته این استدلال پایه علمی تایید شده‌ای ندارد. بنابراین بهتر است که برای آگاهی از جنسیت فرزند خود حتما به یک پزشک زنان مراجعه بفرمایید.

آیا شکل شکم روی محل قرارگیری جنین تاثیر دارد؟

شکل شکم مادر تا حدی می‌تواند نشان دهد که جنین در کدام قسمت از رحم و شکم قرار دارد. در صورتی که به اصطلاح مادر وزن و سنگینی را رو به پایین و به سمت ران‌های خود حس کند، می‌توان فهمید که جنین در ناحیه پایینی شکم قرار گرفته است. اما اگر شکم مادر بیشترین حجم را در قسمت بالایی و از زیر معده داشته باشد، یعنی جنین بیشترین زمان را در این نواحی سپری می‌کند.

آیا شکل شکم روی محل قرارگیری جنین تاثیر دارد؟

بنابراین می‌توان گفت که در صورتی که شکم فرد حامله باریک است، جنین او در قسمت جلو و بیرون قرار دارد. اما در فرد بارداری با شکم عریض، جنین اکثر اوقات در طرفین شکم یا پهلوهای او آرمیده است.

شکل و اندازه شکم در دوران حاملگی چگونه است؟

در صورتی که عضلات شکم مادر نیروی زیاد و قدرت انقباض بالایی داشته باشند، شکم مادر اندازه کوچکتری خواهد داشت. در این افراد احتمالا جنین در قسمت جلو و بیرون شکم قرار دارد. اما اگر عضلات شکم ضعیف و دارای حجم کم باشند، در نهایت مادر دارای شکم بزرگتری خواهد بود. در این حالت جنین، پس از ورود به شکم بیشترین زمان را در دو طرف شکم مادر خود سپری می‌کند.

همچنین اگر وزن نوزاد زیاد باشد، شکم مادر بزرگتر به نظر می‌رسد. کودک به طور معمول بین ماه‌های هفتم تا نهم بیشتری وزن‌گیری و رشد را خواهد داشت. در صورت دو قلو یا چند قلو بودن نوزادان نیز بالطبع شکم مادر بزرگتر از حد نرمال می‌شود.

آیا شکل شکم روی محل قرارگیری جنین تاثیر دارد؟

در ضمن زنانی با تنه کوتاه‌تر در هنگام بارداری دارای شکمی عریض هستند، این در حالی است که خانم‌هایی با تنه بلندتر در این موقعیت شکمی باریک‌تر دارند. اما در کل می‌توان گفت که اندازه شکم در طول دوران حاملگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال نوع تغذیه در زنان باردار به عنوان فاکتور تعیین‌کننده در شکل و اندازه شکم و همچنین محل قرارگیری جنین شناخته می‌شود.

زنان مبتلا به دیابت نیز که در دوران بارداری قند کنترل نشده دارند، وزنشان به سرعت در ناحیه شکم بیشتر می‌شود. همین امر باعث زایمان زودرس نیز خواهد شد. در واقع اینکه زمان ورود جنین به شکم چه زمانی است و در این هنگام جنین در کدام قسمت قرار می‌گیرد، به مواردی متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از شکل شکم، اندازه شکم و وزن جنین. در هر صورت جنین در هر قسمتی از شکم باشد، شروع به چرخیدن می‌کند که این اتفاق در سلامت جنین نقش اساسی دارد.

 

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳