پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 11:26 بعد از ظهر

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال

در سونوگرافی واژینال یا سونوگرافی داخلی تصاویری از داخل رحم بیماران ثبت می‌شود. این نوع سونوگرافی خاص از لگن نیز عکس‌برداری می‌کند. در واقع در این روش پزشک با وارد کردن پروب به داخل واژن بیمار می‌تواند تمام اندام‌های تولید مثل زنان شامل رحم، لوله‌های فالوپ، گردن رحم، مهبل و تخمدان‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد. در این مطلب از سیب بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال مطرح شده است.

دلایل انجام سونوگرافی واژینال را بشناسید

سونوگرافی واژینال به طور گسترده برای بررسی وضعیت و اندازه‌گیری اندام‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش بیماری‌هایی همچون کیست تخمدان و سرطان رحم مشخص می‌شود. در واقع در این روش با استفاده از امواج فراصوت که برای سلامت افراد مضر نیستند، از اندام‌های داخلی تصویربرداری می‌گردد. برخی دیگر از کاربردهای این نوع تکنیک عکس‌برداری عبارتند از:

  • تشخیص توده‌های لگن.
  • بهبود وضوح تصویر.
  • بررسی قسمت پایین رحم برای تشخیص زخم یا ضعف در اواخر دوره بارداری.
  • شناسایی چسبندگی بالقوه لگن.
  • کاهش بارداری‌های چندتایی.
  • تشخیص ملپوزهای رحم مانند Retroflexion.

دلایل انجام سونوگرافی واژینال را بشناسید

سونوگرافی واژینال با سونوگرافی شکمی در نحوه تصویربرداری با یکدیگر تفاوت عمده دارند. زیرا در سونوگرافی واژینال پروب به شکل میله‌ای است که حدود 4 الی 8 سانتیمتر وارد واژن می‌شود. در واقع پروب مورد استفاده در این روش با پروب دیگر دستگاه‌های سونوگرافی متفاوت است. کل عملیات تصویربرداری به این شیوه حدود 15 الی 30 دقیقه به طول می‌انجامد.

شایان ذکر است که سونوگرافی واژن هیچ عوارض جانبی برای بیمار به همراه ندارد، زیرا در این روش از پرتوهای مضر استفاده نمی‌شود. اما برخی از افراد ممکن است که به پوشش لاتکس پروب مورد استفاده در این تکنیک حساسیت داشته باشند. در این صورت باید از سونوگرافیست یا پزشک متخصص بخواهید که مبدل سونوگرافی خود را تغییر دهد. همچنین به یاد داشته باشید که انجام سونوگرافی از طریق واژن برای زنان باردار بی‌خطر است. این روش برای جنین نیز هیچ خطری به دنبال ندارد.

دلایل انجام سونوگرافی واژینال را بشناسید

البته انجام این نوع روش تشخیصی تعرفه مشخصی ندارد و ممکن است که هر مرکز پزشکی هزینه متفاوتی را از بیماران برای انجام آن دریافت کند. هزینه سونوگرافی واژینال بسته به موقعیت مکانی عارضه، ابزارهای به کار رفته یا مهارت سونوگرافیست متفاوت است. به همین دلیل برای اطلاع دقیق از هزینه این تکنیک خاص با پزشک خود صحبت کنید.

زمان مناسب برای سونوگرافی واژینال

به طور معمول سونوگرافی واژینال در 3 ماه اول بارداری انجام می‌شود که احتمال سقط جنین بالا است. از این روش معاینه برای بررسی حاملگی و خونریزی‌های صورت گرفته در ناحیه تناسلی استفاده می‌شود. اما اگر بخواهیم درباره کاربرد سونوگرافی داخلی دقیق‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم که این روش برای بررسی مواردی همچون خونریزی بدون علت واژن، ناباروری و عفونت لگن کاربرد دارد. همچنین این تکنیک خاص سونوگرافی برای تشخیص کیست و فیبروم، درد لگن، سرطان رحم، بارداری خارج از رحم و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعیین بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال نیز به نظر پزشک متخصص و دلیل استفاده از این روش بستگی دارد. برخی از پزشکان انجام این روش را در زمان قاعدگی تجویز می‌کنند. در حالی که گاهی اوقات این نوع سونوگرافی در زمان تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد. بسیاری از متخصصان سونوگرافی معتقد هستند که اگر ترانس واژینال در زمان قاعدگی انجام شود، هیچ مشکلی برای خانم‌ها به وجود نمی‌آورد.

دلایل انجام سونوگرافی واژینال را بشناسید

سونوگرافی داخلی یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص سرطان‌های تخمدان و رحم است. همچنین انجام این روش معاینه برای تست پاپ اسمیر ضروری است. لذا پزشکان توصیه می‌کنند که ترانس واژینال را هر 6 ماه یک بار انجام دهید.

اگر قصد شما بررسی تخمدان‌ها برای باروری است، باید این روش معاینه را 14 روز قبل از شروع دوره بعدی قاعدگی انجام دهید. یکی از مهمترین دلایل برای تعیین این زمان آن است که در این روز فولیکول‌های غالب قابل شناسایی هستند. اما در صورتی که می‌خواهید کیست تخمدان را بررسی کنید، باید در روز تعیین شده توسط پزشک اقدام به سونوگرافی واژینال نمایید.

زمان مناسب برای سونوگرافی واژینال

آیا انجام سونوگرافی واژینال در دوران قاعدگی امکان پذیر است؟

همانطور که متوجه شدید، سونوگرافی واژینال در دوران قاعدگی قابل انجام است. زیرا در این دوره پزشک توانایی تشخیص اکثر بیماری‌ها را دارد. اما برای شناسایی برخی از بیماری‌ها بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال بعد از دوره قاعدگی است. در این زمان دیواره رحم نازک شده و پولیپ رحم ساده‌تر تشخیص داده می‌شود. بهتر است که برای تعیین زمان انجام این روش معاینه با پزشک متخصص مشاوره کنید. دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *