جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 12:39 بعد از ظهر

بعد از ترک اعتیاد چه اتفاقی می افتد؟

بعد از ترک اعتیاد فرد با اختلالات و عوارضی روبرو خواهد شد که موقت بودن آن حتمی است. اما باید در نظر داشت که برخی از مواد مخدر و همچنین در صورت طولانی بودن دوره اعتیاد فرد دلیلی می شوند که این اختلالات و عوارض بیشتر نیز باشند. در هر صورت افراد پس از ترک اعتیاد تا یک سال و شاید هم بیشتر درگیر اختلالات هستند. آنچه مسلم است آزار دهنده بودن این علائم است عوارض بیشتر مربوط به اختلالات روحی می باشند. البته عوارض جسمی را نیز باید در نظر گرفت.
ترک هر نوع مواد مخدری باید طبق نظر و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت ممکن است فرد دچار اختلالات و عوارض های شدید تر و بیشتری شود. اختلالات روحی پس از ترک مواد مخدر نوعی سندروم حاد می باشد که بر خلق و خو فرد پاک شده تاثیر می گذارد.

اختلالات بعد از ترک اعتیاد و نحوه درمان آن

علائم و اختلالات ترک اعتیاد رفت و برگشت است. فرد گاهی این علائم را بیشتر و گاهی کمتر احساس می کند. به برگشت علائم حمله PAWS گفته می شود که گاهی تا چند روز به طول می انجامد. البته ممکن است این علائم تا یک سال نیز در خلقیات فرد وجود داشته باشند. اختلالات ترک اعتیاد فقط مختص به افرادی که به مواد مخدر معتاد هستند، نمی شود. بلکه افرادی که به مشروبات الکل، دارو های افسردگی و محرک و روانگردان ها اعتیاد دارند پس از ترک آن با این عوارض روبرو می شوند. افرادی رفتار هایی را از خود نشان می دهند که به آن ها اختلال یا عوارض گفته می شوند.
بعد از ترک اعتیاد چه اتفاقی می افتد؟
عوارضی مانند:
  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • پرخاشگری
  • اضطراب
  • نوسانات خلقی
  • درد عضلانی مزمن
  • کاهش توانایی تمرکز کردن
  • از دست دادن میل جنسی
  • کسلی و احساس خستگی شدید
  • بی خوابی و … از جمله این عوارض به شمار می آیند.
اختلالات بعد از ترک اعتیاد و نحوه درمان آن
درمان این اختلالات بایستی با تمرکز بر روان و عواطف فرد صورت بگیرد. حمایت درمانگر و روانشناس حرفه ای تاثیرات چشم گیر تری بر روی روند درمانی خواهند داشت. تشویق بیمار و دلگرم کردن او پس از ترک در طی کردن موفقیت روند درمانی بسیار ضروری هستند. رژیم غذایی سالم، ورزش مناسب، شرکت دادن فرد در گروه های حمایتی، استفاده از روش های طبیعی برای رفع اختلال خواب و … از راه های درمان هستند.

بی حالی و بی خوابی بعد از ترک اعتیاد

بی حالی و بی خوابی پس از ترک اعتیاد از عوارض های مهم می باشند که فرد را درگیر کرده و ممکن است باعث افسردگی و ناراحتی او شوند. در این صورت زندگی فرد با اختلال مواجه خواهد شد. بی حالی مهم ترین عاملی است که ممکن است فرد دوباره به مصرف مواد روی بیاورد. برای درمان بی حالی و بی خوابی لازم است از روش های انگیزشی و روان درمانی استفاده کرد. به همین جهت فرد بایستی مدام تحت نظر و حمایت روانشناس بالینی باشد. مشاور به این افراد توصیه می کنند که به تعامل با اطرافیان توجه نشان دهند.
به افرادی که اعتیاد را ترک کرده اند توصیه می شود تا مهارت های جدید کسب کنند. به دنبال یادگیری مهارت هایی بروند و ذهن خود را به این طریق سرگرم کنند. ورزش کردن و تاثیری که بر روی سلامت روح و جسم بدن دارد را نباید در این مهم نادیده گرفت. کسلی و بی خوابی فرد با ورزش کردن درمان خواهند شد. مخصوصا اگر ورزش به صورت گروهی باشد تاثیر آن بر روحیه فرد و در نهایت جسم او دو چندان خواهد بود.
علت بی خوابی پس از ترک اعتیاد

علت بی خوابی پس از ترک اعتیاد

افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند دوپامین در مغز آنها تولید می شود. در این صورت مغز به این ماده عادت می کند و فرد معتاد می شود. در نتیجه فرد با ترک اعتیاد دردهایی را تحمل می کند که ناشی از اختلالی است که در روند مغز به وجود آمده است. دلیل بروز اختلالات نبود ماده دوپامین است. پس فرد دچار احساسات و هیجاناتی می شود که بی خوابی نتیجه آن می شود. ایجاد اختلال در ساعات بیولوژیکی بدن و دیدن کابوس و خواب پریشی و همچنین وقفه تنفسی در خواب از عوارض های ترک اعتیاد و مربوط به خواب افراد می باشند. کنترل استرس و اضطراب و داشتن برنامه منظم برای خوابیدن راه های درمان بی خوابی می باشند.
علت بی خوابی پس از ترک اعتیاد
جمع بندی
بعد از ترک اعتیاد فرد دچار عوارض و اختلالاتی می شود که بر روی زندگی او و کار های روزمره وی تاثیر منفی خواهند گذاشت. البته همه این عوارض موقت هستند و با داشتن یک حمایت گر و حمایت های خانواده این دوره خیلی زود سپری خواهد شد. بی خوابی و کسلی یکی از این عوارض بوده که بدترین حالات را در افراد ایجاد می کند. درمان بی خوابی و بی حالی با استفاده از تغییر نگرش و روش زندگی میسر خواهد شد. با دیگر مطالب مجله‌ اینترنتی سیب همراه باشید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *