شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 4:53 بعد از ظهر

ترک متادون در خانه چند روز طول میکشد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که متادون در حقیقت یک دارو است. سو استفاده کردن در مصرف متادون می تواند سبب بروز اعتیاد در فرد مصرف کننده شود. معمولا از این دارو برای درمان اعتیاد به دیگر موادهای مخدر استفاده می شود! متادون به دو صورت قرص و شربت اپیوم تولید و عرضه می شود. شایان ذکر است بدانید که ترک کردن متادون در خانه نیز ممکن است. اما برای ترک اصولی به یک دوره کامل زیر نظر پزشک نیاز دارد که توصیه ما کمک گرفتن از یک روانشناس ترک اعتیاد است.
موارد بسیار زیادی در مدت زمان ترک کردن متادون تاثیر دارند که این موارد به شرح ذیل است و معمولا مدت دوره ترک متادون توسط پزشک باید تشخیص داده شود.
  • مدت اعتیاد به متادون
  • سابقه اعتیاد به مواد مخدر دیگر
  • بیماری‌های زمینه ‌‌ای نظیر دیابت و …

علائم ترک متادون چه زمانی شروع می‌شود؟

به طور کلی لازم است بدانید که ترک کردن متادون به صورت اصولی حدود 2 الی 3 هفته نیاز به زمان دارد. البته باید بدانید که گذراندن این دوره بدین معنا نمی باشد که شما متادون را به طور کامل ترک کرده اید و آماده ورود به اجتماع هستید! بلکه تنها سم زدایی و جدایی از متادون در بدن شما صورت گرفته است. البته باید گفت که گذراندن این دوره در اصل جزو یکی از اصلی ترین زمان های ترک متادون است. در صورتی که این دوره را به صورت اصولی پیش نروید ممکن است دچار عوارض روحی، جسمی و حتی روانی شوید.
از کوچکترین عوارض ترک کردن غیر اصولی متادون می توان به افسردگی و بی خوابی اشاره کرد. اگر قصد ترک کردن متادون را دارید توصیه ما به شما عزیزان این است که این دارو را به صورت کم کن و تدریجی ترک کنید. در صورتی که ترک کردن را به صورت انفجاری و به سرعت پیش ببرید دچار مشکلاتی جدی می شوید.

علائم ترک متادون چه زمانی شروع می‌شود؟

علائم ترک متادون چه زمانی شروع می‌شود؟

عوارض ترک کردن متادون معمولا بعد از 24 ساعت پس از آخرین مصرف شروع خواهد شد! البته شایان ذکر است که 15 الی 60 ساعت طول می کشد که متادون به طور کامل از بدن خارج شود. برخی از مصرف کنندگان که دچار این ماده شده اند پس از چند روز از آخرین مصرف با عوارض خماری مواجه می شوند.
عوارض ترک کردن متادون در 7 الی 10 روز اول بیشترین شدت را دارد و این دوره ممکن است که در برخی از بیماران طولانی تر باشد. متادون نسبت به سایر موادمخدرهای دیگر مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند و گاهی ممکن است که عوارض ترک آن تا روز هفتم به اوج نرسد! در زمان ترک کردن متادون فردی که ترک می کند، علائمی مشابه آنفولانزا را تجربه می کند که علائمی روانی ناراحت کننده ای مانند استرس و اضطراب را به همراه دارد. اما خبر خوشحال کننده این است که بعد از چند هفته تمامی این علائم فروکش خواهد کرد.
علائم ترک متادون چه زمانی شروع می‌شود؟
در کل بروز عارضه و نیاز مجدد به مصرف دوباره در بدن هر فرد با فرد دیگری متفاوت است! به طور کلی اگر بخواهیم عوارض ترک کردن متادون را شرح دهیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اضطراب
  • تب
  • لرز
  • درد عضلانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تعریق
  • تپش قلب
  • انقباض‌های شکمی
  • تحریک‌پذیری
  • پارانویا
  • اسهال
  • میل شدید به مصرف متادون
  • بی‌خوابی
  • توهم
  • افسردگی

متادون چند روز در بدن می ماند؟

همان طور که اشاره کردیم خارج شدن متادون از بدن بین 15 الی 60 ساعت نیاز به زمان دارد که این مدت زمانی در هر بدنی متفاوت است. در نتیجه زمان دقیقی ندارد اما بازه زمانی آن در طول زمانی که ذکر کرده ایم است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ترک کردن متادون دقیقا مانند ترک کردن دیگر اوپیات ها نظیر هروئین و مورفین است. گاهی حتی بدتر زیرا متادون زمان بسیار طولانی تری در بدن باقی می ماند و فرد مصرف کننده که قصد ترک کردن متادون را دارد باید با عوارض آزاردهنده این ماده تا مدت ها دست و پنجه نرم کند.
علائم ترک متادون چه زمانی شروع می‌شود؟
جمع بندی
متادون یکی از داروهایی است که در صورت افراط در مصرف می تواند به یک اعتیاد و وابستگی تبدیل شود. ترک کردن متادون نیاز به یک پزشک متخصص ترک اعتیاد دارد که بتواند شما را در این زمینه به صورت تدریجی راهنمایی کند و به شما راهکار دهد. توجه داشته باشید همان طور که اشاره کردیم ترک کردن متادون به صورت انفجاری و خودسرانه می تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری را در فرد ایجاد کند.
در نتیجه توصیه ما به شما عزیزان این است، اگر قصد دارید متادون را ترک کنید حتما از یک پزشک متخصص مشاوره بگیرید تا پزشک با توجه به مدت زمان و دوز مصرفی شما را راهنمایی کند. در این مقاله از مجله اینترنتی سیب سعی کردیم هر آنچه که نیاز است درباره متادون بدانید، از جمله مدت زمان ترک متادون، عارضه های متادون، زمان ماندگاری متادون در بدن و … را برای شما عزیزان شرح دهیم امیدواریم که این مقاله برای شما واقع شده باشد و بتوانید از این مقاله و اطلاعاتی که بدست آورده اید استفاده مفیدی کنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳