چهارشنبه , 13 تیر 1403 - 12:00 بعد از ظهر

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟ بررسی موراد استفاده هر یک

امروزه ورق‌های فولادی در زندگی ما کاربردهای فراوانی دارند و تقریبا در تمامی جنبه‌های زندگی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها به انواع مختلفی از جمله ورق گالوانیزه و ورق سیاه تقسیم می‌شوند.

این دو نوع ورق، از آلیاژ فولاد ساخته شده‌اند؛ اما تفاوت‌های قابل توجهی در ویژگی‌های ساختاری، خصوصیات شیمیایی و ظاهری دارند. استانداردها نشان می‌دهند که این قطعات از نظر خواص و کاربردها به‌طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام در موارد مختلفی به کار می‌روند.

ورق‌های سیاه و گالوانیزه چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

ورق‌های سیاه و گالوانیزه چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

این نوع ورق‌های فولادی از نظر ساختاری و ویژگی‌های خاص خود با یک‌دیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به چندتا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • روش تولید:

کارخانه‌ها جهت تولید ورق گالوانیزه می‌توانند از روش‌های مختلفی مانند نورد سرد و نورد گرم استفاده کنند؛ اما تولید ورق سیاه تنها از طریق نورد گرم امکان‌پذیر است.

  • مقاومت در برابر خوردگی:

ورق سیاه، مانند ورق گالوانیزه، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است؛ اما میزان این مقاومت در دو نوع ورق قابل مقایسه نیست؛ ورق سیاه نسبت به ورق گالوانیزه مقاومت کمتری دارد.

  • طول عمر:

ورق گالوانیزه با پوششی از روی، دارای مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است که به آن طول عمر بیشتری نسبت به ورق سیاه می‌بخشد. عمر مفید ورق گالوانیزه در محیط‌های خشک و بدون رطوبت، 70 سال در نظر گرفته می‌شود؛ اما در محیط‌های مرطوب و دارای رطوبت بالا، طول عمر آن کاهش یافته و معمولا بین 20 تا 30 سال است.

  • تفاوت این قطعات از لحاظ شکل ظاهری ورق:

ورق سیاه به دلیل وجود اکسید آهن در سطح خود، ظاهری مشکی و تیره دارد. اکسید آهن یک لایه محافظتی برای ورق سیاه ایجاد می‌کند که تا حدی از آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت خواهد کرد. در مقابل، ورق‌های گالوانیزه دارای رنگ نقره‌ای هستند؛ این رنگ به خاطر وجود پوشش روی در سطح ورق گالوانیزه است. پوشش روی یک لایه محافظتی بسیار قوی برای ورق گالوانیزه ایجاد می‌کند که مقاومت آن را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

  • قابلیت جوش‌پذیری:

یکی از تفاوت‌های اصلی بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه در نحوه جوشکاری آن‌ها است. فرایند جوشکاری ورق سیاه به دلیل ساختار و ویژگی‌های آن به سادگی انجام می‌شود؛ اما جوشکاری ورق گالوانیزه دارای چالش‌هایی خواهد بود.

ورق‌های سیاه و گالوانیزه چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

  • استحکام:

ورق سیاه دارای استحکام کششی حدود 47 کیلوگرم بر مترمربع و استحکام خمشی حدود 31 کیلوگرم بر مترمربع است؛ در حالی که ورق گالوانیزه دارای استحکام کششی بین 52 تا 61 کیلوگرم بر مترمربع و استحکام خمشی بین 48 تا 56 کیلوگرم بر مترمربع بوده و به همین دلیل، ورق گالوانیزه دارای استحکام کششی و خمشی بیشتری نسبت به ورق سیاه است که به دلیل وجود پوشش روی بر سطح آن ایجاد می‌شود.

  • تفاوت در وزن:

وزن ورق گالوانیزه بین 12 تا 36 کیلوگرم بر مترمربع در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که وزن ورق سیاه بین 3 تا 34 کیلوگرم بر مترمربع متغیر است.

  • قیمت:

یکی از دلایل اصلی تفاوت در قیمت این دو ورق، فرایند تولید آن‌ها است. در تولید ورق گالوانیزه از ماده روی استفاده می‌شود که به همین دلیل این نوع ورق قیمت بیشتری نسبت به ورق سیاه دارد؛ جهت بررسی قیمت ورق سیاه امروز، می‌توانید به سایت پیوان که از بهترین تامین کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه کنید.

موارد بالا تنها بخشی از تفاوت‌های این قطعات محسوب می‌شود؛ این نوع ورق‌ها به علت ساختار و نحوه تولید متفاوتشان، کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارند.

کاربرد ورق‌های سیاه و گالوانیزه چیست؟

کاربرد ورق‌های سیاه و گالوانیزه چیست؟

ورق سیاه به دلیل خصوصیات خاص خود، در صنایع مختلفی از جمله کشتی‌سازی، ساختمان و صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از طرفی، ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، در صنایعی که با رطوبت و آب سر و کار دارند، استفاده می‌شود. این ورق همچنین در صنایعی که به ظرافت و زیبایی نیاز دارند، مانند صنایع لوازم خانگی و ساختمان‌سازی، کاربرد دارد.

قبل از خرید ورق گالوانیزه و ورق سیاه حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای چه کاری می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، تا طبق نیاز خود و ویژگی خاص محصول، آن را خریداری کنید.

حمع‌بندی

ورق سیاه مانند سایر ورق‌های فولادی مقاومت زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی ندارد، در حالی‌که ورق گالوانیزه به شکلی طراحی و ساخته شده است که در رطوبت بالا قابل استفاده باشد. ظاهر ورق‌های سیاه مات است، در حالی‌که ورق‌های گالوانیزه کاملا صاف، صیقلی و شفاف به نظر می‌رسند.

ابعاد و شکل ورق سیاه یکنواخت نیست؛ بنابراین برای صنایع بزرگ انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. این دو نوع ورق از جنبه‌های مختلفی از جمله ابعاد، ظاهر، کاربرد و زمان تولید با یکدیگر تفاوت دارند. پیش‌تر به بررسی این تفاوت‌ها از چند جنبه پرداختیم و به برخی از کاربردهای آن‌ها اشاره کردیم.

مطلب پیشنهادی

معرفی انواع سایبان های برقی

معرفی انواع سایبان های برقی

سایبان‌های برقی از جمله وسایل مهم و کاربردی در طراحی فضاهای خارجی محسوب می‌شوند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *