یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 4:43 قبل از ظهر

علت جوش روی لب

جوش روی لب، اغلب به عنوان یکی از مشکلات شایع پوستی شناخته می‌شود. این نوع جوش می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود و اثرات مختلفی بر روی ظاهر و سلامت فرد داشته باشد. جوش روی لب ممکن است ناشی از عفونت ویروسی مانند ویروس هرپس سیمپلکس، آلرژی و حساسیت به مواد شیمیایی یا غذایی، عفونت باکتریایی یا تحریک مکانیکی بر روی لب‌ها باشد. هر کدام از این عوامل می‌توانند منجر به ایجاد جوش، قرمزی، تورم و حتی درد در ناحیه لب شوند.

درمان جوش روی لب نیز بسته به علت آن متفاوت است. در موارد عفونت ویروسی، استفاده از داروهای ضدویروسی مناسب است. در صورت آلرژی، اجتناب از عامل محرک و استفاده از مرطوب کننده‌ها کمک کننده است. همچنین در موارد عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک‌ها توصیه می‌شوند. در هر صورت، با ادامه یا تشدید علائم، مراجعه به پزشک متخصص پوست توصیه می‌شود تا علت دقیق شناسایی و درمان مناسب انجام شود.

انواع جوش روی لب

جوش‌های دور لب می‌توانند انواع و مدل‌های مختلفی داشته باشند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • پاپول

پاپول‌ها، جوش‌های کوچک و برجسته‌ای هستند که به رنگ قرمز ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها در اثر نفوذ آلودگی‌ها و میکروب‌ها به داخل منافذ پوستی ایجاد می‌شوند. این پاپول‌ها وقتی لمس می‌شوند، دردناک هستند و ساختار سفتی دارند. این نوع جوش معمولا در ناحیه چانه و دور لب ایجاد می‌شود.

  • پوستول

پوستول‌ها شبیه پاپول هستند؛ اما در مرکز آنها چرک وجود دارد. این جوش‌ها نیز به علت نفوذ آلودگی و میکروب‌ها به منافذ پوستی ایجاد می شوند. پوستول‌ها معمولا به رنگ سفید یا زرد ظاهر می‌شوند.

  • کیست

کیست‌ها نوع دیگری از جوش‌های دور لب هستند که در عمیق‌ترین لایه پوست ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها به صورت برآمدگی‌های زیر پوستی قابل مشاهده هستند. کیست‌ها در قسمت‌های مختلف صورت ظاهر می‌شوند؛ اما اغلب در ناحیه چانه و دور لب دیده می‌شوند.

  • ندول

ندول‌ها جوش‌های برآمده‌ای هستند که در سطح پوست ظاهر می‌شوند. در صورت ماندگاری ندول‌ها در پوست، این ضایعات می‌توانند باعث ایجاد اسکار و ناهمواری پوست شوند.

  • جوش های سرسیاه و سرسفید

جوش‌های سرسیاه و سرسفید، رایج‌ترین نوع جوش‌ها هستند که در ناحیه چانه و دور لب ظاهر می‌شوند. علت ایجاد این جوش‌ها ورود آلودگی‌های مختلف باکتریایی به منافذ پوستی است. جوش‌های سرسیاه و سرسفید جزو خفیف‌ترین انواع آکنه محسوب می‌شوند و درمان آنها نسبتا آسان‌تر است.

علت جوش سفید روی لب

جوش‌های سر سفید همان طور که از نامشان مشخص است، نوعی جوش هستند که ظاهری شفاف داشته و محتوای درونشان سفید رنگ به نظر می‌رسد. این جوش‌ها همانند جوش‌های سر سیاه جزو جوش‌های غیرعفونی محسوب می‌شوند.

جوش‌های سر سفید معمولا ناشی از مسدود شدن منافذ چربی پوست هستند. این جوش‌ها از سلول‌های مرده پوست، باکتری‌های پوست و چربی تشکیل شده‌اند و وقتی در تماس با هوا قرار می‌گیرند، اکسید شده و به شکل برآمدگی سفید رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شوند؛ گاهی نیز به رنگ سفید مایل به زرد یا کرم دیده خواهند شد.

این جوش‌ها معمولا در نوجوانان و بزرگسالان و به ویژه افراد با پوست چرب، بیشتر در نواحی صورت مانند پیشانی، دور لب، گردن و حتی روی کمر یا سینه دیده می‌شوند. به نوعی می‌توان آن‌ها را نوعی آکنه محسوب کرد که بسیار رایج هستند. به طور کلی، اصلی‌ترین عوامل ایجاد جوش‌های سرسفید اطراف لب شامل موارد زیر است:

  • تغییرات هورمونی: در دوران بلوغ یا نوسانات هورمونی ناگهانی، تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به تولید بیش ‌از‌ حد سبوم و بسته شدن منافذ پوست شود.
  • آلودگی و بسته شدن منافذ پوست: لمس مکرر صورت با دست‌های آلوده، استفاده از لباس و ملحفه‌های کثیف، عدم تمیز کردن صورت پس از غذا خوردن، استفاده از آرایش نامناسب و باقی ماندن آن روی پوست می‌تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و تجمع چربی و آلودگی در آن‌ها شود که همه این‌ها با بروز جوش‌های سرسفید دور لب همراه هستند.
  • عوامل تغذیه‌ای و ژنتیکی: رژیم غذایی چرب، حساسیت به برخی مواد غذایی و عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در ایجاد این جوش‌ها موثر باشند.

علت دانه های قرمز روی لب

دانه‌های قرمز روی لب می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. یکی از علل شایع، خشکی و ترک خوردگی لب‌ها است که می‌تواند ناشی از کمبود آب در بدن، عدم استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب یا ابتلا به بیماری‌های پوستی باشد. همچنین، دانه‌های قرمز روی لب می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ویروسی مانند هرپس باشند که باعث ایجاد تاول‌های دردناک روی لب‌ها می‌شود.

در برخی موارد نیز، حساسیت یا آلرژی به مواد موجود در محصولات آرایشی، غذایی یا سایر مواد می‌تواند علت بروز این دانه‌ها باشد. علاوه بر این‌ها، تغییرات هورمونی در دوره‌های مختلفی مانند قاعدگی یا بارداری نیز می‌توانند باعث ایجاد دانه‌های قرمز روی لب شوند. در هر صورت، با مشاهده این علائم، یا بروز هر نوع جوش دردناک و باقی ماندن آن به مدت طولانی، مراجعه به پزشک جهت تشخیص دقیق علت و درمان مناسب توصیه می‌شود.

 

 

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *