شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 8:47 قبل از ظهر

چرا با رژیم کتوژنیک لاغر نمی شوم

امروزه رژیم های متفاوتی برای کاهش وزن وجود دارد که با اجرای منظم و اصولی هر یک از آن ها می توان تا حد زیادی وزن کم کرد. رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های پر طرفدار کاهش وزن است که مورد استقبال بسیاری از افراد واقع شده است، در این رژیم استفاده از کربوهیدارات به حداقل می رسد و هر فرد روزانه کمتر از 50 گرم کربوهیدارات دریافت می کند. طبق تحقیقات انجام شده رژیم کتوژنیک سبب کاهش وزن سریع می شود اما در برخی افراد این رژیم به لاغری کمک نمی کند از این رو ممکن است این سوال برای آنها پیش بیاید که چرا با رژیم کتوژنیک لاغر نمی شوم؟ با سیب همراه باشید تا متوجه این ماجرا شوید.

در کل دلایل بسیاری وجود دارد که اثر بخشی رژیم کتوژنیک را کاهش می دهد و فرد دچار کاهش وزن نمی شود. عدم اجرای صحیح و اصولی رژیم کتوژنیک به طور مستقیم سبب کاهش اثر بخشی آن می شود از این رو فرد کاهش وزن نداشته و دچار استپ وزنی می شود. اجرای اصولی رژیم کتوژنیک علاوه بر لاغری در سلامت قلب و کنترل قند خون نیز موثر و کاربردی است. از این رو توصیه می شود قبل از انجام این رژیم دلایل کاهش اثر بخشی آن را مورد مطالعه قرار دهید تا از فواید رژیم کتو بیشترین بهره را ببرید.

دلایل استپ وزنی در رژیم کتوژنیک

از دلایل اصلی که با رژیم کتوژنیک فرد لاغر نمی شود می توان به مصرف کالری زیاد، عدم استفاده از غذاهای مغذی، ابتلا به بیماری هایی مانند تیروئید و افسردگی، مصرف بیش از حد کربوهیدرات، عدم خواب کافی، توقعات غیر واقعی از کاهش وزن، نداشتن فعالیت بدنی و … اشاره کرد.

دلایل استپ وزنی در رژیم کتوژنیک

همانطور که در بالا اشاره شد برخی افراد با رژیم کتوژنیک لاغر نمی شوند و پس از گذشت چند هفته دچار استپ وزنی می شوند. در واقع استپ وزنی به این معنا است که فرد با رعایت رژیم غذایی لاغری هیچگونه روند کاهشی ندارد و این روند متوقف می شود. استپ وزنی در رژیم کتوژنیک دلایل متفاوتی دارد که در زیر به برخی از این دلایل برای آشنایی بیشتر افرادی که با رژیم کتو به استپ وزنی دچار می شوند اشاره شده است.

دلایل استپ وزنی در رژیم کتوژنیک

  • استفاده زیاد از کربوهیدرات ها: یکی از مهم ترین بخش رژیم کتوژنیک کاهش مصرف کربوهیدارت است و در صورتی که فرد روزانه بیش از 30 گرم کربوهیدارت استفاده کند از اصول استاندارد این رژیم خارج می شود. با این تفاسیر در رژیم کتو باید مصرف کربوهیدارت را تا حد زیادی محدود کرد.
  • وعده تقلب: در کل هرگونه تقلب در رژیم غذایی کتوژنیک می تواند به استپ وزنی کمک کند از این رو باید اصول اولیه رژیم را با دقت رعایت نمایید تا وارد فرآیند کتوزیس شوید.
  • مصرف زیاد شیرین کننده های مصنوعی: یکی از مهم ترین دلایل استپ وزنی در رژیم کتوژنیک زیاده روی در مصرف انواع شیرین کننده های مصنوعی است.
  • استفاده ناکافی از چربی: در رژیم کتوژنیک برای سوزاندن چربی از خوردن چربی استفاده می شود البته منظور چربی های سالم و مفید هستند. از این رو عدم رعایت تناسب در مصرف چربی می تواند سبب استپ وزنی شود و به سلامت بدن فرد آسیب بزند.
  • عدم استفاده از سبزیجات: عدم مصرف سبزیجات در رژیم کتوژنیک از دلایل اصلی توقف کاهش وزن است و فرد باید روزانه حداقل 7 تا 10 فنجان سبزیجات مصرف کند.
  • مصرف زیاد پروتئین: مصرف زیاد پروتئین در این رژیم می تواند ثمر بخشی رژیم را از بین ببرد و سبب استپ وزنی شود.
  • و…

دلایل استپ وزنی در رژیم کتوژنیک

شکستن استپ وزنی در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک پدیده استپ وزنی بسیار رخ می دهد که در این حالت فرد دچار کاهش وزن نمی شود و یک چرخه ثابت ایجاد خواهد شد. طبق مطالبی که در بالا به آن ها اشاره شد دلایل بسیاری وجود دارد که رژیم کتوژنیک را دچار استپ وزنی می کند اما با رعایت برخی نکات می توان راه هایی برای شکستن این پدیده پیدا کرد. از این رو در زیر راه حل هایی برای شکستن استپ وزنی در رژیم کتوژنیک معرفی شده است:

  • رعایت میزان مصرف کربوهیدرات
  • استفاده از لبنیات و آجیل
  • مدیریت میان وعده
  • مصرف کافی پروتئین
  • عدم مصرف شیرینی جات
  • ورزش کردن

دلایل استپ وزنی در رژیم کتوژنیک

  • کنترل استرس
  • توجه به کیفیت خواب
  • عدم مصرف محرک هایی مانند کافئین
  • مصرف به اندازه و درست از چربی ها
  • و …

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳