سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403 - 6:10 قبل از ظهر

معرفی 5 قرص میکروب معده

 

امروزه با رشد جمعیت شیوع بیشتر انواع بیماری‌ها را شاهد هستیم. بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌هایی هستند که شیوع بالایی بین افراد دارند. از جمله معروفترین بیماری های دستگاه گوارشی می توانیم به بیماری میکروب معده یا هلیکو باکتری اشاره کنیم. در این مقاله به این بیماری و 5 قرص موثر در درمان میکروب معده اشاره کردیم.

بیماری میکروب معده یا هلیکو باکتری و علائم آن

هلیکوباکتری پیلوری باکتری است که به عمق بافت معده نفوذ می‌کند و قسمت‌هایی از بافت معده و اثنی عشر را تحت تاثیر خودش قرار می‌دهد. این بیماری با علائمی همچون عفونت معده، سوزش معده، بی اشتهایی، کاهش وزن غیر منتظره، احساس داشتن باد در ناحیه شکم، داشتن تب، داشتن حالت تهوع، اسهال و… فرد بیمار را راهی پزشک متخصص گوارش می‌کند. چون این باکتری در عمق بافت معده خودش را جای می دهد، اسید معده نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

پزشکان برای دهه‌های متمادی به دنبال علت زخم معده و بیماری‌های دستگاه گوارش بودند تا در سال ۱۹۸۲ میلادی این باکتری شناسایی شد؛ با ورود این باکتری به بدن افراد بیماریهای همچون زخم معده و سایر بیماری‌های دستگاه گوارشی بروز می‌ دهد. امروزه پزشکان برای از بین بردن هلیکوباکتری با توجه به شرح حال بیمار دارو تجویز می‌کنند. از جمله داروهایی که پزشکان برای بیماری میکروب معد یا هلیکوباکتری به بیماران تجویز می کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

امپرازول

این دارو با کاهش ترشح اسید معده موجب کاهش علائمی همچون سوزش معده، مشکلات بلعیدن و سرفه‌های مدام فرد بیمار می شود. همچنین این دارو موجب بهبود آسیب‌های وارد شده به معده و اثنی عشر می شود. این دارو می تواند از سوزش معده یا سرطان مری جلوگیری کند. امپرازول باید با توجه به شرح حال بیمار یک یا دو نوبت قبل از غذا تجویز شود. این دارو عوارضی همچون تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ شکمی، سردرد، سرگیجه و عوارضی مرتبط با سیستم تنفسی و سرفه دارد.  در صورت داشتن آلرژی نسبت به مصرف قرص امپرازول یک یا چند علائم در فرد بیمار بروز می‌کند. شما می توانید بدون نسخه پزشک نیز این دارو را از داروخانه تهیه کنید.

آموکسی سیلین

یکی از داروهای خانواده پنی سیلین است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. این دارو برای درمان انواع مختلف عفونت‌های بدن استفاده می‌شود. پزشکان معالج دستگاه گوارش، معمولاً در کنار سایر داروها از آن استفاده می‌کنند و به تنهایی آن را تجویز نمی‌کنند. اگر به آمپول پنی سیلین و سایر داروهای خانواده پنی سیلین حساسیت دارید؛ قبل از آن که دکتر شما این دارو را برایتان تجویز کند حتماً او را مطلع کنید تا از عوارض این دارو در امان باشید. از عوارض شایع فرم سوسپانسیون یا حالت مایع این دارو می‌توانیم به پیدایش لکه‌هایی بر روی دندان اشاره کنیم که می‌توانید با رعایت هرچه بیشتر بهداشت دهان و دندان آنها را از بین ببرید. از عوارض شایع آموکسی سیلین می‌توانیم به پیدایش لکه های قرمز در برخی از نواحی پوست، احساس خستگی و اسهال خفیف در برخی موارد اشاره کنیم.

بیسموت

این دارو برای درمان حالت تهوع، سوزش سر دل، ناراحتی‌های معده و اسهال استفاده می‌شود. این دارو برای درمان هلیکو باکتری پیلوری یا همان میکروب معده استفاده می شود. در صورت داشتن بیماری ها و مسائل زیرحتماً پزشک معالج را مطلع نمایید؛ حساسیت داشتن به این دارو یا داروهای مشابه، داشتن بیماری کلیوی دیابت فنیل کتونوری نقرس، داشتن آبله مرغان و آنفولانزا در کودکان و نوجوانان، دوران بارداری، شیردهی، قصد بارداری، هموفیلی، تب، وجود خون در مدفوع یا مدفوع تیره، انسداد گوارشی

کلاریترومایسین

این دارو هم جزو گروه آنتی بیوتیک‌ها است. این دارو به غیر از درمان بیماری میکروب معده در عفونت‌هایی همچون عفونت‌های تنفسی یا عفونت گوش میانی موثر است. این دارو چون از خانواده آنتی بیوتیک هاست، نمی تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کند. در صورت داشتن بیماری ها و مسائل زیرحتماً پزشک معالج را مطلع نمایید: مشکلات قلبی و سابقه حمله قلبی، مشکلات قلبی در خانواده درجه اول، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، بارداری، شیر دهی، تعریق شدید، اسهال یا استفراغ شدید، کمبود پتاسیم و منیزیم خون

مترونیدازول

این دارو هم جزو خانواده آنتی بیوتیک‌ها می‌باشد و برای مقابله با باکتری‌ها ساخته شده است.  مترونیدازول توانایی درمان بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را ندارد و بدون نسخه پزشک در دسترس نیست. معمولاً پزشکان دستگاه گوارش برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری و عفونت انگلی دستگاه گوارش آن را تجویر می کنند. در طول درمان با این دارو رنگ ادرار تیره رنگ می شود. همچنین در مورد افرادی که به صرع یا تشنج مبتلا هستند باید با احتیاط تجویز شود.

هر دارویی در کنار مفید بودن علائم و مضراتی دارد که در همه افراد بروز نمی کند. به خاطر داشته باشید خودسرانه نباید هر کدام از این قرص ها را خریداری یا مصرف کنید.

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *