یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 12:58 بعد از ظهر

تشخیص طلا با آهنربا

 

تشخیص طلا از سایر بدلیجات کار هر کسی نیست. این کار بهتر است توسط طلا سازان و طلا فروشان انجام شود، اما از آنجایی که طلا یک فلز گرانبها و ارزشمند است و خرید و فروش آن گاهی به صورت خانگی و بدون واسطه طلا فروشان و کارشناسان آن انجام می شود، بهتر است مردم عادی نیز روش هایی برای تشخیص طلا را بدانند، تا هنگام خرید آن دچار اشتباه و ضرر نشوند.

برای تشخیص طلا به روش خانگی به وسایل خاصی نیاز است؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا برای تشخیص طلا به روش خانگی به وسایل گرانبها و خاص نیاز داریم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که خیر، تشخیص این فلز به روش های خانگی بسیار آسان است. این فرآیند با به کار گیری چند وسیله که در هر خانه ای پیدا می شود، صورت می گیرد. این کار به چند روش انجام می شود، که هر فردی با توجه به وسایلی که در دسترس دارد و شرایط خود، از آن ها برای تشخیص طلا استفاده می کند. در این راهکار ها از وسایلی مانند، وایتکس یا مایع سفید کننده، حرارت و آهنربا استفاده می کنند. در ادامه این مقاله به بررسی راهکار تشخیص طلا با آهنربا می پردازیم.

مراحل تشخیص طلا با آهنربا

اگر شمش طلا یا جواهری از جنس آن در دست دارید یا قصد خرید طلا را دارید، اما در اصل بودن آن شک دارید، بهتر است قبل از خرید، از یکی از روش های تشخیص طلا استفاده کنید، تا بتوانید به جنس واقعی آن پی ببرید. یکی از این روش هایی که مورد استقبال قرار گرفته و نسبتا مطمئن است، تشخیص طلا با آهنربا است. در این روش مسلما، باید یک آهنربا داشته باشید.

فرض کنید که می خواهید از طلا بودن یک النگو خبر دار شوید، برای انجام این کار لازم است النگو را در دست بگیرید یا روی یک سطح قرار دهید، سپس آهنربا را بالا سر النگو قرار دهید و به آهستگی آن را به سطح النگو نزدیک کنید. اگر النگو به سمت آهن ربا کشیده شد، باید به شما بگوییم که آن النگو از جنس طلا نیست، زیرا فلز طلا از خاصیت آهنربایی پیروی نمی کند، بنابراین اگر النگو یا جواهر مورد نظر شما به سمت آهنربا کشیده نشد و فاقد خاصیت آهنربایی بود، احتمالا جواهر از جنس طلا است و برای خرید آن مشکلی پیش نخواهد آمد.

اگر هنگام خریدن جواهری که ادعا می کنند جنس آن از طلا است، آن را امتحان نکنید و از این راهکار های تشخیص طلا استفاده نکنید ممکن است به شما یک طلا تقلبی بفروشند و در مقابل آن، پول زیادی از شما دریافت کنند که در آخر شما ضرر کنید. پس بهتر است در خرید و فروش طلا به صورت خانگی، این روش ها را مورد استفاده قرار دهید.

اگر در شرایطی قرار داشتید، که آهنربا یا وسایلی مانند وایتکس و حرارت در دسترس نبود، می توانید با دقت کردن به ظاهر آن جواهر و بررسی برخی از ویژگی های آن، به نتیجه نسبی راجع به طلا بودن یا نبودن آن دست یابید. اگر هنگام بررسی جواهر مورد نظر خود، در ظاهر آن رنگ پریدگی یا لب پریدگی مشاهده کردید، به طلا بودن آن شک کنید. برای این کار باید طلا را زیر نور زیاد قرار دهید و به بررسی ظاهر آن بپردازید، اگر رنگ های آن در قسمت های مختلف یکدست نبودند، احتمالا آن جواهر طلا نیست و از روکش طلا در ساختن آن استفاده شده است.

علاوه بر آن در بررسی ظاهر طلا حتما به دنبال یک کد باشید، در واقع این کد روی قسمت داخلی طلا حک شده و نشانگر طلا بودن جواهر است. این کد صرفا یک نوع نیست و به چند صورت وجود دارد که شامل کدهای، K، KT یا KP می باشند. اگر به غیر از این کد ها، کدهای دیگری روی بدنه طلا مشاهده کردید، بیانگر این است، که آن جواهر صرفا با روکش طلا ساخته شده است و طلای یکدست نیست.

هنگامی که مشغول بررسی ظاهر طلا هستید، به وسیله یک ذره بین سطح آن را به خوبی نگاه کنید، اگر با لکه هایی قرمز یا سفید مواجه شدید به خالص بودن آن جواهر مطمئن نباشید، زیرا احتمال استفاده از روکش طلا برای آن جواهر زیاد است. در کل برای تشخیص طلا راهکار های متعددی وجود دارد، اما بهترین و مطمئن ترین آن ها استفاده از دستگاه های تشخیص طلا است که در طلا فروشی ها وجود دارد، بنابراین بهتر است در صورت امکان، بعد از استفاده از این روش های خانگی، جواهر مورد نظرتان را به یک طلا فروش یا کارشناس طلا نشان دهید تا از جنس آن مطمئن شوید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *