پنجشنبه , 27 اردیبهشت 1403 - 7:05 بعد از ظهر

آیا جرم گیری دندان را سفید میکند؟

جرم گیری دندان یکی از روش‌های حفظ زیبایی و سلامت دهان و دندان است. انواع مختلفی از باکتری‌های مفید و مضر در محیط دهان وجود دارند. هنگامی که جرم یا پلاک روی دندان‌ها تجمع پیدا می‌کند، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر فراهم می‌شود. فعالیت این باکتری‌ها می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری لثه گردد. جرم گیری دندان روشی برای برداشتن پلاک دندان و حذف باکتری‌های مضر است.

جرم‌گیری کردن دندان برای بهبود ظاهر دندان‌ها نیز مفید است. در واقع، برداشتن پلاک‌های روی دندان مانع از بروز رسوب‌های سخت می‌گردد. در نتیجه دندان‌ها سفیدتر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند. در نظر داشته باشید که عملیات جرم زدایی دندان باید توسط یک دندانپزشک ماهر و مجرب انجام گیرد.

آیا جرم گیری دندان را سفید میکند؟

جرم‌گیری و سفیدی دندان در خانه

در حالت کلی، مسواک زدن با روش صحیح، استفاده از خمیردندان‌های ضد جرم و حاوی فلوراید و کشیدن نخ دندان، از تجمع پلاک و باکتری جلوگیری می‌کند. اما ممکن است در اثر مصرف سیگار یا تغذیه نامناسب، با مشکل زردی دندان روبرو شوید. جرم گیری دندان برای حذف رسوبات و پلاک‌های ایجاد شده در محیط دهان، انجام می‌شود.

بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا بدون مراجعه به دندانپزشک، دندان‌های خود را جرم زدایی کنند. برای جرم گیری دندان در خانه، روش‌های خانگی متعددی پیشنهاد می‌شوند. اما دقت داشته باشید که برخورد برخی مواد با دندان، عملا مینای آن را از بین برده و احتمال پوسیدگی را بالا می‌برد.

مصرف ترکیبات جوش شیرین با آب، آب لیمو، سرکه، نمک دریا، توت فرنگی، روغن نارگیل یا روغن زیتون از راه‌های جرم گیری دندان در منزل است. همچنین ممکن است برخی افراد ترکیب جوش شیرین یا نمک دریا با خمیر دندان را پیشنهاد دهند. هر یک از این روش‌ها به صورت مقطعی عمل می‌کنند. ضمن این که هر فرد ممکن است واکنش‌های متعددی به این ترکیبات نشان دهد. مصرف بیش از حد جوش شیرین نیز خود باعث فرسایش سطح دندان می‌شود. بنابراین بهترین راه برای جرم گیری کردن، مراجعه به دندانپزشک مجرب و متخصص است.

جرم‌گیری و سفیدی دندان در خانه

آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

جرم گیری دندان به خودی خود ضرر ندارد. اتفاقا این کار با هدف رفع پلاک و رسوبات موجود در دهان انجام می‌شود. در نتیجه باعث سفیدی دندان‌ها و سلامت آن‌ها خواهد شد. در واقع، هر چه حجم پلاک روی دندان‌ها کمتر باشد، محیط رشد برای باکتری‌ها محدودتر شده و فعالیت آن‌ها کاهش می‌یابد. در نتیجه احتمال پوسیدگی و خرابی دندان‌ها به حداقل می‌رسد.

در هر حال، جرم‌گیری با ایجاد خراش بر روی دندان شروع شده و با صیقلی کردن آن ادامه می‌یابد. به همین دلیل، ممکن است عوارض زیر با انجام جرم گیری دندان بروز کنند:

  • خونریزی لثه
  • حساسیت دندان ها
  • ایجاد حساسیت‌های جزیی در بافت‌های نرم محیط دهان
  • حساس شدن لثه ها
  • ورم کردن بافت لثه

با وجود این عوارض، اگر دندانپزشک انجام جرم‌گیری را به شما توصیه کند، بهتر است انجام دهید. زیرا مسلما تجمع پلاک و تشدید فعالیت باکتری‌ها، عوارض جدی‌تری برای سلامت دهان و دندان شما در پی خواهد داشت.

آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

مراقبت‌های بعد از جرم گیری

اگر چه جرم کردن گیری دندان باعث سلامت دهان و دندان می‌شود، اما نتیجه آن نیاز به مراقبت دارد. رعایت برخی نکات باعث کاهش عوارض جرمگیری خواهد شد. برای مثال، ممکن است پس از جرم زدایی دندان‌ها، دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. این کار برای از بین بردن عفونت‌های احتمالی لازم است. همچنین، شستشوی دهان با آب نمک، زبان، لثه‌ها و محیط دهان را ضدعفونی خواهد کرد. این روش درمان خانگی برای پیشگیری از بروز عفونت لثه بسیار مفید خواهد بود.

دقت کنید که اگر تورم و خونریزی بعد از جرم‌گیری آزاردهنده و شدید باشد، باید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد وضعیت دهان و لثه‌ها مجددا بررسی گردد.

مراقبت‌های بعد از جرم گیری

ایا جرم گیری دندان را سفید می‌کند؟

جرم گیری دندان علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها، اثرات زیبایی را نیز به همراه دارد. در واقع، هنگامی که پلاک‌های جمع شده بر روی دندان‌ها برداشته شوند، رسوبات سخت زرد رنگ از بین خواهند رفت. در نتیجه، دندان‌ها سفیدتر شده و لبخند شما زیباتر خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که آیا جرم گیری دندان را سفید می‌کند یا خیر، باید بگوییم بله.

نکته دیگر این که توجه به توصیه‌های دندانپزشک بعد از جرم‌گیری لازم است. در غیر این صورت امکان تغییر رنگ مجدد دندان‌ها وجود دارد. برای مثال، نوشیدن چای و قهوه باید محدود شود. رعایت این نکته در روزهای اولیه بعد از جرمگیری دندان ضروری است. همچنین غذاهای حاوی مواد رنگی می‌تواند نتیجه سفید شدن دندان‌ها با جرم‌گیری را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین بهتر است برای حفظ سفیدی دندان بعد از جرمگیری از دندانپزشک خود راهنمایی بگیرید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *