پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403 - 3:11 بعد از ظهر

درمان عفونت لثه در خانه

عفونت لثه یکی از بیماری­ های رایج دهان و دندان است. افراد زیادی به آن مبتلا می­ شوند که ممکن است خردسال یا بزرگسال باشند. درمان عفونت لثه در خانه تا حدودی امکان پذیر است.

پیش از بررسی بیماری عفونت لثه و معرفی راه ­های درمان آن، باید توضیح داد که عفونت لثه اگر به طور مزمن ادامه داشته باشد، یا موجب اختلال در اندام ­های دیگر شود، باید به دندانپزشک مراجعه کرد. همچنین درمان­ های خانگی هرگز جایگزین درمانی­ های دندانپزشکی و داروهای تجویز شده توسط پزشک عفونی نمی ­شود.

درمان عفونت لثه در خانه

همچنین از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است پیش از ابتلا به بیماری­ های دهان و دندان همچون عفونمت لثه، بهداشت دهان را رعایت کنیم. مهم ترین معیارهای بهداشت دهان عبارت اند از:

  • حداقل دوبار مسواک زدن در طول روز
  • تعویض مسواک هر سه ماه یکبار
  • استفاده از دهانشویه
  • مراجعه به دندانپزشک به صورت سالانه
  • پرهیز از سیگار و تنباکو
  • عدم مصرف بالای مواد قندی

عفونت لثه معمولا بر اثر پلاک دندانی ایجاد می­ شود که یک لایه نازک از جرم باکتریایی است. وقتی این لایه جرم به لثه نفوذ می­کند، عفونت را در لثه گسترش داده و موجب این بیماری می­ شود. رایج ترین دارویی که دندانپزشکان برای درمان عفونت­ های لثه تجویز می­ کنند، آنتی بیوتیک ­های مختلف هستند. با این وجود، برای درمان عفونت­ های محدود روش­های خانگی وجود دارد که در اینجا به 10 مورد از آن­ ها می­ پردازیم.

درمان عفونت لثه در خانه

درمان عفونت لثه در خانه با 10 روش!

در اینجا به 10 روش درمان عفونت لثه در خانه اشاره می­کنیم:

  1. شست و شو با محلول آب نمک: یکی از راه ­های موثر جهت درمان عفونت لثه شست و شوی محل عفونت با محلول آب نمک است. سعی کنید محلول را دو یا سه بار در روز به محل عفونت بزنید. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از محلول آب نمک می ­تواند به مینای دندان آسیب برساند.
  2. روغن­های ضروری: این نوع روغن­ ها، آنتی بیوتیک ­های طبیعی هستند. این روغن­ ها از این بابت ضروری خوانده می­ شوند که در بدن تولید نمی­ شوند و بیشتر گیاهی هستند. چند مورد از این روغن ­ها که در درمان عفونت لثه استفاده می­شوند عبارت ­اند از:
  • روغن چای
  • روغن علف لیمو
  • روغن مرزنگوش
  • روغن اسطوخودوس  یا لاوندر

3. دمنوش­ شنبلیله: دمنوش ­های مختلفی نیز می­توانند موجب التیام عفونت لثه شوند. دمنوش شنبلیله یکی از درمان­ های خانگی است که خاصیت ضدعفونی دارد. این دمنوش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و باعث می ­شود بدن امکان مقابله با عفونت­ های مختلف از جمله عوامل باکتریایی ایجاد عفونت لثه را داشته باشد.

4. سیر: یکی از روش­ های ساده و ارزان که می ­تواند به رفع عفونت لثه کمک کند سیر است. خاصیت ضدباکتریایی و تسکین درد آن می­تواند به درمان این بیماری کمک کند. شما می­ توانید پس از ریز کردن یک حبه سیر، آن را روی ناحیه عفونت گذاشته تا موجب تسکین درد در آن ناحیه و رفع عفونت لثه شود.

5. کمپرس سرد: یکی از روش­ های موثر در درمان عفونت لثه، استفاده از کمپرس سرد در ناحیه عفونت است. سرما موجب کاهش رشد باکتری شده و البته می ­تواند درد را نیز در این ناحیه تا حدی برطرف کند.

6. جوش شیرین: شما می­توانید برای رفع عفونت لثه اندکی جوش شیرین به خمیر دندان اضافه کنید. جوش شیرین نیز مانند بعضی داروها خاصیت ضدباکتریایی دارد. وجود اندکی جوش شیرین محیط دهان را بازی می­کند و محیط برای رشد باکتری نامطلوب می ­شود. اما باید دقت داشت مصرف بالای آن موجب آسیب به دندان­ ها نیز می ­شود.

درمان عفونت لثه در خانه با 10 روش!

7. عصاره مریم گلی: گیاه مریم گلی یک گیاه علفی بلند است. عصاره این گیاه به شکل محلول و به صورت غرغره می­تواند موجب کاهش التهابات دهان شود. البته خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی ویژه­ای دارد که آن را درمانی موثر در جهت رفع عفونت لثه می ­سازد.

8. آلوئه ورا: گیاه آلوئه ورا نیز می­ تواند در کاهش پلاک دندانی و عفونت لثه نقش موثری داشته باشد. برای درمان این نوع عفونت، باید عصاره آلوئه ورا را به صورت دهانشویه آماده نمود و دو یا سه بار در روز و هر بار به مدت 30 ثانیه دهان را با آن شست و شو داد.

9. میوه ­های حاوی ویتامین C: این ویتامین موجب بهبود سریع تر زخم­ ها و عفونت­ ها می­شود. همچنین تاثیر عمده­ای بر سیستم ایمنی دارد. یکی از راه­ های غیرمستقیم درمان عفونت لثه، مصرف میوه ­هایی حاوی ویتامین C از جمله مرکبات و گوجه فرنگی است.

10. چای سبز: چای سبز خواص ویژه بسیاری دارد. برگ چای سبز می­ تواند به صورت موضعی موجب مهار رشد باکتری شود. شما می­ توانید برگ چای سبز را روی محل عفونت لثه گذاشته تا جلوی رشد بیشتر باکتری­ ها در محل تا حدودی گرفته شود.

سخن آخر

با در نظر گرفتن تمام مطالبی که در بالا به شما گفته شد؛ باید بدانید که این مطالب تنها برای آگاهی شما و عفونت های لثه سطحی قابل انجام هستند و در صورت جدی بودن عفونت باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *