پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 9:13 بعد از ظهر

نوزاد در روز چند بار مدفوع می‌کند؟

 

وقتی برای اولین بار پدر یا مادر می‌شوید، همه چیز گیج‌کننده و دلهره آور به نظر می‌رسد؛ شما عاشق فرزندتان هستید، اما نمی‌توانید به گریه‌های او پایان دهید. حتی اگر بهترین والد دنیا باشید و همه چیز را در مورد نیازهای یک نوزاد بدانید، باز هم احساس ناکافی بودن کرده و از همه چیز عصبانی و نگران خواهید شد.

در این مقاله قصد داریم تا تمامی نکات مرتبط با دفع مدفوع، تعداد دفعات دفع و نشانه‌های بیماری در مدفوع نوزاد را بررسی کرده و به نگرانی‌های شما پایان دهیم، با ما همراه باشید.

این مطلب تنها جهت دانش‌افزایی نگاشته شده و نباید به عنوان نسخه پزشکی مورد استناد قرار گیرد. بهتر است تنها به توصیه‌های متخصص اطفال اعتماد کنید.

تعداد دفعات دفع مدفوع در نوزادان

حتما به عنوان والدین یک فرشته کوچک نگرانی‌های فراوانی دارید و یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شما تعداد دفعات اجابت مزاج نوزادتان است. توجه به رنگ، بو، غلظت و تعداد دفعات دفع مدفوع فرزندتان بسیار اهمیت دارد، زیرا اطلاعات خوبی از وضعیت سلامتی و تغذیه او ارائه می‌دهد. در زیر تعداد دفعات اجابت مزاج نوزادان در سنین مختلف را بررسی کردیم.

  • در دو روز اول: اولین دفع مدفوع نوزادان مرتبط با گوارش پیش از تولد و تغذیه از طریق جفت است. ماده‌ای چسبنده به رنگ سبز مایل به سیاه در پوشک خواهید دید، که ممکن است باعث نگرانی شما شود. جای نگرانی نیست، کوچولوی شما کاملا سالم است.
  • تا پیش از 6 هفتگی: کوچولوی شما در این سن روزانه 2 الی 5 مرتبه دفع مدفوع خواهد داشت، البته اگر فرزندتان را با شیرخشک تغذیه می‌کنید ممکن است تعداد دفعات دفع او، به نسبت سایر کودکان کمتر باشد.
  • از هفته ششم تا پیش از 3 ماهگی: در این بازه زمانی تعداد دفعات دفع مدفوع کاهش یافته و فرزندتان بیشتر با زندگی خارج از رحم مادر ارتباط برقرار می‌کند. کودکتان در این سن صاحب سبک شده و دفع مدفوع را با علایم خاص خود (انقباض صورت، ایجاد آوایی خاص، ضربه به پوشک و…) انجام می‌دهد و از شما انتظار دارد که حالت چهره‌ی او را تشخیص داده و به سرعت او را تمیز کنید.

تشخیص بیماری نوزادان از طریق مدفوع

یکی از تغییرات بزرگ در زندگی پدر و مادر‌ها، تغییر در واکنش آنها به مدفوع است. تا قبل از این که کودکتان را در آغوش بگیرید، مدفوع چندش‌آورترین چیز در دنیا بود، اما به محض والد شدن متوجه خواهید شد که پوشک کثیف کودکتان یکی از باارزشترین دارایی‌های شماست، زیرا می‌تواند از بیماری یا سلامتی کودکتان خبر دهد.

نوزادان شیرخوار اگر شیرخشک مصرف کنند همیشه در یک طیف رنگی خاص مدفوع می‌کنند، اما نوزادانی که شیر مادر را می‌نوشند ممکن است مدفوع با رنگ‌های متغییر را دفع کنند، با هم رنگ مدفوع نوزادان را بررسی کنیم.

  • زرد خردلی: نرمال (در نوزادان شیرخوار)
  • زرد روشن: نرمال (در نوزادان شیرخوار)
  • نارنجی: در نوزاد تازه متولد شده طبیعی است، زیرا ممکن است پیش از تولد کمی خون بلعیده باشند.
  • قرمز: در نوزاد شیرخوار طبیعی نیست، اگر کودکتان غذایی رنگی مانند لبو خورده باشد نرمال است.
  • سیاه: نشانه وجود خون در مدفوع است، اما در نوزاد زیر دو روز طبیعی است.
  • سبز روشن: اگر نوزادتان زیر دو روز سن داشته باشد طبیعی است، در غیر این صورت نشانه بیماری است. برخی شیرخشک‌ها ممکن است رنگ مدفوع را به سبز روشن تغییر دهند، اما بهتر است با پزشک کودک مشورت کنید.
  • سبز تیره: واکنش به داروهایی نظیر آنتی بیوتیک‌ها. اگر کودکتان دارویی مصرف نکند این رنگ طبیعی نیست.
  • خاکستری: نشانه وجود مشکل در کبد است.

مدفوع نوزاد باید چطوری باشه؟

حالت دفع مدفوع نوزادان بسیار مهم است، زیرا کوچکترین تغییری در غلظت آن یک خبر مهم از تغییرات گوارشی او می‌دهد. با هم حالات متفاوت مدفوع را بررسی کنیم.

  • رقیق و آبکی

در شش ماه اول و دوره  شیرخواری نوزاد، داشتن مدفوع آبکی بسیار طبیعی است. مدفوع اسهالی در کودک زمانی رخ می‌دهد که:

  1. تعداد دفعات دفع مدفوع بیش از 5 مرتبه در روز باشد
  2. کودک بی‌قرار باشد
  3. در پوشک بیشتر دفع آب مشاهده شود و کمتر تکه‌های مدفوع
  4. علایم خشکی پوست در کودک مشاهده شود
  • معمولی و منسجم

زمانی که کودکتان خوردن غذا را آغاز می‌کند، شما با تغییرات چشم‌گیری در دفع مدفوع او مواجه می‌شوید. مدفوع منسجم طبیعی است، اما اگر رنگ آن عادی و بوی آن طبیعی باشد.

  • سفت و خشک

مدفوع سفت و خشک در هیچ سنی طبیعی نبوده و نشانه یبوست است. بهتر است با پزشک کودک تماس بگیرید.

مدفوع نوزاد به شدت اسیدی بوده و پوست ناحیه پوشک را می‌سوزاند، بهتر است در اولین فرصت کودکتان را با آب و شامپو بچه بشویید. در صورت بروز سوختگی تنها از پمادی که پزشک کودک تجویز کرده است استفاده کنید. اگر به پزشک دسترسی ندارید بهتر است از پماد کالاندولا استفاده کنید. به پوشک کودکتان توجه کرده و منتظر نشانه خاصی نمانید، زیرا مدفوع کودکان شیرخوار بوی ملایمی داشته و ممکن است شما متوجه دفع مدفوع نشوید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *