پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 10:06 بعد از ظهر

برای منظم شدن پریودی چی بخوریم؟

 

به هم خوردن سیکل قاعدگی از مشکلات شایع خانم‌ها است که علل مختلفی دارد. با مصرف برخی از میوه‌ها و گیاهان دارویی می‌توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد. در این مقاله به معرفی خوراکی‌های مفید برای منظم شدن سیکل قاعدگی می‌پردازیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قاعدگی نامنظم

قاعدگی نامنظم به معنای داشتن دوره‌های قاعدگی با فاصله‌های متفاوت است. در چرخه قاعدگی، فاصله بین اولین روز دو دوره قاعدگی پشت سر هم به طور میانگین 28 روز است. تعدادی از افراد چرخه قاعدگی طولانی‌تری دارند، در حالی که برخی دیگر چرخه کوتاه‌تری را تجربه می‌کنند. بازه زمانی این چرخه به طور معمول بین 21 تا 35 روز است. قاعدگی نامنظم زمانی رخ می‌دهد که دوره قاعدگی شما قبل یا بعد از بازه 21 تا 35 روزه اتفاق ‌افتد.

با تغییرات در فواصل زمانی بین دوره‌ها، تعداد روزهای دوره‌های گذشته و خونریزی غیر طبیعی در طول دوره، دوره‌های نامنظم قابل تشخیص هستند. عواملی همچون اختلالات تغذیه‌ای، تغییرات وزن، کم‌خونی، یائسگی، اختلالات تیروئید، ناتوانی در تعادل هورمونی، بیماری‌های مختلف از جمله سل، سندرم روده تحریک‌پذیر، انجام تمرینات ورزشی سنگین، فیبروم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت و حتی تنش‌های روانی و مصرف برخی داروها و قرص‌های جلوگیری از بارداری ممکن است این مشکلات را ایجاد کنند. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آسم و تب یونجه هم ممکن است باعث ایجاد دوره‌های نامنظم شوند. در زمان شروع قاعدگی و نزدیک شدن به یائسگی، دوره‌ها نامنظم می‌شود. اگرچه الگوهای قاعدگی در زنان مختلف متفاوت است، اما کمی نامنظمی در برخی مواقع نباید نگرانی ایجاد کند.

نحوه تشخیص دوره های پریود نامنظم

برای تشخیص دوره‌های پریود نامنظم، به علائم زیر توجه کنید:

  • دوره پریودی شما بیش‌تر از ۳۵ روز یا کمتر از ۲۱ روز طول می‌کشد.
  • بیش از ۳ ماه از زمان شروع قاعدگی گذشته و هنوز پریود نشده‌اید.
  • از زمان شروع پریود بیش از ۷ روز است که دچار خونریزی هستید.
  • دوره‌های پریود شما به شکل ناگهانی تغییر می‌کنند.
  • در روزهای پریود درد بسیار زیادی دارید.

در صورت داشتن چنین علائمی، بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خوراکی‌های مفید برای تنظیم دوره قاعدگی

به منظور تنظیم دوره قاعدگی، می‌توانید به برنامه غذایی خود میوه ها و گیاهان دارویی زیر را اضافه کنید:

  • آناناس: این میوه دارای آنزیم‌ها، مواد مغذی و عناصری است که می‌تواند دوره قاعدگی را تنظیم کند و درد عضلانی را کاهش دهد.
  • زنجبیل: زنجبیل می‌تواند در تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش درد قاعدگی موثر باشد. مصرف زنجبیل به صورت چای یا به همراه آب می‌تواند به تنظیم دوره قاعدگی کمک کند.
  • دارچین: دارچین نیز می‌تواند در تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش گرفتگی ناشی از آن مفید باشد. از دارچین در چای یا به عنوان ادویه در غذاها استفاده کنید.
  • دانه کنجد و شکر زرد: دانه کنجد می‌تواند در تنظیم چرخه قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی کمک کند. مصرف دانه کنجد با شکر زرد به صورت پودری در دوران لوتئال یا در نیمه دوم چرخه قاعدگی می‌تواند مفید باشد.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها و درمان دوره‌های نامنظم قاعدگی کمک کند. عصاره برگ آلوئه ورا را با عسل مخلوط کرده و هر روز قبل از صبحانه مصرف کنید. این درمان را به مدت سه ماه ادامه دهید.
  • پاپایای نارس: پاپایای نارس در تنظیم دوره قاعدگی، انقباض فیبرهای عضلانی رحم موثر است و باعث افزایش جریان خون در رحم می شود. آب پاپایای نارس را به طور منظم به مدت چند ماه مصرف کنید.
  • زردچوبه: زردچوبه به عنوان یک گیاه با طبع گرم، در تنظیم قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی موثر است. مصرف زردچوبه با شیر، عسل و یا شکر زرد را به مدت چند هفته در نظر بگیرید.
  • تخم گشنیز: تخم گشنیز به عنوان یک داروی طبیعی در درمان قاعدگی نامنظم موثر است. تخم گشنیز را در آب جوشانده و پس از دم کشیدن از صافی جدا کرده و چای آن را بنوشید. این ترکیب را قبل از شروع دوره پریودی به مدت چند ماه مصرف کنید.
  • رازیانه: رازیانه دارای خواص قاعدگی‌آور است و می‌تواند در درمان دوره‌های نامنظم قاعدگی کمک کند. همچنین دردها و گرفتگی‌های مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد. بذر رازیانه را با آب مخلوط کرده و سپس پس از صاف کردن به مدت یک ماه بنوشید.
  • نعنا: مخلوطی از نعنای خشک و عسل به عنوان درمانی مناسب برای دوره‌های نامنظم قاعدگی موثر است. این ترکیب را روزانه برای چند هفته مصرف کنید.
  • جعفری: جعفری اثر بسیار زیادی در درمان تأخیر قاعدگی دارد و مصرف آب جعفری می‌تواند به عنوان یک داروی خانگی موثر باشد.
  • آب هویج: آب هویج به عنوان یک درمان خانگی ساده برای دوره‌های نامنظم قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف روزانه آب هویج به مدت سه ماه توصیه می‌شود. همچنین از انگور، انبه، ذرت، چغندر، کاهو و دانه کدو تنبل در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

جهت تنظیم قاعدگی، می‌توانید از دمنوش‌های زیر نیز استفاده کنید:

  • چای زعفران: باعث تنظیم پریود می‌شود و آنتی‌اکسیدان قوی دارد، اما مصرف بیش از حد آن برای دوران بارداری مضر است.
  • دمنوش برگ تمشک: حاوی تانن و فریتارین است و برای درمان نامنظمی قاعدگی موثر است. اما مصرف بیش از دو تا سه لیوان در روز توصیه نمی‌شود.
  • دمنوش پونه: دمنوش پونه خواص قاعده‌آور دارد و برای کاهش دردهای شدید پریودی موثر است، اما باید از مصرف بیش از حد آن پرهیز کرد.
  • دمنوش نعناع: دمنوش نعناع در کنترل انقباضات و اسپاسم‌های رحم اثر می گذارد و درد را کم می‌کند، همچنین این دمنوش یک معجون قاعده‌آور نیز به حساب می‌آید.

قبل از استفاده از هر یک از این دمنوش‌ها، انجام تست بارداری برای مطمئن شدن از باردار نبودن ضروری است؛ زیرا احتمال دارد بر بارداری و رشد جنین اثر منفی بگذارند. همچنین مصرف مداوم این دمنوش‌ها را تنها تحت نظر پزشک متخصص ادامه دهید.

در این مقاله با انواع خوراکی های مفید برای تنظیم دوره پریودی آشنا شدیم. علاوه بر مصرف خوراکی‌های مفید با تغییر سبک زندگی، انجام ورزش و حفظ تناسب اندام می‌توانید به تنظیم پریود نامنظم خود کمک کنید. توصیه می‌شود در صورتی که با این مشکل مواجه شدید در ابتدا حتماً به پزشک مراجعه کنید، علت آن را یافته و سپس به درمان خود بپردازید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *