یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 2:15 قبل از ظهر

نحوه گرفتن اجازه خروج از کشور

افرادی زیادی به صورت توریستی، اقامتی، سرمایه گذاری و … اقدام به خروج از کشور می کنند که به طور معمول هر فرد برای سفر به کشور دیگر باید پاسپورت و ویزا داشته باشد. برخی افراد بنا به دلایلی مشکل ممنوع الخروجی از کشور را دارند و یا برای خروج نیاز به گرفتن اجازه شخصی دیگر را دارند از این رو آشنایی با نحوه گرفتن اجازه خروج از کشور بسیار حائز اهمیت است. اشخاصی که ممنوع الخروج هستند و یا نیاز به اجازه برای خروج از کشور را دارند باید قبل از دریافت پاسپورت اقدام به گرفتن مجوز خروج کنند.

نحوه گرفتن اجازه خروج از کشور بسته به دلیل ممنوع الخروجی متفاوت است و به دو صورت حضوری و غیر حضوری (از طریق سایت) انجام می شود. به طور کلی طبق قوانین بین الملل تمام افرادی که قصد دارند از یک کشور خارج و به مرز کشور دیگر وارد شوند باید دو مجوز پاسپورت و ویزا را دریافت کنند. پاسپورت یک شناسنامه بین المللی است که مشخصات هویتی و نام کشور تبعیت شما در آن ذکر می شود. در صورتی که ویزا مهری است که از طرف کشور مقصد در پاسپورت شما زده می شود و با آن اجازه ورود به آن کشور را دریافت می کنید.

دریافت مجوز خروج از کشور

اما برخی افراد به دلیل ممنوع الخروج بودن و یا داشتن اجازه شخص دیگر نمی توانند پاسپورت بگیرند از این رو باید برای گرفتن اجازه نامه خروج از کشور اقدام کنند. افرادی که در گروه های فرزندان کمتر از 18 سال، ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری، زنان متاهل و مشمولان خدمت نظام وظیفه عمومی قرار دارند باید مطابق مقررات برای خروج از کشور اجازه نامه دریافت کنند سپس برای اخذ پاسپورت و خروج از مرز اقدام نمایند. تا انتهای این مطلب با سیب همراه باشید.

دریافت مجوز خروج از کشور

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد اخذ مجوز خروج از کشور برای تمام افراد ممنوع الخروج یکسان نیست و هر کدام به شیوه خاصی انجام می شوند. در سایت های معتبر به طور کامل نحوه ثبت درخواست و دریافت مجوز خروج از کشور توضیح داده شده است. در واقع نحوه دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولات سربازی، ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری، زنان متاهل، دانشجویان و فرزندان کوچک تر از 18 سال کاملا متفاوت است.

شرایط دریافت مجوز خروج از کشور

به عنوان مثال زنان شوهر دار برای دریافت مجوز خروج از کشور باید به همراه شوهر خود برای اعطای وکالت رسمی اجازه خروج به دفاتر پلیس + 10 یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در صورتی که ممنوع الخروجین مراجع قضایی و اداری باید به مرجع صادر کننده دستور مراجعه کنند و درخواست خود را به صورت لایحه از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال نمایند. امروزه امکان ثبت درخواست برای دریافت مجوز خروج از کشور در سامانه های پلیس راهور 120 و سامانه ثنا وجود دارد و با مراجعه به این سایت ها می توان درخواست مجوز خود را پر کرد.

شرایط دریافت مجوز خروج از کشور

افرادی که به دلایل مختلف ممنوع الخروج هستند برای اخذ پاسپورت و خروج از مرزهای کشور باید شرایط خاصی داشته باشد تا درخواست آن ها ثبت شود و مجوز خروج از کشور را بگیرند. از این رو در زیر با توجه به مقررات به شرایط دریافت مجوز خروج از کشور اشاره شده است:

شرایط دریافت مجوز خروج از کشور

  • متقاضی نباید غیبت سربازی داشته باشد
  • متقاضی باید دارای معافیت تحصیلی باشد یعنی وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد
  • فرد متقاضی نباید در سنوات ارفاقی مازاد بر سنوات مجاز تحصیلی باشد
  • در صورتی که فرد متقاضی تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده باشد و در مهلت مجاز معرفی به نظام وظیفه باشد.
  • سپردن وثیقه قانونی (وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی)
  • صادر کردن تاییدیه مربوطه توسط دانشگاه فرد متقاضی
  • دریافت برگ اعزام بدون غیبت

البته این شرایط بسته به قوانین کشور سالانه دچار تغییرات جزئی می شوند از این رو قبل از خروج از کشور باید نسبت به شرایط دریافت مجوز خروج کشور آشنایی داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز خروج از کشور

مدارک لازم برای دریافت مجوز خروج از کشور

همانطور که در بالا اشاره شد برای خروج از کشور نیاز به دریافت مجوز است که هر فرد بسته به شرایط خود مطابق مقررات می تواند این مجوز را دریافت کند. در زیر برای آشنایی بیشتر به مدارک لازم برای دریافت مجوز خروج از کشور اشاره شده است:

  • اصل شناسنامه
  • کپی از تمام صفحات شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • کپی از پشت و روی کارت ملی
  • اصل پاسپورت قبلی ( در صورت دریافت)
  • کپی از پاسپورت قبلی ( در صورت دریافت)
  • تاییدیه تحصیلی یا گواهی اشتغال به تحصیل
  • اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی شوهر یا پدر ( در صورتی که متقاضی متاهل یا زیر 18 سال باشد)

هزینه دریافت مجوز خروج از کشور

هزینه دریافت مجوز خروج از کشور

یکی از مهم ترین مسائل برای افرادی که متقاضی اخذ مجوز خروج از کشور هستند هزینه ثبت درخواست و دریافت این مجوز است. در واقع هزینه دریافت مجوز برای خروج کشور را نمی توان به صورت ثابت اعلام کرد زیرا این هزینه با توجه به دلیل ممنوع الخروجی و کشور مقصد کاملا متفاوت است. به عنوان مثال هزینه دریافت مجوز خروج از کشور برای سفر علمی به منظور شرکت در کنفرانس، همایش های علمی و … حدود 8 میلیون تومان وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی است.

در صورتی که برای سفر زیارتی به منظور زیارت عتبات عالیه باید 3 میلیوم وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی به عنوان وثیقه پرداخت کرد.

مطلب پیشنهادی

مهاجرت از طریق دعوت نامه

مهاجرت از طریق دعوت نامه

در سال‌های اخیر مهاجرت به کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است در این میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *