یکشنبه , 10 تیر 1403 - 0:28 قبل از ظهر

پروفیل صنعتی چیست؟ بررسی کاربردها و انواع پروفیل ها

پروفیل صنعتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ مزایای استفاده از پروفیل های صنعتی کدام است؟ چرا باید از پروفیل صنعتی استفاده کنیم؟ در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه پروفیل صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد، مطالبی را خدمت شما ارائه دهیم که قطعا برایتان مفید خواهد بود.

امروزه فرآورده های آهنی و فولادی به بخشی جدایی ناپذیر از صنایع تبدیل شده اند. از صنعت ساختمان گرفته تا صنایعی همچون لوازم خانگی و خودرو سازی برای تولیدات خود به مقاطع فولادی احتیاج دارند. یکی از این فرآورده های فولادی که باید به آن اشاره کنیم، پروفیل صنعتی است که کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساختمانی دارد.

حالا سوال اینجا است که پروفیل صنعتی چیست؟ ما در ادامه به صورت کامل به موضوع پروفیل صنعتی و تعریف آن خواهیم پرداخت.

پروفیل صنعتی توسط کارخانه های فولاد کشور تولید و به بازار روانه می‌شود. این پروفیل ها به خاطر استحکام اولیه ای که دارند، بسیار مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفته اند. علاوه بر این، پروفیل های صنعتی دارای وزن مناسبی هم هستند که استفاده از آنها را در صنایع گوناگون توجیه می‌کند.

به خاطر اهمیت و کاربرد قیمت پروفیل قوطی، این موضوع همیشه تحت رصد فعالان در حوزه صنعت و ساخت و ساز قرار می‌گیرد. به خصوص مواقعی که بازار در نوسان قیمت ارز واقع شده است.

برای رصد قیمت آهن آلات به ویژه پروفیل های صنعتی و ساختمانی، می‌توانید به سایت آهن رویال مراجعه فرمایید. البته در این بین، سایت های زیادی هستند که به طور خاص، قیمت آهن آلات را ارائه می‌کنند، اما آهن رویال، به صورت لحظه ای تغییرات قیمت پروفیل صنعتی و ساختمانی را نمایش می‌دهد که می‌توانید از آن طریق، اقدام به بررسی قیمت ها نمایید.

پروفیل صنعتی چیست؟

پروفیل صنعتی چیست؟

اگر بخواهیم پروفیل ها را بررسی کنیم، در ابتدا باید بدانیم که به صورت کلی،پروفیل ها در دو دسته جای می‌گیرند:

  • پروفیل ساختمانی: همانطور که از نام این نوع پروفیل ها مشخص است، بیشتر در سازه ها و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت آنها برای تعیین بودجه پروژه ساخت و ساز، حائز اهمیت است.
  • پروفیل صنعتی: این پروفیل بیشتر در صنایع مختلف به کار می‌روند. این صنایع ممکن است با صنعت ساختمان مجدد در ارتباط باشند. مثلا کاربرد پروفیل صنعتی در ساخت درب و پنجره کامل مشخص است که صنعتی مجزا اما وابسته به ساختمان سازی است.

هر کدام از این پروفیل ها اگر چه از نظر ظاهری شبیه هستند، اما به واسطه کاربرد متفاوت، باید آنها از هم متمایز بدانیم. بدون شک، پروفیل استفاده شده در صنعت ساختمان با پروفیل به کار رفته در صنایع دیگر باید متفاوت باشد. چرا؟ چون سال های سال، باید بتواند در برابر انواع فشارها مقاومت داشته باشد.

حالا بیایید با هم بررسی کنیم و ببینیم که پروفیل صنعتی چیست؟

پروفیل صنعتی عبارت است از انواعی از مقاطع فولادی که دارای سطح مقطع توخالی هستند. ضخامتشان بیشتر از 6 میلی متر است و ابعاد آنها معمولا بالای 12 سانتی متر است. سراسر سطح مقطع پروفیل از ابتدا تا انتهای آن یکسان و مشابه است که همین به یک مزیت برای محاسبات صنایع تبدیل شده است.

پروفیل مبلی، یکی از انواع پروفیل های صنعتی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل مبلی، با لوله مبلی متفاوت است. پروفیل های مبلی دارای ظاهری مستطیل یا مربع هستند که برای ساخت میز، صندلی، درب، پنجره و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما لوله مبلی، به صورت دایره ای است و کاربردهای متفاوتی دارد.

علاوه بر تفاوت در کاربرد و ظاهر، قیمت لوله مبلی نیز با قیمت پروفیل قوطی متفاوت است و از این رو نباید آنها را یکسان بدانیم. اما گاها ممکن است برخی از افراد لوله مبلی را با پروفیل مبلی اشتباه بگیرند.

تنها شباهت لوله مبلی و پروفیل مبلی، در این است که هر دو دارای سطح مقطع توخالی هستند و از ابتدا تا انتهای آنها، سطح مقطع یکسان است.

اما از نظر قیمت لوله مبلی و پروفیل مبلی، به خاطر حجم و نوع ساخت و استانداردهای گوناگون در کنار کاربردهای متفاوت، اختلاف قابل توجهی دارند که بیش از این به آنها نخواهیم پرداخت.

البته برخی از کارشناسان، لوله مبلی را نوعی از پروفیل های صنعتی می‌دانند.

اما به غیر از این، پروفیل های صنعتی انواع دیگری هم دارند. انواع پروفیل صنعتی از نظر ابعاد، ضخامت و وزن به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می‌شوند که به آنها خواهیم پرداخت.

شایان ذکر است که به جهت انتخاب پروفیل صنعتی مناسب، باید به ابعاد و اندازه های آن توجه شود. همچنین این مولفه ها در اندازه گیری یکسری پارامترها در صنعت ساختمان تاثیرگذار هستند که معماران و مهندسان فنی پروژه آن را بر عهده می‌گیرند.

انواع پروفیل صنعتی چیست؟

پوفیل صنعتی از نظر کاربرد، ابعاد، ظاهر و وزن به دسته بندی های گوناگونی تقسیم می‌شود.

در اینجا برخی از انواع آن را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم که انواع پروفیل صنعتی چیست؟ و هر کدام برای چه کاربردی انتخاب می‌شوند.

انواع پروفیل صنعتی از نظر وزن

پروفیل های صنعتی از نظر وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. طبیعتا با افزایش وزن، کاربردهای آنها هم متفاوت تر از قبل خواهد بود. کارخانه های فولاد، طیف وسیعی از اوزان پروفیل صنعتی را تولید می‌کنند تا در اختیار صنایع قرار گیرد.

 پروفیل صنعتی سبک

پروفیل های صنعتی سبک را با استفاده از روش نورد سرد تولید می‌کنند. متریال مورد استفاده در این نوع پروفیل ها، ورق روغنی است.

برای ساخت پروفیل صنعتی سبک، از ورق هایی با ضخامت کمتر از 1.5 میلی متر استفاده شده است. پروفیل مبلی که در بالا هم به آن اشاره داشتیم، یکی از انواع پروفیل صنعتی سبک است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از پروفیل صنعتی سبک در تولید لوازم خانگی، قطعه سازی، مبلمان، میز، پیشخان، کانتر، خودرو سازی و غیره استفاده می‌شود.

پروفیل صنعتی سبک

پروفیل صنعتی سنگین

اما پروفیل های صنعتی سنگین را با ورق هایی به ضخامت 1.5 میلی متر از جنس ورق سیاه تولید می‌کنند.

این پروفیل‌ها برای مصارف صنعتی در ابعاد گسترده تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا برای شاسی کشی آسانسور، ساخت شاسی ماشین های سنگین، ساخت دستگاه های صنعتی بزرگ، ساخت در و پنجره و غیره از کاربردهای این نوع پروفیل صنعتی هستند.

از مهمترین مزایای این نوع پروفیل ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش پذیری بالا
  • مقاومت خمشی عالی
  • استحکام فوق العاده

همچنین پروفیل ها از نظر ابعاد و اندازه نیز به دسته بندی های گوناگون تقسیم می‌شوند. هر کدام از اینها، بنابه ضخامت ورق و ابعادی که دارند، در کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پروفیل صنعتی از نظر ظاهر

پروفیل های صنعتی در شکل های گوناگون ساخته می‌شوند تا مورد استفاده قرار گیرند. انواع پروفیل از نظر ظاهر سطح مقطع عبارتند از:

  • پروفیل مستطیل: همانطور که از نام این پروفیل ها پیدا است، طول و عرض آن نامساوی است و می‌تواند برای پایه میز مورد استفاده قرار گیرد.
  • پروفیل مربع: در این پروفیل، اگر از بالا به آن نگاه کنیم، یک شکل مربع می‌بینیم که نشان دهنده برابر بودن طول و عرض پروفیل است. این پروفیل هم کاربردهای خاص خودش را دارد.
  • پروفیل دایره ای: پروفیل های دایره ای هم که نمونه ای از آن را ( لوله مبلی) نام بردیم، تحت عنوان لوله در بازار موجود هستند. اگر از بالا به آنها نگاه کنیم، شکل دایره مشخص است.

حالا تا حدودی با انواع پروفیل صنعتی آشنا شدیم و فهمیدیم که انواع آنها کدامند.

بهتر است از اینجا به بعد، ببینیم کاربرد ورق صنعتی چیست و چه استفاده هایی در جاهای مختلف دارد.

کاربرد پروفیل صنعتی چیست؟

در اینجا به کاربردهای پروفیل صنعتی خواهیم پرداخت تا ببینیم که از این نوع پروفیل ها در کجا بیشتر استفاده می‌شود؟

کاربرد پروفیل صنعتی در ساختمان سازی

یکی از رایج ترین کاربردهای پروفیل صنعتی، استفاده در ساختمان سازی است. برای ساخت ستون ها، تیرها و ترازهای ساختمان، می‌شود از پروفیل صنعتی کمک گرفت. به خاطر مقاومت بالا، بهترین گزینه برای استفاده در پایه های ساختمان هستند.

کاربرد پروفیل صنعتی در راه و شهرسازی

پروفیل های صنعتی برای ساخت جاده ها و پل ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت اجزا تشکیل دهنده و حیاتی پل، از پروفیل های صنعتی کمک می‌گیرند تا روی استحکام و قدرت آن حساب باز کنند. از همه مهمتر اینکه، به خاطر وزن سبک تر، وزن کلی سازه ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین برای ساخت جاده و امکانات شهری، می‌توان از پروفیل های صنعتی بهره برد. آنها به خوبی در برابر نیروهای بیرونی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

تجهیزات شهربازی و پارک ها

همچنین یکی از کاربردهای جالب پروفیل های صنعتی، استفاده در ساخت تجهیزات شهر بازی است. وزن سبک، انعطاف پذیری فوق العاده و استحکام بالا، دلیل عقلانی است که از آن برای تجهیزات حساس شهربازی و پارک ها استفاده کنیم. همچنین دیگر مزیتی که در این نوع کاربرد مورد اهمیت واقع شده است، یکسان بودن سطح مقطع در سراسر پروفیل است.

ساخت وسایل نقلیه

از پروفیل های صنعتی چه برای قطعات و چه برای لوازم یدکی خودرو استفاده می‌شود. همچنین تجهیزاتی چون جرثقیل، لودرها، تراکتورها و غیره با استفاده از پروفیل های صنعتی ساخته می‌شوند.

از دیگر کاربردهای پروفیل صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت در و پنجره
  • ساخت میز و مبلمان مدرن
  • ساخت صندلی
  • استفاده در ساخت قطعات هواپیما
  • استفاده در صنعت هوافضا
  • استفاده در سازه های بندری و دریایی

و غیره.

بدین ترتیب، می‌توان متوجه شد که پروفیل های صنعتی چه کاربردهایی دارند و برای چه اینقدر در بین فعالان صنعت مورد استقبال قرار می‌گیرند. قیمت پروفیل صنعتی، با توجه به مولفه های گوناگونی تغییر می‌کند. یکی از مهمترین این پارامترها، قیمت ارز و دلار است.

با توجه به اینکه قیمت مقاطع فولادی بر اساس قیمت جهانی آن تعیین می‌شود، طبیعتا با افزایش قیمت دلار و ارز، قیمت پروفیل صنعتی نیز افزایش خواهد یافت.

تامین و قیمت پروفیل صنعتی در آهن رویال

همانطور که متوجه شدید، کاربردهای پروفیل صنعتی بسیار گسترده است. از همین رو، تامین آن برای فعالان صنایع گوناگون به یک دغدغه تبدیل شده است. با توجه به اینکه برخی از مواقع بازار خالی از مقاطع فولادی می‌شود، ممکن است به فرآیند تولید برخی از صنایع لطمه وارد شود که در این صورت باید ضرر و زیان قابل توجهی بدهند.

اما چگونه باید پروفیل صنعتی را تامین کنیم؟

برای اینکه تامین پروفیل صنعتی مورد نیاز ما بدون مشکل صورت بگیرد، باید کار را به افراد یا شرکت هایی بسپاریم که به صورت مستقیم با کارخانه در ارتباط هستند و همچنین سابقه طولانی در تامین و عرضه مقاطع فولادی دارند.

شرکت های زیادی هستند که این کار را انجام می‌دهند، اما پیشنهاد ما آهن رویال است. علاوه بر مشاهده قیمت آهن آلات در آهن رویال، شما می‌توانید تامین پروفیل صنعتی خود را نیز از همین طریق پیگیری نمایید.

چرا آهن رویال؟

در ادامه برخی از مزایای تامین پروفیل صنعتی از آهن رویال را با هم بررسی می‌کنیم:

  • صدور فاکتور رسمی در سریعترین زمان؛ با توجه به مشکلات مالیاتی و همچنین نوسانات قیمتی، این مورد توسط برخی از شرکت ها انجام نمی‌شود یا صدور فاکتور رسمی در طی مدت زمان بیشتر انجام می‌شود که مقرون به صرفه نیست.
  • تسهیلات خرید اعتباری؛ برای تسهیل در تامین و خرید پروفیل صنعتی، آهن رویال این امکان را فراهم کرده است که مشتریان و فعالان صنعتی عزیز، بتوانند با شرایط پرداخت ویژه به صورت بلندمدت، اقدام به خرید مقاطع پروفیل مورد نظر خود کنند.
  • تسهیلات خرید تهاتری؛ همچنین شما می‌توانید از شرایط ویژه تهاتری برای خرید آهن آلات، پروفیل و سایر مقاطع فولادی اقدام کنید. برای برخی از شرکت ها، این روش بسیار ارزنده و گره گشا است.
  • تخصیص کارشناس با سواد فنی بالا؛ در آهن رویال، از همان ابتدا مشاوران با شما در ارتباط خواهند بود و صفر تا صد راهنمایی هایی که در مورد تامین و خرید پروفیل صنعتی احتیاج دارید را به شما انتقال خواهند داد. ضمن اینکه پیشنهاد محصولاتی که نیاز دارید هم انجام می‌شود. تمامی مشاوره هایی که دریافت می‌کنید، به صورت رایگان خواهد بود.
  • عرضه مستقیم از کارخانه؛ آهن رویال به خاطر ارتباط مستقیم با تمامی کارخانه های آهن و فولاد کشور، می‌تواند تمامی سبد محصولات شما را به قیمت درب کارخانه تهیه نماید تا تامینی مقرون به صرفه و لذت بخش و بدون دغدغه را تجربه نمایید.

حالا خودتان قضاوت کنید، آهن رویال یا شرکت های دیگر؟

برای ارتباط با آهن رویال می‌توانید از طریق روش های زیر در تماس باشید:

  • نشانی سایت به آدرس: https://ahanroyal.com
  • شماره تماس: 02143000679

امیدواریم از این مطلب به اندازه کافی لذت و استفاده برده باشید.

مطلب پیشنهادی

تأثیر میلگرد در استحکام سقف و سازه

تأثیر میلگرد در استحکام سقف و سازه

میلگرد (Rebar) نوعی پروفیل بسته و توپر فولادی است که به صورت گسترده در صنعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *