جمعه , 31 فروردین 1403 - 9:25 قبل از ظهر

گرانترین فرش دستباف تبریز

آیا آخرین باری که فرشِ منزلِ خود را عوض کردید، به یاد می‌آورید؟
چه فاکتو‌هایی را در هنگامِ خریدش، مد نظر قرار دادید؟

گرانترین فرشِ دستبافِ تبریز

عوامل موثر در فرش دستباف تبریز

حتما یکی از فاکتورها این بوده که طرح و نقشِ زیبایی داشته باشد و با مبلمان و پرده‌ی خانه‌ هم ست شود. شاید زیر چشمی به فرش‌های دستباف هم نگاه کرده و به خاطر قیمت بالایی که داشته‌اند، از خریدشان منصرف شده‌ باشید.
آیا تا امروز، چیزی در مورد گرانترین فرشِ دستبافِ تبریز شنیده‌اید و می‌دانید که چه عواملی باعثِ افزایشِ قیمتِ این فرش‌ها می‌شود؟

عوامل موثر در فرش دستباف تبریز
یکسان بودنِ رنگِ زمینه:
این که تمامِ قسمت‌های فرش، رنگ زمینه‌ی یکسانی داشته باشد، روی قیمتِ آن اثر می‌گذارد. خب یعنی چی؟ تا حالا فرش‌هایی را دیده‌اید که رنگِ پس زمینه‌ی بالای آن با قسمت پایین متفاوت باشد و مثلا قسمت بالایی تیره‌تر باشد؟ همین یکسان نبودنِ رنگِ تمامیِ قسمت‌ها روی پایین آمدنِ قیمتِ فرش اثر می‌گذارد.


نا منظم بودنِ گره‌های پشتِ فرش(کم‌بافی)
به پشتِ فرش نگاه کنید، گره‌هایی را می‌بینید که اگر کاملا یکدست و منظم باشند، در واقع فرش مشکلِ کم‌بافی ندارد و قیمت فرش هم بیشتر می‌شود.


عمر فرش:
تا حالا شنیده‌اید که هر چه فرشِ دستباف، پاخوریِ بیشتری داشته باشدگرانتر است؟ این یعنی که هر چه سنِ فرش و قدمتش بیشتر باشد و به اصطلاح کهنه‌تر باشد، قیمتش هم بیشتر می‌شود.


ابعاد:
فرش هم مثل طلا هر چه بزرگتر باشد، قیمتش بیشتر می‌شود چرا که مواد بیشتری در آن به کار می‌رود.

معرفی گرانترین فرش دستباف تبریز

حالا با دانستنِ این عواملِ تاثیرگذار، می‌خواهیم بدانیم که گرانترین فرش دستباف تبریز چه فرشی است؟ مدالیون روتشیلد ( Rothschild Tabriz Medallion) یکی از گرانترین فرش‌های تبریز است که شهرت جهانی دارد و گمان می‌رود که قبلا توسط سربازی آلمانی در طول جنگ جهانی دوم غارت شده است.

گرانترین فرشِ دستبافِ تبریز

از مهم‌ترین ویژگی‌ای که باعث قیمت بالای این فرش و شهرتش شده، دستباف بودن و طرح خاص و زیبای آن است. این فرشِ منحصر به فرد، در اصل از تبریز تبار، یکی از قدیمی‌ترین مراکز بافندگیِ جهان گرفته شده و به قیمت 68500 دلار به فروش می‌رود. یکی از دلایلی که این فرش را مشهور و در کنار گران‌ترین فرش‌های دنیا قرار داده، به کاربردن نقش‌های جذاب و پرطرفدار مدالیون (medallions) است.

گرانترین فرشِ دستبافِ تبریز

طرح مدالیون از فرهنگ و هنر ساسانی گرفته شده که بسیار‌ زیبا، چشمگیر و محبوب است. مدالیون‌های ساسانی انواع مختلفی هستند که در بین کشورهای همجوار و همچنین تمدن‌های غرب و شرق به محبوبیت شناخته شده اند علاوه بر فرش‌ها، پارچه های ابریشمی، هدایای گران‌بها و… می توانند، حامل این نقش‌‍‌ها باشند.

گرانترین فرشِ دستبافِ تبریز

پس این که بعضی از فرش‌های دنیا مثل تبریزِ به عنوان گرانترین فرش‌ها شناخته شده‌اند بی دلیل نیست، چرا که قیمتِ بالای آن‌ها دلیل بر قدمتشان، نماد فرهنگی و تاریخیِ و ابعاد بالای آن‌هاست، قبلا هم گفتیم که هر چه ابعاد فرشی بیشتر باشد، مواد به کار رفته و در نتیجه قیمت آن هم افزایش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳