دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 4:00 بعد از ظهر

خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب

 

انجیر به دلیل خواص بی نظیر خود طرفداران زیادی دارد. به منظور افزایش عمر انجیر و استفاده از آن در تمام طول سال می توان به خشک نمودن آن اقدام کرد. انجیر خشک در بازار یافت می شود. بدیهی است که خشک کردن آن در خانه لذت دیگری دارد. آماده کردن انجیر در منزل همچنین باعث می شود از شرایط تهیه و نگهداری آن اطمینان حاصل کنید. در این مقاله صفر تا صد خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب را به شما آموزش می دهیم. برای تهیه انجیری لذیذ و مقوی تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

روش صحیح خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب

انجیر سیاه را می توان به دو روش خشک نمود. با استفاده از فر می توان انجیرها را خشک و به مدت طولانی از آن ها استفاده کرد. روش معمول و پرطرفدارتر، خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب است. این تکنیک از زمان های قدیم توسط گذشتگان استفاده می شد. اکنون نیز افراد زیادی تمایل دارند با استفاده از نور طبیعی خورشید به خشک کردن مواد مختلف بپردازند.

خشک کردن انجیر کار سختی نیست. به شرطی که به طرز صحیح و درستی به انجام این کار اقدام کنید. در غیر اینصورت انجیر بیش از حد خشک می شود یا به دلیل تر بودن به سرعت خراب و فاسد می گردد. به همین علت بهتر است مراحل خشک نمودن انجیر را به دقت مطالعه فرمایید. برای خشک کردن انجیر سیاه با نور آفتاب مراحل زیر را طی نمایید.

مرحله اول _ آماده سازی

قدم اول برای خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب تهیه انجیر رسیده است. انجیر باید کاملا تازه و در عین حال رسیده باشد. در غیر اینصورت نتیجه قابل قبول نخواهد بود. انجیرها را قبل از هر کاری به خوبی شست و شو دهید. انجیرها باید از قسمت بالا برش داده شوند. یک برش به شکل علامت به علاوه کافی است. پس از اتمام برش آن ها را بر صفحه ای مشبک قرار دهید. هوا باید بتواند به راحتی از زیر و بالای انجیرها عبور کند.

مرحله دوم _ گذاشتن انجیر در مقابل آفتاب

پس از مرحله آماده سازی نوبت به قسمت اصلی کار می رسد. اکنون باید انجیرها را زیر آفتاب بگذارید. زمان خشک شدن انجیرها متغیر است. انجیرهای بزرگ باید مدت بیش تری در مقابل نور خورشید باشند. از سوی دیگر انجیرهای ریز به زمان کمتری برای خشک شدن نیاز دارند. شدت نور آفتاب را نیز در نظر داشته باشید. بدیهی است که با افزایش شدت تابش مدت زمان خشک شدن انجیرها کاهش پیدا می کند. فراموش نکنید که برای رعایت بهداشت با استفاده از توری انجیرها را بپوشانید. چرا که در غیر این صورت حشرات زیادی به سراغ انجیرها خواهند آمد.

با غروب آفتاب و نزدیک شدن شب انجیرها را به محیط داخلی خانه بیاورید. با طلوع مجدد آفتاب انجیرها را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. زمان لازم برای خشک شدن انجیر زیر نور خورشید تقریبا یک هفته است. این عدد با توجه به کیفیت انجیر، شدت تابش و اندازه انجیر کمتر یا بیش تر می شود.

مرحله نهایی _ تشخیص و نگهداری

کی بفهمیم انجیر کاملا خشک و آماده است؟ خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب همان طور که گفتیم حدودا یک هفته زمان می برد. انجیرها پس از خشک شدن حالتی چروکیده به خود می گیرند. برای اطمینان از خشک بودن آن ها حتما سطح خارجی انجیر را بررسی کنید. شما همچنین می توانید با خوردن یک تا چند انجیر از خشک شدن آن ها مطمئن شوید. در صورتی که حس کردید درون انجیر هنوز شیره دارد، حتما آن ها را مجددا زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک گردند.

طی فرآیند خشک نمودن در آفتاب انجیرها سیاه نمی شوند. به عبارت دیگر رنگ خود را از دست نمی دهند. از سوی دیگر به دلیل طبیعی بودن این روش خواص انجیر حفظ خواهد شد. انجیر خشک شده طول عمر زیادی دارد. با این حال باید در شرایط مناسبی نگهداری شود.

برای نگهداری از انجیرها از ظرف درب دار استفاده نمایید. هوا نباید در ظرف جریان داشته باشد. پس از هر بار مصرف درب ظرف را به خوبی ببندید و آن را باز نگذارید. اگر مقدار انجیرها زیاد است یا دوست دارید به مدت طولانی تری انجیر مصرف کنید، می توانید آن را در فریزر نگهداری نمایید. این کار باعث افزایش طول عمر آن ها خواهد شد. دقت داشته باشید که برای گذاشتن انجیرها در فریزر حتما آن ها را به خوبی بسته بندی کنید.

در این مقاله به بررسی کامل و جامع طرز صحیح خشک کردن انجیر سیاه در آفتاب پرداختیم. با طی کردن این مراحل قادر هستید در خانه و بدون صرف هزینه انجیرهای خود را خشک نمایید. دقت داشته باشید که تک تک مراحل ذکر شده برای رسیدن به نتیجه رضایت بخش لازم و ضروری هستند. اگر به خواندن مقالات دیگر در این زمینه علاقه مند هستید، حتما نگاهی به سایر صفحات سایت بیندازید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *