یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403 - 8:03 بعد از ظهر

پیشرفته ترین کشور آفریقا

آیا تاکنون آفریقا را فقیر ترین کشور می شناختید؟ پیشرفته ترین کشور آفریقا کدام است؟ یک کشور باید چه معیاری داشته باشد که آن را پیشرفته قلمداد کرد؟ در حقیقت این قاره دارای بیشترین نوع گیاه، حیوانات و جاذبه طبیعی است. به جرات می توان گفت این همه تنوع در این قاره در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد. برای اینکه بیشتر با کشورهای این قاره آشنا شوید و پیشرفته ترین و ثروتمندترین کشور آفریقا را بشناسید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

معیار انتخاب پیشرفته ترین کشور آفریقا

شاید از خود سوال کنید چه معیاری می تواند پیشرفته ترین کشور آفریقا را از سایر کشورهای دیگر آن مجزا کند؟

در واقع کشور توسعه یافته به کشوری گفته می شود که از نظر موارد زیر موفق باشد:

  • داشتن اقتصادی کامل و بالغ
  • دولتی کارآمد و با ثبات داشته باشد.
  • داشتن پایه و زیرساخت محکم
  • ارائه سیستم آموزشی نیرومند
  • داشتن مشاغل فراوان با فرصت شغلی عالی
  • ارائه خدمات اجتماعی و بهداشتی
  • داشتن آزادی فردی بالا

معیار انتخاب پیشرفته ترین کشور آفریقا

حال اگر یک کشور در جهت رسیدن به این اهداف تلاش کند در قالب کشورهای پیشرفته قرار می گیرد. به بیان ساده تر یک کشور هنگامی که از نظر ثروت دارای اندوخته زیادی باشد و از لحاظ اقتصادی موفق باشد می توان گفت یک کشور پیشرفته است. در میان کشورهای این قاره نه تنها یک کشور بلکه کشورهای زیادی را می توان یافت که از لحاظ اقتصادی از چرخه رقابتی مطلوبی بهره مند هستند. این کشورها را می تواند جزء کشورهای پیشرفته انتخاب کرد. در حقیقت برای انتخاب پیشرفته ترین کشور آفریقا طی گزارش مجمع جهانی که در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفت معیار های زیادی را برای طبقه بندی کشورهای آفریقا بررسی کردند.

در این تحقیق به بررسی متریال هایی چون مسائل اقتصادی، زیرساخت کشورها، موقعیت آموزشی، خلاقیت هر کشور و میزان پیشرفت فناوری پرداخته شد. در نهایت در بین کل کشورها کشورهایی را به عنوان کشورهای موفق انتخاب کردند.

انتخاب پیشرفته ترین کشور آفریقا

انتخاب پیشرفته ترین کشور آفریقا

طی تحقیق صورت گرفته شده در سال ۲۰۱۵ که در نشریه فرانسوی منتشر شد از بین کشورهای مورد بررسی قاره آفریقا، موریس پیشرفته ترین کشور آفریقا معرفی شده است. این کشور از نظر رقابتی بودن در بین کشورهای دیگر قاره قابل تحسین ترین بوده است. بعد از موریس کشورهای رواندا و آفریقای جنوبی در ردیف کشورهای پیشرفته هستند. در سال ۲۰۱۶ ساحل عاج با داشتن بیشترین فناوری در اقتصاد نیز توانست در ترتیب پیشرفته ترین کشور آفریقا قرار گیرد.

بعد از ساحل عاج با در نظر گرفتن رتبه رشد ۹ کشور اتیوپی و رتبه رشد ۷ کشور اوگاندا در جایگاه های بعدی از کشورهای توسعه یافته قاره آفریقا قرار گرفته اند. یکی از معیار های انتخاب برای برگزیدن یک کشور در بین کشورهای این قاره داشتن درآمد از نظر درآمد نفتی است که نیجریه با داشتن توسعه چند جانبه جزء هشتمین کشور پیشرفته در این قاره است. سپس پیشرفته ترین کشور آفریقا زیمبابوه است. بر اساس تحقیق مجمع جهانی آفریقا کشور گامبی بعد از زیمبابوه در ردیف بعدی قرار دارد. قابل ذکر است کشورهای آفریقا از نظر اقتصادی در حال توسعه هستند.

انتخاب پیشرفته ترین کشور آفریقا

به نحوی که میزان رشد کشورهای این قاره طی یک دهه به ۷ درصد رشد نسبت به سال های گذشته رسیده است. با پیشرفت های صورت گرفته در این قاره گفته می شود این قاره می تواند یک قطب تاثیر گذار اقتصادی باشد.

15 کشور پیشرفته آفریقا کدامند؟

اگر معیار ثروتمند بودن را به عنوان پیشرفته ترین کشور آفریقا انتخاب کرد در واقع میزان تولید ناخالص داخلی می تواند معیاری مناسب برای این الگو باشد. روش ppp یا تولید ناخالص داخلی از حاصل جمع خدمات ارائه شده و قیمت تمام محصولات تولید شده در یک کشور را بر کل جمعیت کشور تقسیم می کنیم بدست می آید. حال داده بدست آمده را یک ارز دلاری در نظر گرفته می شود که برای مشخص شدن میزان ثروت یک کشور از همین پارامتر استفاده می شود.

اکنون با توجه به معیار بیان شده پیشرفته ترین کشور آفریقا به شرح زیر است:

15 کشور پیشرفته آفریقا کدامند؟

سیشل

سیشل از نظر معیار ppp یا تولید ناخالص داخلی یکی از ثروتمند ترین کشور آفریقا می باشد. همچنین این کشور در سطح جهان نیز جایگاه خاصی برای خود کسب کرده است. این کشور جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ نفر را در خود فرا گرفته است. بیشترین درآمد این کشور از محل ماهیگیری و داشتن توریست کسب می شود. بیشتر توریست ها به دلیل شرایط جغرافیایی منحصر به فرد این کشور برای گذراند ماه عسل خود این کشور جزیره ای را انتخاب می کنند.

موریس

از پیشرفته ترین کشور آفریقا کشور موریس می باشد که بیشترین درآمد خود را از طریق جذب توریست بدست می آورد‌ قابل ذکر است این کشور در مقایسه با دیگر کشورها دارای بالاترین توسعه انسانی است. همچنین جزء کشورهای پر رونق آفریقا به حساب می آید و از نظر تولید ناخالص داخلی وجود خدمات و تولیدات مالی این کشور و فناوری ها موجود ان سبب رشد ppp شده است.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی با داشتن ۶۷۹/۳۷۶ میلیارد دلار به عنوان ppp یکی از پیشرفته ترین کشور آفریقا می باشد. با مقایسه تولید ناخالص داخلی کشورهای آفریقا این کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. اما در بروز ترین اطلاعات از تولید ناخالص داخلی اکنون رتبه ۸ را از بین دیگر کشورها به خود اختصاص داده است.

15 کشور پیشرفته آفریقا کدامند؟

تونس

شاید برایتان جای سوال باشد چرا تونس جزء پیشرفته ترین کشور آفریقا است؟ در واقع این کشور از نظر صادرات نسبت به کشورهای دیگر بسیار موفق بوده و کشورهایی چون آلمان، فرانسه و ایتالیا جزء شرکای این کشور به حساب می آیند. بیشترین صادرات این کشور شامل ابزار آلات الکتریکی، هیدروکربن ها، مواد شیمیایی چون فسفات، فرآورده های کشاورزی و پوشاک هستند. قبل از ۲۰۱۱ از اقتصاد این کشور برای الگو برداری در پیشرفت و توسعه کشورهای دیگر بهره گرفته می شود. قابل ذکر است این کشور علاوه بر صادرات از درآمد گردشگری نیز بهره مند است.

دیگر مطالب سیب را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

مهاجرت از طریق دعوت نامه

مهاجرت از طریق دعوت نامه

در سال‌های اخیر مهاجرت به کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است در این میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *