شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 10:40 بعد از ظهر

آشنایی با انواع سبک های معماری: محبوب ترین نوع کدام است؟

معماری هنر ایجاد و ساختن ساختمان است. این رشته با الهام از روندهای زیبایی شناسی قدیمی یا جدید و تکنیک های ساخت و ساز علمی یا تجربی، در طول زمان تکامل می‌یابد. امروزه جنبه های اجتماعی و زیست محیطی یک ساختمان در طراحی آن گنجانده شده است. آسایش، برنامه ریزی شهری و احترام به محیط، اولویت هایی هستند که به ظاهر خانه می افزایند تا آن را به مکانی دلپذیر و گرم برای زندگی تبدیل کنند.

محبوب ترین انواع سبک های معماری کدامند؟

تعداد بسیار زیادی از گرایش های معماری ساختمان وجود دارد که اعصار را در بر گرفته است. امروزه، برخی از آنها بسیار محبوب تر از دیگران هستند، زیرا در طول زمان و مطالعات معماران مختلف به کمال رسیده اند.

محبوب ترین انواع سبک های معماری کدامند؟

معماری کلاسیک و نئوکلاسیک

در دوران رنسانس، دوران باستان یونانی-رومی بود که مستقیما الهام‌بخش جنبش معماری کلاسیک بود. دومی با ستون‌های بزرگ، قرنیزها، سنگ‌فرش‌ها، ستون‌ها، گلدسته‌های روی دیوارها و سرستون‌های مجلل مشخص می‌شود. بناهای نئوکلاسیک وارث معماری کلاسیک، باروک و روکوکو هستند. آنها عموما برای استفاده سیاسی در نظر گرفته شده اند.

معماری صنعتی

معماری صنعتی همان طور که از نامش پیداست، طراحی و ساخت ساختمان هایی است که برای تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده است (انبارها، کارخانه ها، ریخته گری ها، نیروگاه ها، برج های آب و غیره).

این روند که در دوران صنعتی شدن ظاهر شد، به یک تقاضای خاص پاسخ می دهد: تولید انبوه. در طول سال ها تکامل می یابد و تکنیک های ساخت آن به زیان زیبایی شناسی دلپذیر تجدید نظر می شود. هیچ تعریف خاصی از اشکالی که می تواند داشته باشد وجود ندارد، زیرا این اشکال بسته به نیاز مشتری متفاوت است.

معماری ویکتوریایی

معماری ویکتوریایی در دورانی که به خاطر آن نامگذاری شد ظاهر شد و سبک های بسیاری را در بر می گیرد که قبل از آن بودند. با تزیینات حداکثری، عدم تقارن، ایوان های بزرگ، برجک های گرد یا هشت ضلعی، سقف های شیب دار و آجرهای اغلب رنگی آن شناخته می شود. به طور کلی، اتاق‌های جادار با سقف‌های بلند و چندین طبقه که توسط یک راه پله بزرگ به هم متصل شده‌اند ارائه می‌دهد.

معماری آرت دکو

تعریف سبک معماری آرت دکو دشوار است زیرا ویژگی های بسیاری را گرد هم می آورد. با الهامات عجیب و غریب و طبیعت گرایانه، این سبک متقارن و هماهنگ است که از زوایای قائم امتناع می ورزد، که از مصالح ساختمانی بسیار متنوع و از اشکال هندسی تصفیه شده استفاده می کند. این اولین جنبش معماری است که واقعا صنعتی شده است.

معماری مدرن

معماری مدرن سرچشمه خود را از سبک آینده نگری می گیرد. با تاکید بر فرم به جای تزئینات، ساختمان هایی با ساختارهای هندسی غیر معمول، اغلب با سقف مسطح، فضای داخلی جادار و پنجره های شیشه ای بزرگ به بیرون را القا می کند.

این جنبش معماری عملی، مینیمالیستی و کارآمد برای پاسخگویی به تقاضای مسکن راحت و زیبا و هماهنگ با محیط طراحی شده است.

معماری مدرن

معماری معاصر

معماری معاصر با روندی مطابقت دارد که چندین دهه در آن بوده ایم. این حرکتی است که تمام سبک های ساخت و ساز را برای نوآوری و پاسخ به تقاضای اصالت و بهینه سازی کیفیت زندگی گرد هم می آورد.

از اشکال منحنی بیشتر استفاده می شود و مواد برای ساخت خانه با دقت انتخاب می شوند که انرژی کمی مصرف می کنند. برای ساخت این نوع خانه به یک معمار مجرب نیاز است.

معماری سنتی

معماری سنتی در ساخت و سازهای محلی یک شهر، منطقه یا کشور ادغام شده است. از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، بنابراین طیف گسترده ای از اشکال و رنگ ها را برای هر منطقه جغرافیایی که در آن تکامل می یابد ارائه می دهد. این خانه که اغلب با مصالح اقتصادی و معمولی ساخته می شود، رایج ترین نوع مسکن در شهرستان ها است. تکنیک های ساخت و ساز سنتی برای طراحی آن امروزه به خوبی تسلط یافته و طرح آن به راحتی قابل دستیابی است، ساخت خانه سنتی ساده و ارزان است.

معماری هنرهای زیبا

سبک هنرهای زیبا در طول چند دهه گذشته ظاهر شد و زیبایی تعداد زیادی بنای تاریخی ساخته شده را القا کرد. در آن زمان از تمام روندهای معماری پیش از خود الهام می گیرد، اما بدون تحمیل کدگذاری یونانی-رومی.

نرده‌ها، ستون‌های باشکوه، مجسمه‌های دقیق، آثار زینتی، گلدسته‌های متقارن، ستون‌ها و طاق‌های عریض، ساختمان‌های این سبک معماری را عالی ساخته‌اند.

 

مطلب پیشنهادی

دو دست مبل راحتی در پذیرایی

دو دست مبل راحتی در پذیرایی

نحوه چیدمان مبل راحتی در پذیرایی باعث دلباز یا دلگیر نشان دادن فضا خواهد شد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *