یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 8:36 بعد از ظهر

بافت جنین سقط شده چه شکلی است؟

آیا بدون تجهیزات پزشکی می توان بافت نوزادی که سقط شده است را شناسایی کرد؟ آیا این بافت در زمان های گوناگون یکسان است؟ بیشترین احتمال سقط در چند ماهگی رخ می دهد؟ یکی از مهم ترین چالش ها در زمینه مامایی و پرستاری تشخیص بافت جنین‌ هایی است که سقط شده‌ اند. ما در این محتوا انواع حالت های بافت جنین سقط شده را توضیح داده ایم و راه های تشخیص آن را به ترتیب عنوان خواهیم کرد. از شما دعوت می کنیم که برای آشنایی با این مطالب ما را در این محتوا همراهی نمایید.

بافت جنین سقط شده چه شکلی است؟

جفت جنین سقط شده چه شکلی است؟

افتادن نوزاد به دلایل گوناگونی رخ می دهد که بصورت طبیعی بیشترین سقط در ماه های اولیه بارداری رخ می دهد. جفت یک بافت مشترک بین مادر و نوزاد است که جزو ارگان هایی است که در داخل رحم مادر به واسطه حاملگی شکل می گیرد. جفت جنین را می توان از مهم ترین ارتباطاتی دانست که با مادر دارد. این بافت به واسطه رگ های خونی که با بند ناف دارد، میانکنش بین مادر و نوزاد را انجام می دهد. این بافت عامل انتقال مواد مغذی از مادر به جنین و بالعکس و انتقال مواد دفعی از جنین به مادر به کمک جریان خون است. جفت جنین که رگ های خونی فراوانی دارد به همراه بافت اصلی در رحم مادر قرار می گیرد. این بافت به بند ناف و با اتصالات رگی به دیواره رحم مادر متصل است. پس از سقط این فرآورده خونی همراه با بند ناف یا به صورت جداگانه از رحم مادر خارج می شود. خروج جفت در شرایط سقط اورژانسی بصورت عمل جراحی و درحالت نرمال با داروی بی حسی انجام خواهد شد که معمولا همراه با خونریزی است. با توجه به این که این بافت از رحم مادر منشا می گیرد، ممکن است همراه با بافت های آسیب دیده مادری باشد.

جفت جنین سقط شده چه شکلی است؟

این ارگان به شکل توده ای از لخته های خونی در رحم مادر قرار دارد. بافت جنین سقط شده معمولا با خون مردگی بسیاری همراه است که این فرآیند در اثر جدا شدن از دیواره رحم مادر و بند ناف اتفاق می افتد. جفت جنین حتماً باید از بدن مادر خارج شود، در غیر این صورت بسیار خطرناک و عفونت زا است. اگر به دلایلی قسمتی از این فرآورده خونی از بدن جدا نشود، باعث خون ریزی های شدید در مادر خواهد شد.

بقایای سقط چه شکلی است؟

بقایای سقط در شرایط مختلف به شکل‌های گوناگونی دیده می‌شود که ظاهر آن به عوامل بسیاری بستگی دارد. این بقایا می تواند همراه با بافت آسیب دیده مادری، بند ناف و جفت باشد که در برخی موارد به همراه خونریزی از بدن مادر خارج می شود. در واقع باقیمانده افتادن جنین معمولاً با لخته خون همراه هستند که متفاوت از خونریزی ساده است. در شرایطی که مادر بیهوش شود، هر آنچه که از جنین مانده را به کمک جراحی از بدن بیمارخارج می کنند. در برخی مواقع که سقط رخ داده، ممکن است بقایای بافت های آسیب دیده نیز همراه با جفت، بند ناف از بدن خارج شود. خروج این باقیمانده‌ های خونی معمولاً با درد همراه نیست. اما در شرایطی که جنین سقط شده بیشتر از 24 ساعت در رحم مادر باقی بماند، خروج این بقایا با درد و خونریزی شدید رخ می دهد. در حالتی که با عمل جراحی جنین سقط شده را خارج کنند، پزشکان و متخصصین مربوط بقایای آن را نیز از بدن خارج می کنند. این جراحی خطر و آسیب کمتری به بدن وارد خواهد کرد. اگر جنین در ماه های اولیه سقط شده باشد، اندام هایی از آن نیز در این توده خونی دیده می شود.

بقایای سقط چه شکلی است؟

با مشاهده این علائم و خونریزی، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و سپس به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. این نکته را نیز بخاطر بسپارید که بقایای جنین اگر بطور کامل از بدن مادر خارج نشود، عامل اصلی عفونت بوده و برای مادر بسیار خطرناک است.

کلام آخر
این که شکل بافت جنین سقط شده به چه صورتی است، نکته بسیاری مهمی به شمار می آید که بهتر است در خصوص آن اطلاعاتی کسب نمایید. از این رو در مقاله فوق سعی کردیم که بافت جنین سقط شده و انواع آن را بصورت کامل شرح دهیم. علاوه بر آن فرآیندی که در این شرایط رخ می دهد را به صورت خلاصه بیان کنیم.

مطلب پیشنهادی

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف از جمله مشکلاتی به شمار می‌ رود که تعداد زیادی از افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *