یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 3:49 قبل از ظهر

پرورش قارچ در سالن 50 متری

برای پرورش قارچ در یک سالن 50 متری باید توجه داشت که مکان پرورش قارچ در هر مقیاسی، نیاز به محیط مناسبی دارد که باید از سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تهویه مناسب برخوردار باشد. سیستم سرمایشی در این زمینه کولر آبی یا و سیستم گرمایشی می توان از بخاری یا گاز تک شعله استفاده نمایید. گذاشتن فن در قسمت انتهای سالن برای بهتر خارج کردن گاز مونوکسید کربن مناسب ترین مکان است. قابل ذکراست که پرورش این گیاه حتما در محیط تاریک و حداقل نور انجام پذیر است. برخی معتقدند که شروع پرورش قارچ با سرمایه اولیه کم، منجر به شکست یا کاهش قابل توجه موفقیت خواهد شد، اما این نظریه صحت ندارد. همواره توصیه ما این است که حتی اگر دسترسی به سرمایه نامحدود داشته باشید، بهتر است که فعالیت خود را با مقدار کم‌تری آغاز کنید تا با جزییات کار آشنا شوید. در واقع، اگر اینگونه عمل نشود، احتمال شکست بالا می‌رود.

این مطلب بیان می‌کند که قارچ‌ها علاوه بر ارزش غذایی بالا، حاوی ویتامین و فیبر هستند و خواص دارویی نیز دارند و آن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی، مورد استفاده قرار می گیرند. این متن به نحوه پرورش قارچ در یک سالن 50 متر مربع، تجهیزات و سپس مراحل پرورش و رشد قارچ می پردازد.

پرورش قارچ در سالن 50 متری

پرورش قارچ در سالن 50 متری

در ابتدا مطلع بودن از زمان مناسب برای کاشت این گیاه است، بهترین زمان از مهر ماه تا آذر ماه ادامه دارد. پرورش قارچ در سالن 50 متری، برای این که بهترین چیدمان را داشته باشیم بهتر است از قفسه های با ارتفاع 65 و 70 سانتی متر استفاده شود. تا در سالن پرورش قارچ، نظم و چیدمان مرتبی داشته باشد. بهتر است که از لوله های گالوانیزه به جای لوله های آهنی استفاده شود. زیرا استفاده از لوله های آهنی باعث زنگ زدگی می شوند و برا ی محیطی که دارای رطوبت است پیشنهاد نمی شوند. همچنین نیاز به سیم گالوانیزه است تا بستن لوله ها به خوبی انجام پذیرد. لازم است تمامی بخش‌های محیط را عایق کنید تا از هدر رفتن هوا، اتلاف سرما و گرما جلوگیری شود. عدم عایق‌کاری ممکن است به بذرها آسیب برساند. برای در امان ماندن بذرها و جلوگیری از حمله باکتری ها باید از روش های ضد باکتری استفاده شود.

پرورش قارچ در سالن 50 متری

مناسب است که کف سالن یا دیواره‌ها سرامیکی یا سیمانی باشد. چون سیمان قابلیت نفوذ آب را در خود دارد و کم کم رطوبت را به محیط پس می دهد. اما اگر این امر وجود نداشت، می‌توان از پلاستیک پلی اتیلن استفاده کرد. نکته دیگر این که دیوارهای گچی و سطح زمین نباید خاک باشد، زیرا رطوبت موجود در گچ باعث آلودگی و خاک سالن نیز باعث گل ولای و کثیفی محیط می شود.

سالن پرورش قارچ باید قابلیت شستشو داشته باشد و هیچ جایی برای ورود حشرات و رشد باکتری‌ها وجود نداشته باشد. تمیز نگه داشتن سالن پرورش قارچ یکی از مسائل حیاتی برای ادامه ی این کسب و کار است.

پرورش قارچ در سالن 50 متری

مراحل کاشت قارچ

قارچ ها به واسطه کمپوست پرورش می یابند و بخش مهمی در پرورش قارچ را ایفا می کنند به همین منظور باید از نوع کمپوست با کیفیت بالا استفاده کنید.

کود کمپوست را در قفسه ها قرار دهید، توجه داشته باشید حتما از خاک مرغوب استفاده کنید. حالا وقت دوانیدن پنجه‌ها یا مایسلیوم است. این کار به دلیل حرکت تارهای نازکی که در خاک جوانه زده‌اند انجام می‌شود، بعد موقع برش دادن کیسه‌ها و قرار دادن آنها روی بلوک‌ها است، سپس خاک را اسپری و آبیاری می کنیم. بهتر است بذرها را بر روی روزنامه قرار دهید و مرطوب کنید. بعد از این کار پنجه‌کشی یا رافلینگ باید انجام شود. در روز اول کاشت، روزنامه را بردارید و شوک دادن را انجام دهید. این کار شوک دادن باید تا روز سوم ادامه داشته باشد. پس از برداشت محصول تا سه بار، وقت تخلیه کمپوست و تمیزکاری مکان است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، دمای سالن است که باید مرتبا کنترل شود. برای اطلاع داشتن از دمای محیط استفاده از دماسنج ضرورت دارد. همیشه به یاد داشته باشید، در سالن پرورش قارچ‌های خوراکی، کنترل میزان رطوبت هوا در سالن پرورش قارچ مهم است، به نحوی که محیط و سطح بسترها خیس نشود.

پرورش قارچ در سالن 50 متری

این روزها پرورش قارچ برا ی کسب درآمد و اشتغال زایی طرفداران زیادی دارد. با بهره گیری از این مطلب امید است به نتیجه مطلوب برسید.

مطلب پیشنهادی

فرمول محاسبه محیط مستطیل به همراه مثال های کاربردی

فرمول محاسبه محیط مستطیل به همراه مثال های کاربردی

مستطیل یکی از پرکاربردترین شکل ها می باشد و محاسبه آن بسیار آسان است. مستطیل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *