جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 9:58 قبل از ظهر

فرمول محیط و مساحت دایره به زبان ساده + حل مسئله

دایره یک شکل هندسی است که تمام نقاط روی محیط آن به فاصله یکسانی از یک نقطه مرکزی به نام “مرکز دایره” فاصله دارند. دایره دارای ویژگی های مانند: مرکز، قطر، شعاع، محیط و مساحت می باشد. قطر دایره و شعاع دایره در حقیقت با یکدیگر مرتبط هستند و می‌توان از هر کدام برای محاسبه محیط دایره استفاده کرد. برای بدست آوردن محیط و مساحت دایره از عدد پی که عددی ثابت و معادل 3/14 می باشد، استفاده می شود.

فرمول محیط و مساحت دایره به زبان ساده + حل مسئله

فرمول محیط دایره

قطر دایره، دو برابر شعاع آن است. به همین دلیل، می‌توانیم برای محاسبه محیط از فرمول محیط دایره که بر حسب شعاع می باشد نیز اینطور بنویسیم:

  1. با استفاده از قطر دایره: محیط دایره = قطر دایره × عدد پی
  2. با استفاده از شعاع دایره: محیط دایره = 2 × شعاع دایره × عدد پی

به عنوان مثال برای درک محاسبه محیط دایره مثال زیر را برایتان آورده ایم

مثال ) کودکی روی دیوار اتاق خود، شکل یک دایره توپر را نقاشی کند. اگر شعاع دایره مورد نظر شخص، برابر 10 سانتی‌متر باشد، دایره رسم شده، چه مقدار از سطح دیوار را پوشش می‌دهد؟

محیط دایره بر اساس 3.14 × 10× 2 است که برابر با 62.8 است.

مثال) قطر چرخ یک دوچرخه برابر با 15 سانتی متر است محیط چرخ آن را محاسبه کنید.

47.1 =3.14 × 15

فرمول محیط دایره

مثال: زمین بازی به شکل دایره و با شعاع 7 متر داریم که می خواهیم دور تا دور آن را حصار بکشیم، برای این کار به چند متر حصار نیاز داریم؟

43/96 = 7 × 3/14 × 2 = محیط

فرمول مساحت دایره

محاسبه مساحت دایره از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مختلف زمینه‌ها از جمله مهندسی، فیزیک، طراحی و حتی در معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در معماری و مهندسی ساختمانی، مساحت دایره ممکن است در طراحی و محاسبات مرتبط با بناها و سازه‌ها مورد استفاده قرار گیرد، همچنین در صنایع مختلف از دایره به عنوان شکل‌های پایه در تولید و تعیین ابعاد ماشین‌آلات و قطعات استفاده می‌شود. مساحت دایره در این صنایع برای محاسبه فضا و مواد مصرفی اهمیت دارد. حال که از اهمیت مساحت دایره مطلع شدید فرمول محاسبه مساحت دایره به شرح زیر است.

شعاع دایره، نصف قطر آن است. به همین دلیل، می‌توانیم برای محاسبه مساحت از فرمول مساحت دایره که بر حسب قطر می باشد نیز اینطور بنویسیم:

r ×r × عدد پی = مساحت دایره

در این فرمول عدد پی (π) عدد ثابتی است که تقریباً برابر با 3.14 است.

r در این فرمول برابر با شعاع دایره است.

به عنوان مثال  مساحت دایره را محاسبه می کنیم با شعاع 6 سانتی متر تا راحت تر بتوانید مساحت دایره با هر شعاعی را محاسبه کنید.

113.11= 6 ×6× 3.14

مطلب پیشنهادی

فرمول محاسبه محیط و مساحت متوازی الاضلاع

فرمول محاسبه محیط و مساحت متوازی الاضلاع + مثال های متنوع

مسائل محیط و مساحت متوازی الأضلاع بخش مهمی از آموزش ریاضی را تشکیل می‌دهند. متوازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *