شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 3:41 بعد از ظهر

درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان

مرواریدهای دهان یا همان دندان‌ها نقش مهمی در زیباتر به نظر رسیدن صورت انسان ایفا می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد هزینه‌های زیادی را برای حفظ زیبایی و سلامت این مرواریدها می‌پردازند. با این وجود، سیاه شدن فاصله میان مرواریدها مسئله‌ای است که برخی افراد از آن رنج می‌برند. در این مطلب درباره درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان صحبت خواهیم کرد. این مقاله از مجله اینترنتی سیب برای آن دسته از اشخاصی مفید است که با این مشکل روبرو هستند یا می‌خواهند از بروز آن پیشگیری کنند.

لازم به ذکر است که روش‌های خانگی برای درمان قطعی و ریشه‌ای این مشکل مناسب نیست و تنها سرعت پیشرفت آن را به تعویق می‌اندازد. در واقع این روش‌ها تنها برای بیشتر شدن دانش شما در این زمینه مطرح شده است. در صورتی که فاصله میان مرواریدهای داخل دهان شما سیاه شده یا لکه‌هایی روی آن‌ها می‌بینید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان

عوامل سیاه شدن بین دو دندان

برای اینکه علل بروز سیاهی بین دندان‌ها یا ایجاد خال‌های سیاه روی آن‌ها را پیدا کنیم، باید به بررسی عوامل بیرونی و درونی بپردازیم. فرسوده شدن یکی از عوامل بیرونی ایجادکننده این مشکل به شمار می‌رود. همچنین رسوب مواد غذایی و لکه‌ها نیز باعث از بین رفتن مینا و در نتیجه ایجاد تیرگی میان مرواریدها می‌شوند. مکمل‌های آهن، مواد مخدر، دخانیات و الکل نیز از دیگر دلایلی هستند که در صورت استفاده مدام تاثیر منفی روی رنگ دندان‌ها دارند. بنابراین با پیشگیری یا برطرف کردن این عوامل می‌توان گام بزرگی در جهت سلامت دهان برداشت. برخی دیگر از عوامل خارجی نیز عبارتند از:

  • ضربه وارد شدن به مرواریدهای دهان.
  • تبدیل پلاک دندان به تارتار.
  • مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی.
  • سوء مصرف تنباکو.
  • استفاده از خمیر‌های خاص.
  • ترمیم و پر کردن مرواریدهای دهانی با سولفید نقره.

عوامل سیاه شدن بین دو دندان

از طرفی، عوامل درونی مانند التهاب و عفونت نیز منجر به سیاه شدن مرواریدها و فاصله میان آن‌ها می‌شوند. التهاب و عفونت نیز نتیجه مستقیم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. در ضمن، التهاب و عفونت در اثر از بین رفتن مینای دندان و سوراخ شدن آن نیز به وجود می‌آید. در واقع می‌توان گفت که بروز هرگونه آسیب شدید به قسمت‌های داخلی دندان منجر به سیاه شدن آن می‌گردد؛ لذا با رعایت بهداشت می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

مسواک زدن مداوم و استفاده از نخ دو اقدام سودمند برای جلوگیری از این عارضه هستند. همچنین فلوراید نیز باعث سفید شدن مرواریدهای دهانی شده و یک راه حل مطمئن برای سالم نگهداشتن مینای آن‌ها شناخته می‌شود. در ضمن بررسی کنید که این مرواریدها حتما تحت فشار نبوده و نیازی به ارتودنسی نداشته باشند؛ زیرا این موضوع احتمال سیاه شدن میان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اقدامات لازم برای درمان سیاهی بین دندان ها

در حالت کلی درمان خانگی سیاه شدن بین دو دندان امکان‌پذیر نیست. اما برخی اقدامات سنتی می‌توانند در این زمینه تا حدی تاثیرگذار باشند. برای مثال می‌توان از کیت‌های سفیدکننده مخصوص برای این منظور استفاده کرد. این کیت‌ها در داروخانه‌های سراسر کشور به فروش می‌رسند.

همچنین در صورتی که سیاهی مرواریدهای داخل دهان شما در مراحل اولیه باشد، می‌توان از خمیرهای مخصوص سفیدکننده برای رفع مشکل آن‌ها استفاده کرد. این در حالی است که برای از بین بردن این عارضه به طور کامل باید به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه نمود. در این صورت پزشک در ابتدا برای تشخیص علت اصلی تغییر رنگ، مرواریدهای درون دهان را معاینه کرده و سپس درمان مناسب را اتخاذ می‌کند. در کل نحوه درمان این وضعیت به علت ایجاد مشکل و تغییر رنگ دندان‌ها بستگی دارد.

در صورتی که پوسیدگی مربوط به یک قسمت از دندان باشد، پزشک آن قسمت را جدا کرده و آن را با مواد خاصی پر می‌کند. همچنین در صورتی که پوسیدگی به لایه دوم رسیده باشد، او تمام پوسیدگی را برداشته و تاج جدید را روی قسمت بالایی آن قرار می‌دهد. این در حالی است که در صورت بروز پوسیدگی شدید، پزشک عضو پوسیده را به طور کامل تخلیه خواهد کرد.

اقدامات لازم برای درمان سیاهی بین دندان ها

اما همانطور که گفتیم، با عمل به یک سری دستورالعمل‌ها می‌توان از بروز پوسیدگی مرواریدهای دهان تا حد زیادی جلوگیری کرد. برخی توصیه‌های عمومی انجمن ADA آمریکا به شرح زیر است:

  • دو بار در روز مسواک زدن با خمیر حاوی فلوراید.
  • حداقل یک بار در روز تمیز کردن میان مرواریدها با استفاده از نخ مخصوص.
  • مراجعه منظم و حداقل هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک.
  • پرهیز از مصرف غذاهای شیرین و قنددار.

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با درمان های خانگی سیاه شدن بین دندان ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. اما باید بدانید که برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است تا مشکل خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *