یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 11:37 بعد از ظهر

انواع گل رز و رازهای نگهداری از آن را بشناسید

رز یکی از محبوب ترین و زیباترین گل ها است. این گل به دلیل ویژگی ها و عطر منحصربفرد خود روز به روز طرفداران بیش تری را مجذوب خود می کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به رز علاقه دارید، حتما تا پایان این مقاله از مجله اینترنتی سیب همراه ما باشید. در ادامه به معرفی انواع گل رز و رازهای نگهداری از آن خواهیم پرداخت.

انواع گل رز و رازهای نگهداری از آن را بشناسید

با انواع گل رز آشنا شوید

گل رز تنوع بسیار بالایی دارد. اگر بخواهیم به معرفی انواع گل رز بپردازیم می توانیم به چیزی حدود صد گونه از این گیاهان اشاره کنیم. هر یک از این ۱۰۰ نوع ویژگی، اندازه و رنگ متفاوتی دارند. شکل ظاهری این گل ها نیز با هم متفاوت است. در ادامه به معرفی معروف ترین گونه های گل رز خواهیم پرداخت.

گل رز هیبریدی چای

گل رز هیبریدی چای از جمله پرطرفدارترین گونه رز است. هر شاخه رز هیبریدی حدود سی الی پنجاه عدد گلبرگ دارد. ساقه این گل ها بلند است. رزهای هیبریدی خود نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. گراندیفلور یکی از انواع محبوب این گل ها است. گل های این نوع رز حالت خوشه ای مانند دارند.

گل رز فلوریبوندا

گل رز فلوریبوندا در دسته محبوب ترین انواع گل رز قرار دارد. گل های فلوریبوندا نیز مثل نمونه قبلی در حالت خوشه ای رشد می کنند. نگهداری از این نوع گل رز کار دشواری نیست. بنابراین اگر بار اول است که به خرید این گل ها اقدام می کنید، می توانید گل رز فلوریبوندا را تهیه فرمایید.

گل رز فلوریبوندا

گل رز مینیاتوری

رزهای مینیاتوری همانند دو نمونه قبل هستند. با این تفاوت که اندازه آن ها کوچک تر است. این گل ها حدودا بین سی الی هفتاد سانت رشد می کنند. در صورتی که فضای کوچکی دارید، می توانید از گونه های مینیاتوری برای زیبایی خانه خود استفاده نمایید.

گل رز بوته ای

رزهای بوته ای حدود یک و نیم الی چهار و نیم متر رشد می کنند. این گل ها در برابر سرما مقاومت نسبتا بالایی دارند و به سرعت پژمرده نمی شوند. یکی از دلایل محبوبیت گل رز بوته ای مربوط به گل دهی بالای این گونه است.

گل رز بالارونده

گل های رز بالارونده ساقه های بلندی دارند. همان گونه که از نام آن ها پیدا است این گل ها می توانند از دیوار بالا بروند. با این حال فراموش نکنید که برای هدایت کردن گل ها به سمت بالا باید بر مبنای جهت رشد گل آن ها را ببندید.

ویژگی‌های گل رز

پس از آشنایی با انواع گل رز بهتر است اطلاعات کاملی درباره ویژگی های این گل به دست آورید. این گل ها از بخش های مختلفی چون کاسبرگ، گلبرگ و پرچم تشکیل می شوند. گلبرگ های گل رز برای تولید گلاب مورد استفاده قرار می گیرند و مصرف خوراکی دارند. این گل سرشار از ویتامین c است. به همین علت می توان از آن برای تهیه موادی چون مربا بهره برد. گل رز نماد عشق است و به عنوان کادو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این گل بسیار خوشبو است و به همین علت در ساخت عطرهای مختلف کاربرد دارد.

ویژگی‌های گل رز

بهترین روش نگهداری از بوته رز

برای پرورش انواع گل رز باید به نکات خاصی توجه کرد. قبل از هر چیزی بوته رز را جایی قرار دهید که حداقل روزانه به مدت شش ساعت در معرض آفتاب باشد. برای نگهداری مناسب از بوته آن را در خاک حاصلخیز بکارید. بهترین زمان برای کاشت رز اوایل بهار است.  برای نگهداری مناسب از بوته رز موارد زیر را به دقت رعایت کنید:

  • به طور منظم به آن ها کود بدهید.
  • خاک را مرطوب نگه دارید.
  • از ریختن آب بر شاخ و برگ ها خودداری کنید.
  • در هرس کردن گل افراط نورزید.

بهترین روش نگهداری از بوته رز

بهترین روش نگهداری از شاخه گل رز برای ماندگاری بالاتر

شاخه گل رز پس از چیده شدن عمر بالایی نخواهد داشت. با نگهداری مناسب می توانید عمر آن را به یک هفته و نیم افزایش دهید. به منظور مراقبت از انواع گل رز باید به طور مرتب و پس از گذشت چند روز آب آن ها را عوض کنید. برای کوتاه کردن ساقه بریدن آن ها را در آب انجام دهید. برش ساقه در آب از ورود هوا به ساقه ممانعت می کند. در نتیجه ساقه و شاخه گل رز طراوت خود را از دست نمی دهد. برای بریدن ساقه از چاقو یا قیچی تیز استفاده نمایید. در صورت استفاده از قیچی یا چاقوی نامناسب قسمت های مختلف ساقه تحت فشار قرار می گیرند. در نتیجه عمل آبرسانی به خوبی انجام نمی شود.

قبل از بریدن ساقه ابزار برش را به خوبی با آب و صابون شست و شو دهید. چراکه در صورت وجود باکتری های مضر عمر شاخه گل رز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. بر قسمتی از ساقه که در آب قرار دارد نباید برگ آویزان باشد. برگ ها را از این قسمت ها جدا نمایید. با پوسیدگی برگ های زیر آب و تجمع باکتری ها عمر گل کوتاه می شود. برای جلوگیری از رشد و پیدایش باکتری های مضر می توانید از قرص آسپرین در آب استفاده نمایید. به منظور ماندگاری بیش تر شاخه گل رز می توانید از غذای مخصوص گل استفاده کنید.

بهترین روش نگهداری از شاخه گل رز برای ماندگاری بالاتر

روش تکثیر گل رز

روش های متنوعی برای تکثیر گل رز وجود دارند. قلمه زدن بهترین روش برای تکثیر انواع گل رز محسوب می شود. نکته اول برای تکثیر تهیه گیاهی سالم است. ساقه آن را جدا کرده و مجددا در مکانی دیگر بکارید. بهترین زمان برای انجام این کار فصل بهار است. قبل از کاشت ساقه گل هایی که به ساقه وصل شده اند را بکنید. در این صورت انرژی کاملا محدود به رشد ساقه خواهد شد. با استفاده از کیسه ای پلاستیکی گلدان را پوشش دهید تا رطوبت مورد نیاز ساقه تامین گردد. دقت داشته باشید که پلاستیک به برگ ها نخورد تا عفونت قارچی ایجاد نشود.

کلام آخر

رز گل حساسی است که اگر به خوبی از آن مراقبت نشود، به سرعت از بین می رود. در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به معرفی انواع گل رز و روش های نگهداری از آن ها پرداختیم. با مطالعه اطلاعات درج شده قادر خواهید بود علاوه بر پرورش و تکثیر این گل های زیبا طول عمر آن ها را افزایش دهید. اگر دوست دارید مقالات دیگری در زمینه گیاهان و کشاورزی مطالعه نمایید، نگاهی به صفحات دیگر وب سایت بیندازید.

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *