پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 5:35 بعد از ظهر

درمان دل پیچه

 

همه ما یکبار در زندگی دل درد و دل پیچه را تجربه کرده ایم. عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد این درد در ناحیه اطراف معده و بین دنده ها شوند. عادت ماهیانه، فشار روانی و استرس، ناسازگاری غذا و… از جمله مواردی است که می‌ تواند در شروع درد تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد که عادت به خوددرمانی دارند سریعا به دنبال راهی برای کاهش این درد آزاردهنده می‌روند. در حالی که عده دیگر ترجیح می دهند درد را تحمل کنند تا خود به خود پایان یابد. راهکارهای خانگی و تخصصی متعددی برای درمان دل پیچه وجود دارد که به کار بردن آن‌ ها موثر خواهد بود. آشنایی با این روش ها کمک می کند تا در شرایط بروز این مشکل با این روش ها درد را تسکین دارد.

روش‌های درمان دل پیچه؛ راهکارهای خانگی و تخصصی

در بسیاری از موارد دل پیچه پس از گذشت یک یا دو ساعت کم می شود و شدت درد کاهش می یابد. اما اگر نتوانستید در این مدت درد را تحمل کنید یکی از راهکارهای زیر را استفاده کنید:

  • راهکار خانگی
  1. عسل: این ماده معجزه ای در میان مواد غذایی است و حتی می توان گفت برای برخی بیماری ها تنها داروی موجود به حساب می آید. خواص عسل بی شمار است و در مورد دل درد و دل پیچه نیز اثر مطلوبی از خود به جا می گذارد. این ماده تسکین دهنده دل پیچه است و مواد تشکیل دهنده آن به کاهش معده درد کمک می کند. یک یا دو قاشق غذاخوری عسل طبیعی را در یک لیوان آب گرم کاملا حل کرده و بخورید. پس از گذشت مدت زمانی شاهد کاهش درد خواهید بود.
  2. دمنوش زنجبیل: زنجبیل یک مسکن قوی گیاهی است که پزشکان طب سنتی برای بسیاری از دردها دمنوش آن را توصیه می کنند. این ماده تند و تیز از موادی تشکیل شده است که به طور قابل توجهی بر کاهش میزان درد تاثیر می گذارد و آن را تسکین می دهد. این ماده طبع گرمی دارد بنابراین وقتی وارد فضای معده می شود سردی آن را کاهش داده و همین امر تا حد زیادی به کم شدن دل درد کمک می کند. یک یا دو عدد زنجبیل را با آب جوش دم کرده و پس از یک ربع میل کنید.
  3. دمنوش نعنا: معمولا مادرها و مادربزرگ ها برای دل درد نسخه عرق نعنا و چای نبات می پیچند. خوب است بدانید این ترکیب در بسیاری از موارد به از بین رفتن دل درد به خصوص در کودکان منجر خواهد شد. نعنا از گیاهان ضد نفخ است و طبع گرمی نیز دارد. بنابراین پس از ورود به سیستم گوارشی با توجه به خصوصیاتی که دارد در کاهش دل پیچه موثر خواهد بود. اگر خوردن دمنوش نعنا را دوست ندارید امکان تهیه آن به صورت آبنبات، قرص و… وجود دارد.
  4. کیسه آب گرم: گفته می شود قرار دادن کیسه آب گرم روی شکم و اطراف معده در کاهش درد موثر است. بنابراین در کنار سایر راهکارهای توصیه شده این روش را نیز به کار ببرید تا سریع تر به جواب برسید.

راهکار تخصصی

  1. هیوسین: دل پیچه ممکن است همراه با اسهال باشد. یکی از داروهایی که برای رفع اسهال و دل پیچه تجویز می شود هیوسین است. هیوسین در دسته داروهای اثرگذار قرار دارد و در بسیاری از موارد درد روده و شکم را کم می کند. هیوسین با تحت تاثیر قرار دادن استیل کولین و جلوگیری از فعالیت آن، انقباض ماهیچه روده را کاهش می دهد. علاوه بر آن ترشحات مخاط روده بزرگ کم شده و به همان نسبت تحریکات کاهش می یابد.
  2. دی سیکلومین: این دارو عمدتا منجر به کاهش درد دل پیچه می شود و اثرگذاری آن بر عضلات روده است. دی سیکلومین می تواند با تاثیر بر اندام های هدف باعث کاهش حرکات غیرارادی روده شده و جلوی دل درد را بگیرد.
  3. بلادونا پی بی: از چندین مسکن تشکیل شده است و باعث کاهش درد در ناحیه اطراف شکم و روده می شود. معمولا برای افرادی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برند، این نسخه نوشته می شود و بر کاهش ترشح اسید معده نیز اثر می گذارد.
  4. لوپرامید: این دارو بیشتر برای کنترل اسهال تجویز می شود اما مکانیسم اثر آن به گونه ای است که بر کاهش درد دلپیچه نیز موثر است.

تمامی داروهای نامبرده باید با تجویز پزشک مورد استفاده قرار بگیرد و مصرف خودسرانه آن ها توصیه نمی شود. با مراجعه به سایت سیب به روزترین مطالب را مطالعه کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳