شنبه , 6 مرداد 1403 - 1:04 بعد از ظهر

درمان دیسک کمر در منزل

یکی از شایع ترین مشکلات امروزه ، دیسک کمر است که انجام فعالیت های مختلف را برای فرد مختل می کند. این مشکل دلایل مختلفی دارد و هر کدام با عوارض دیگری نیز همراه می شوند. در این مقاله به درمان برخی از انواع دیسک کمر در منزل اشاره می کنیم.

درمان دیسک کمر در منزل با روشهای خانگی 

در ابتدا نیاز است که به توضیحی درباره دیسک کمر و علت به وجود آمدن آن بپردازیم. ستون فقرات دارای مهره های مختلفی است که در بین هر 5 مهره از آن ها، یک دیسک وجود دارد و به عنوان یک پد ضربه گیر و بسیار محکم در نظر گرفته می شود. این قسمت از ستون فقرات , به صورت ترکیبی از بافت های همبند است که باعث اتصال محکم مهره ها به یکدیگر می شود. این قسمت از ستون فقرات دارای لایه ای به نام فیبروزوس است و در قسمت مرکزی آن نیز یک قسمت ژل مانند وجود دارد که نوکلئوس پالپوس نام دارد.

درمان دیسک کمر در منزل با روشهای خانگی 

افزایش سن یا آسیب های فیزیکی از جمله تصادف، می تواند باعث آسیب دیدن لایه مرکزی شود و آب خود را از دست دهد. این عامل باعث کمتر شدن قابلیت ارتجاعی آن شده و دیسک کمر به وجود می آید.همان طور که گفتیم، با انجام یک سری کار ها و حرکات می توانید مشکل دیسک خود را در خانه درمان کنید. البته نکته ای که در این مورد وجود دارد، استفاده از روش های اصولی و انجام مدام این حرکات است تا آسیب جدی تری به ستون فقرات وارد نشود. برای حل این مشکل , درمان های خانگی مختلفی وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

  • استراحت کردن
  • مصرف دارو های بدون نسخه
  • یخ درمانی و گرما درمانی
  • اصلاح وضعیت بدن در هنگام ایستادن و نشستن
  • حالت درست خوابیدن

درمان دیسک کمر در منزل با روشهای خانگی 

استراحت کردن

یکی از اصلی ترین روش های درمانی برای جلوگیری از دیسک کمر، استراحت کردن است. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، بهتر است که چند روز استراحت کنید تا از پیشرفت آن جلوگیری نمایید. البته استراحت کردن به معنای عدم فعالیت مطلق نیست؛ بلکه منظور این است که از انجام کار های سنگین یا فعالیت های سخت پرهیز کنید. در چنین شرایطی بهتر است که فعالیت هایی مانند حرکات چرخشی و یا خم شدن را انجام ندهید. از طرفی استراحت مطلق بیش از دو روز نیز توصیه نمی شود چرا که می تواند باعث شدت گرفتن درد بیشتر شود. در مدت استراحت می توانید فعالیت هایی مانند پیاده روی، شنا و یوگای ملایم را انجام دهید.

مصرف داروهای بدون نسخه

استفاده از برخی دارو های بدون نسخه مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب آن مفید است. البته استفاده از این دارو ها به صورت مداوم و خودسرانه توصیه نمی شود.

یخ درمانی و گرما درمانی

با یخ درمانی و استفاده از بسته های حرارتی که باعث شل شدن عضلات می شود نیز برای بهبود تورم و التهاب کمر مناسب است. برای بهبود درد خود می توانید در طول روز چند بار از کمپرس های یخ و یا بسته های حرارتی بر روی قسمت مورد نظر استفاده کنید. در هر بار استفاده، حدود 20 دقیقه آن ها را بر روی پشت خود نگه دارید. نکته مهم در مورد بسته های حرارتی و یا حوله گرم این است که آن را بعد از انجام فعالیت های نرمشی ملایم استفاده کنید تا عضلات سفت شده را شل نمایید.

اصلاح وضعیت بدن در هنگام ایستادن و نشستن و حالت درست خوابیدن

در هنگام نشستن، راه رفتن و یا دراز کشیدن، وضعیتی را انتخاب کنید که کمترین فشار را به کمرتان وارد کند. این عامل در جلوگیری از پیشرفت درد دیسک کمر موثر است.

درمان سریع درد دیسک کمر

احتمالا برای درمان سریع دیسک کمر به چند جلسه فیزیوتراپی نیاز دارید. طول مدت بهبودی از درد های ناشی از این عارضه به شرایط جسمانی و همچنین علت به وجود آمدن دیسک مربوط می شود. با مراجعه به یک فیزیوتراپیست می توانید حرکات درمانی مفید و موثر را آموزش ببینید و سرعت بهبودی شما بیشتر می شود. فیزیوتراپیست حرکات کششی مختلف برای انعطاف پذیر شدن ماهیچه را به شما توصیه می کند. علاوه بر این تمرینات هوازی مانند دوچرخه سواری ثابت یا پیاده روی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. انجام ماساژ، یخ درمانی، گرما درمانی، تحریکات الکتریکی عضلات و ماهیچه های کمر و سونوگرافی درمانی نیز از دیگر روش های درمان سریع دیسک کمر هستند.

درمان سریع درد دیسک کمر

در صورتی که روش های درمانی و حرکات تمرینی مختلف باعث بهبود شرایط شما نشود، احتمالا پزشک برای شما دارو های تزریقی مختلفی را تجویز می کند. دارو های استروئیدی می توانند از این قبیل دارو ها باشند که آن را به قسمت های اطراف عصب نخاعی تزریق می کنند , که به آن تزریق اپیدورال می گویند.

درمان خانگی دیسک گردن

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *