دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403 - 3:36 بعد از ظهر

ارده کنجد را با چی بخوریم؟

 

گیاه کنجد یکی از دانه‌های بومی کشور هندوستان و قاره آفریقاست و از قدیمی‌ترین دانه‌های مصرفی بشر تا به امروز به حساب می آید. این دانه غذایی سرشار از مواد معدنی و املاح ضروری مورد نیاز بدن مثل آهن، مس، روی، منیزیم، کلسیم، فیبر، ویتامینB ، ویتامین E و … است. امروزه مردم مناطق مدیترانه و جنوب غربی آسیا با کوبیدن دانه کنجد، شیره ای را از آن می‌گیرند که به ارده کنجد معروف است؛ معمولاً ارده کنجد گس مزه است و مورد استقبال همه مردم نیست. تحقیقات پزشکی درباره ارده کنجد نمایانگر آن است که این ماده غذایی کاملاً مقوی است. در این مقاله قصد داریم؛ شما همراهان گرامی سایت را با ارده کنجد و خواص آن آشنا کنیم و درباره این موضوع‌ که ارده کنجد را با چی بخوریم؟ صحبت کنیم.

ارده کنجد

در واقع یکی از فرآورده‌های اصلی دانه کنجد، ارده کنجد است که به صورت مایع در بازار یافت می‌شود. ارده کنجد مقداری چرب و سرشار از اسید‌های چرب غیر اشباعی نظیر امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ است. از این ماده غذایی علاوه بر وعده صبحانه در تهیه غذاها و شیرینی‌های خاصی در ایران استفاده می شود که همگی خوشمزه هستند. ارده کنجد علاوه بر تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان‌ در سنین میانسالی و کهنسالی، برای دستگاه گوارش هم یک تقویت کننده ایده آل محسوب می‌شود؛ در واقع ارده می تواند دستگاه گوارش را کاملاً پاکسازی کند. اگر با طعم گس ارده نمی‌توانید کنار بیایید، می‌توانید آن را با انواع شیره یا عسل مخلوط کنید سپس میل نمایید.

برخی از افراد، با تصور این‌که ارده کنجد و شیره‌های انگور یا خرما هر کدام دارای کالری بیش از حدی هستند و مصرف همزمان آن‌ها با همدیگر خاصیت چاق کنندگی فراوانی دارد؛ به سمت خوردن ارده کنجد با شیره‌ انگور یا شیره خرما نمی‌روند. اغلب پزشکان متخصص تغذیه معتقدند که اگر هر ماده غذایی را بیش از اندازه یا بی‌رویه مصرف کنیم باعث چاقی می‌شود؛ پس این‌که با تصور چاق کنندگی ترکیب این دو ماده غذایی، آنها را نخوریم، یک تصور کاملاً اشتباه است.

بخاطر داشته باشید که چربی موجود در ارده کنجد از نوع غیر اشباع است و اگر آن را به مقدار مناسبی مصرف کنید به هیچ عنوان چاق کننده نیست. از انواع دیگر صبحانه‌های مغذی که با ارده کنجد می‌توانیم بخوریم؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ارده به همراه جو پوست کنده، خرما با ارده به همراه پنیر، شیر با ارده، خرما با ارده و تخم مرغ، شیره توت با ارده ، شیره انجیر با ارده، چهار شیره با ارده که هر کدام از این صبحانه‌ها خواص منحصر به فردی دارند. از آنجایی که ترکیب ارده کنجد و شیره انگور یا خرما انرژی زا هستند از آن‌ها به عنوان یک عصرانه انرژی زا هم می توانید استفاده کنید.

از جمله خواص ارده کنجد می‌توانیم به خاصیت تقویت کنندگی سیستم اعصاب مرکزی، خاصیت پیشگیری کنندگی از انواع بیماری‌های قلبی، خاصیت پیشگیری کنندگی از انواع سرطان‌ها، حفظ سلامتی پوست، حفظ سلامتی کلیه‌ها، تنظیم کردن دوران قاعدگی، رفع التهابات در بدن و رفع یبوست اشاره کنیم.

خواص ارده کنجد با شیره یا عسل

از نظر طب سنتی ایران، هم ارده کنجد هم شیره انگور و هم شیره خرما دارای طبعی گرم و تر هستند و این مواد غذایی برای افرادی که از نظر طب سنتی ایران طبعی گرم دارند می‌توانند اذیت کننده باشد. اگر این افراد ترکیب این دو ماده غذایی را بخورند دچار جوش‌های‌ حاصل از مواد غذایی با طبع گرم می‌شوند. برای همین پزشکان طب سنتی به افرادی که طبع گرم دارند، پیشنهاد خوردن این دو ماده غذایی را نمی‌دهند؛ یا می‌گویند آن‌ها را خیلی کم مصرف کنید. این دو ماده غذایی به قدری دارای طبع گرم و تر هستند که افرادی هم که دارای طبعی سرد هستند؛ نمی‌توانند آن را در فصل تابستان زیاد مصرف کنند.

از جمله خواص ترکیب ارده کنجد با شیره انگور می توانیم به درمان افسردگی، خاصیت سیر کنندگی عالی و تامین برخی از املاح معدنی مثل آهن، مس، کلسیم و منیزیم و تامین برخی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن مثل ویتامینB، ویتامین E اشاره کنیم. از جمله خواص ترکیب ارده با شیره خرما هم می‌توانیم به افزایش قدرت ذهنی افراد، رفع کم خونی و رفع کمبود آهن اشاره کنیم.

شاید برایتان تعجب آور باشد که اگر ارده کنجد را با عسل میل کنید برای بیماری‌های همچون آرتروز و برخی از مشکلات استخوانی مفید است؛ همچنین ترکیب ارده کنجد به همراه عسل می‌تواند خواب افراد را منظم کند. از این ترکیب به عنوان یک صبحانه مقوی برای کودکان و بزرگسالان می توانیم نام ببریم.

از آنجایی که ترکیب ارده کنجد با انواع شیره یا عسل دارای طبع گرمی هستند و جزو خوراکی های انرژی زا محسوب می‌شوند، می‌توانند بیماری‌های خاصی همچون بیماری ضعف اعصاب، یرقان و ضعف جسمانی را در افراد برطرف کنند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *