دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 11:19 بعد از ظهر

قارچ جایگزین چه ماده غذایی است

 

قارچ یک غذای خوش‌طعم در سبد غذایی مردم کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت است. جالب است بدانید انسان از زمان‌های دور به خواص قارچ پی برد و آن را به‌عنوان غذا مصرف می‌کرد. قارچ‌ها سرشار از پروتئین بوده و از لحاظ مقدار پروتئین نزدیک به گوشت هستند. قارچ علاوه بر آن که یک منبع غذایی با ارزش و مورد علاقه مردم است و به عنوان چاشنی و سالاد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله با خواص قارچ بیشتر آشنا شوید و بدانید که قارچ جایگزین چه ماده غذایی است؟

خصوصیات قارچ

اگر عاشق  طبیعت‌گردی هستید و گهگاهی به دل طبیعت می­روید، با هر قدمی که در جنگل برمی‌دارید می‌توانید چند قارچ ریز و درشت وحشی را ببینید؛ اما باید بدانید که همه قارچ‌ها خوراکی نیستند و اغلب سمی هستند. از بین هزاران گونه قارچی فقط برخی از قارچ­ها استفاده دارویی و بعضی خواص روان‌گردانی دارند. دسته دیگر را می‌توان به عنوان چاشنی و طعم دهنده به غذا اضافه کرد و تعداد خیلی کمی را می‌توان به عنوان غذا مصرف کرد. قارچ­های خوراکی اگر چه ظاهر کوچکی دارند؛ اما مواد مغذی زیادی را در دل خود جای داده‌اند. قارچ­های خوراکی سرشار از فیبر خوراکی هستند، اما چربی و کربوهیدرات کمی دارند؛ پس می­توانند در برنامه رژیم افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند قرار گیرند. جالب است بدانید قارچ تنها سبزیجاتی است که حاوی ویتامین دی است. قارچ­ها منبع خوبی برای تأمین آنتی‌اکسیدان بدن هستند. قارچ‌ها به تقویت مغز کمک می­کنند و  می‌توانند در کاهش استرس و تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز به ما کمک کنند.

قارچ به عنوان جایگزینی برای مواد غذایی

قارچ را می‌توان جایگزین گوشت سفید، گوشت قرمز و یا حتی جایگزین غلات نمود.

  • جایگزینی برای گوشت

قارچ‌ها با ویژگی‌های تغذیه‌ای منحصر به فردی که دارند می­توانند در سبد غذایی یک گزینه جایگزین برای گوشت باشند. جالب است بدانید که میزان پروتئینی که قارچ‌ها ارائه می‌دهند نسبت به سبزی‌ها و حبوبات بیشتر است؛ اما در مقابل پروتئین‌ها مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ هنوز در سطح پایین‌تری قرار دارند؛ بنابراین قارچ‌ها می‌توانند یک جزء متنوع و مفید در رژیم غذایی باشند. شما می­توانید با خوردن سوپ قارچ، اسپاگتی قارچ و قارچ شکم پر و کتلت قارچ بدون استفاده از گوشت بخش مهمی از پروتئین بدنتان را تأمین کنید. همچنین قارچ­ها برای کسانی که گیاه‌خوارند و تمایل به خوردن گوشت ندارند منبع مهم تأمین‌کننده پروتئین بدن نسبت به سایر سبزی‌ها هستند.

  • جایگزینی برای غلات و حبوبات

گندم، برنج، جو و ذرت پر مصرف­ترین غلات در جهان هستند که مقدار زیادی کربوهیدارت را در خود جای‌داده‌اند. کربوهیدرات‌ها در واقع انرژی لازم برای عملکرد عضلات و دستگاه عصبی را فراهم می‌کنند. مصرف زیاد کربوهیدرات اضافه وزن به همراه دارد. قارچ­ها میزان کمی کربوهیدرات دارند و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند به ‌جای استفاده از غلات، با جای ‌دادن قارچ در وعده غذایی، علاوه بر تأمین بخشی از کربوهیدرات مورد نیاز بدن می­توانند از شر وزن اضافی خود راحت شوند.

میزان پروتئین  موجود در قارچ­ها به‌ مراتب بیشتر از حبوباتی چون نخود و لوبیا است و شما می­توانید با مصرف قارچ به جای حبوبات پروتئین بدن خود را تأمین کنید. خورشت قلیه قارچ و خوراک قارچ از غذاهایی هستند که می­توانید به جای مصرف غذاها با حبوبات از آن استفاده کنید و طعم یک غذای متفاوت را حس کنید.

نتیجه‌گیری

درباره این که قارچ جایگزین چه مواد غذایی است در این مقاله با شما صحبت کردیم. قارچ­ها منبع خوبی برای تأمین پروتئین بوده و سرشار از فیبر هستند که در احساس سیری و کاهش وزن بسیار مؤثرند. قارچ­ها خواص طبی زیادی دارند و در درمان برخی از بیماری­ها چون اضطراب کاربرد دارند. با این حال شما باید بدانید جایگزینی قارچ به معنای حذف کامل گوشت از برنامه غذایی نیست و لازم است تا در کنار قارچ، گوشت را هم در برنامه غذایی خود حفظ کنید، مگر این که بخواهید چربی بدن خود را کاهش دهید، در این صورت قارچ­ها برای کسانی که می­خواهند چربی بدن خود را پایین بیاورند؛ جایگزین فوق‌العاده‌ای برای گوشت هستند. نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که قارچ­هایی که تهیه می­کنید باید ظاهری صاف داشته باشند و هیچ لکه نرم و سیاهی روی آن به چشم نخورد. همچنین قارچ‌هایی که انتخاب می­کنید باید سفت باشند و مرطوب و لزج نباشند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

نمونه رژیم فستینگ دکتر کرمانی

رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌داری متناوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی شناخته می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *