سه شنبه , 29 اسفند 1402 - 1:49 بعد از ظهر

ساخت قطعات فلزی + روش های تولید قطعات فلزی

قطعات فلزی در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارند؛ به همین دلیل بخش زیادی از تولید کارخانجات و کارگاه‌های گوناگون شامل ساخت قطعات فلزی می‌شود. برای تولید این مصنوعات فلزی روش های متنوعی وجود دارند که باید روشی مناسب و در دسترس با توجه به موانع و محدودیت‌ها انتخاب گردد. در واقع طراحان و مهندسان باید بر اساس مشخصات و ویژگی‌های قطعه مورد درخواست و همچنین میزان منابع مالی، روش مناسب ساخت قطعه فلزی را مشخص سازند. هر یک از این روش‌ها مزایا، معایب و محدودیت‌های خاص خود را دارند. در این مقاله درباره برخی از روش های تولید قطعات فلزی شناخت پیدا خواهید کرد. کاوه ساخت با به کارگیری از بهترین روش های تولید قطعات فلزی، با بالاترین کیفیت ساخت قطعات فلزی موردنظر شما را انجام می دهد.

ساخت قطعات فلزی + روش های تولید قطعات فلزی

ساخت قطعات فلزی

یکی از مسائل مهم در هنگام ساخت قطعات فلزی انتخاب مناسب فرآیندهای پروسه تولید است. امروزه طراحان و مهندسان، توانایی طراحی و پیاده‌سازی این قطعات را با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته دارند. مهم‌ترین فرآیندهای ساخت یک قطعه فلزی به شرح زیر است:

  • برش قطعات فلزی
  • جوشکاری
  • اتصال قطعات مختلف و مونتاژ کردن محصول نهایی
  • اجرای نقشه و مراحل
  • شکل‌دهی به قطعات

همانطور که بیان شد، هر یک از روش‌ها و مراحل تولید قطعه فلزی محدودیت‌ها و مزایایی دارند که باید به آن توجه کرد. بنابراین بسیار مهم است که ساخت قطعه فلزی مورد نیاز خود را به دست افراد باتجربه و متخصص همچون تیم طراحان و مهندسان کاوه ساخت بسپارید. در این صورت  تنها کافی است که مشخصات قطعه مورد نیاز خود را به کارشناسان کاوه ساخت بدهید و محصولی باکیفیت و کارآمد را تحویل بگیرید.

ساخت قطعات فلزی

معرفی روش های تولید قطعات فلزی

برای ساخت قطعات فلزی در ابتدا نقشه‌ها طرح ریزی می‌شوند که در این بین باید مشخصات هندسی و فنی مواد اولیه و ترتیب انجام فرآیندهای مورد نیاز را نیز لحاظ کرد. در این نقشه‌ها حتی میزان صافی سطوح، تلورانس‌های هندسی و ابعادی، پروسه‌های پوشش‌دهی و بسیاری از عوامل دیگر نیز در نظر گرفته می‌شوند.

ریخته گری: در این فرآیند از روش های تولید قطعات فلزی، مواد مذاب به داخل قالبی ریخته شده و سپس به دمای انجماد می‌رسند. در این روش موادی که برای ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا فلزات یا مخلوطی از سیمان، پلاستیک یا اپوکسی هستند. روش ریخته‌گری روشی مناسب برای ساخت قطعاتی با شکل ظاهری پیچیده است که امکان تولید آن‌ها با روش دیگری وجود ندارد. همچنین برای ساخت تجهیزات بزرگ و سنگین نیز از ریخته‌گری استفاده می‌شود. این روش به دو دسته کلی شمش‌ریزی و شکل‌ریزی تقسیم می‌شود. اما اگر بخواهیم روش ریخته‌گری را از لحاظ قالب مورد استفاده دسته‌بندی کنیم، در دو دسته ریخته‌گری در قالب‌های یکبار مصرف و در قالب‌های دائمی قرار می‌گیرد.

برشکاری: یکی دیگر از فرآیندهایی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های ساخت قطعات فلزی همچون کاوه ساخت استفاده می‌شود، برشکاری است. در برشکاری، فلزات به صورت مکانیکی یا دستی به بخش های کوچک‌تر تقسیم می‌گردند. در قدیم از روش هایی مانند سمباده‌زنی، فرزکاری و رزوه‌زنی برای برشکاری قطعات استفاده می‌کردند. اما امروزه برشکاری با روش های مدرنی همچون برش پلاسما، برش لیزری، برشکاری با هواگاز و بسیاری از روش های دیگر صورت می‌گیرد. روش برشکاری لیزری از نظر اقتصادی مناسب‌تر است. اما پیشنهاد شرکت کاوه ساخت به شما در صورت نداشتن سرمایه زیاد، انتخاب روش هواگاز است.

اکستروژن: اکستروژن روشی است که در آن قطعه فلزی یا پلاستیکی با فشار از داخل قالبی عبور داده می‌شود و بدین ترتیب سطح مقطع آن کاهش می‌یابد. عملیات فشار دادن با استفاده از فشار مکانیکی یا هیدرولیکی صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه در این فرآیند فلز کشیده نمی‌شود، در نتیجه اکستروژن تغییر شکل زیاد یا پارگی در آن به وجود نمی‌آورد. برخی از مزایای استفاده از روش اکستروژن شامل موارد زیر است:

  • امکان ساخت قطعات فلزی مختلف
  • قیمت مناسب
  • راندمان بالا
  • تولید محصولاتی باکیفیت
  • ایجاد دود و فاضلاب کم

در اکستروژن گرم از آلومینیوم، مس و آلیاژهای آن برای تولید قطعات مختلف مانند کابل‌های برق، انواع لوله و میله استفاده می‌شود. اما اکستروژن سرد برای ساخت قطعات صنعتی در دمای اتاق یا کمی بالاتر مفید است.

ماشین کاری: در ماشین‌کاری فلزات با استفاده از تراش و برش و توسط ماشین‌آلات مخصوص شکل داده می‌شوند. در واقع در این روش یک دستگاه برنده بخش‌های زاید مواد را از روی قطعه مورد نظر بریده و آن را به شکل و فرم نهایی تبدیل می‌کند. روش ماشین‌کاری برای شکل‌دهی و تولید قطعات فلزی پیچیده مناسب است. به طور کلی ماشین‌کاری برای شکل‌دهی به قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تمام مواد از جمله پلاستیک، کامپوزیت و چوب را نیز می‌توان ماشین‌کاری کرد. این روش از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست، اما انجام آن گاهی لازم است.

کافی است ساخت قطعات فلزی خود را به دست کارشناسان و مهندسان مجموعه کاوه ساخت بسپارید تا آن ها به بهترین روش و بهترین متریال ها، قطعه مدنظر شما را تولید کنند. برای مشاهده نمونه کارها و سفارش ساخت قطعات فلزی و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت کاوه ساخت مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

نمودار قیمت ورق روغنی در بازه های مختلف بر اساس داده های سایت اهن تاپ

نمودار قیمت ورق روغنی در بازه های مختلف بر اساس داده های سایت اهن تاپ

ورق روغنی یکی از انواع ورق‌های موجود در بازار است که با کیفیت بالا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *