جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 9:58 قبل از ظهر

جلوگیری از سکته مغزی فوری

سکته مغزی زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به قسمتی از مغز با مشکل مواجه شود. این شرایط باعث ایجاد آسیب در مغز و سکته مغزی می شود. برای پیشگیری از بروز چنین خطراتی، توجه به یک سری نکات و اقدامات الزامی است که در این مقاله به آن ها می پردازیم. 

جلوگیری از سکته مغزی در خانه

همان طور که می دانید، سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در اکثر نقاط مختلف جهان به حساب می آید. سبک زندگی و برخی عادات و رفتار های غلط باعث بیشتر شدن خطر بروز این عارضه می شود. امروزه با انجام برخی کار ها و رعایت یک سری موارد می توانید در خانه از سکته مغزی جلوگیری کنید.

یکی از راه های مقابله با چنین عارضه هایی، کنترل فشار خون بالا است. کنترل فشار خون به طور مرتب می تواند خطر بروز سکته مغزی را به حداقل برساند. در چنین شرایطی، با اطلاع از وضعیت فشار خون خود می توانید اقدامات لازم برای کاهش آن را انجام دهید. ورزش کردن، عدم مصرف مواد الکلی و کنترل استرس نیز از مواردی است که می تواند فشار خون بدن را در وضعیت نرمال نگه دارد. همچنین توجه به رژیم غذایی سالم و کم چرب باعث کاهش کلسترول خون می شود که این امر نیز از ایجاد پلاک های رسوبی در شریان ها جلوگیری می کند.

جلوگیری از سکته مغزی در خانه

ترک دخانیات نیز از مهم ترین اقداماتی است که می توانید برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز سکته مغزی انجام دهید. علاوه بر این ها، دیابت نیز در بروز این عارضه بسیار تاثیر گذار است. با کنترل دیابت و داشتن رژیم غذایی سالم تر، می توانید سلامتی خود را در بلند مدت حفظ کنید.

استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه و همچنین کنترل وزن می تواند از دیگر عواملی باعث که شما را بی نیاز به استفاده از دارو یا روش های درمانی برای پیشگیری از سکته مغزی کند. استفاده از روغن های سالم و مفید مانند روغن زیتون و همچنین مصرف غلات و آجیل نیز نقش مهمی در این امر دارند.

برای جلوگیری از سکته مغزی چه بخوریم

شاید برایتان جالب باشد که با مصرف برخی مواد غذایی می توانید تا حدود زیادی از بروز سکته مغزی پیشگیری کنید. این موضوع زمانی محقق می شود که از رژیم غذایی کامل و سالمی استفاده کنید که شامل تمام مواد معدنی مورد نیاز بدن است. در این جا به معرفی برخی از این خوراکی ها اشاره می کنیم.

برای جلوگیری از سکته مغزی چه بخوریم

لوبیا قرمز

لوبیا یکی از حبوبات پرخاصیت است که نقش آن در پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی به اثبات رسیده است. این محصول شگفت انگیز دارای مقادیر بسیار بالایی از فولات است که وجود همین ترکیب باعث به وجود آمدن فواید متعدد آن شده است.

آووکادو

یکی دیگر از خوراکی های موثر در سلامت بدن، آووکادو است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی بسیار توصیه می شود. این محصول دارای پتاسیم بالایی است و مصرف روزانه آن باعث تامین مقادیر بالایی از پتاسیم مورد نیاز بدن شما می شود.

پیشگیری از سکته مغزی در خواب

امروزه درمان بسیاری از بیماری ها با پیشگیری از آن ها صورت می گیرد زیرا کم دردسر و کم‌هزینه است. پیشگیری از سکته مغزی نیز با رعایت برخی اصول تغذیه ای و سبک زندگی امکان پذیر است. اما این عارضه در بیشتر اوقات در خواب و در حالت آرامش فرد اتفاق می افتد که در این صورت احتمال به خطر افتادن جان او بسیار زیاد است. زیرا در چنین شرایطی معمولا فرد و اطرافیان او در خواب هستند که امکان دسترسی به مراکز درمانی را به حداقل می رساند.

برای جلوگیری از این امر، استفاده از برخی دارو های ضد انعقاد توصیه می شود. گاهی اوقات فرد قبل از بروز سکته، از خواب بیدار می شود که در این مواقع دارو های ضد انعقاد خون می تواند از این خطر جلوگیری کند. این نوع دارو ها توسط پزشک تجویز می شود و مصرف بدون نسخه پزشک می تواند عوارض دیگری را نیز در پی داشته باشد.

پیشگیری از سکته مغزی در خواب

با توجه به دلایل مختلفی که برای سکته مغزی وجود دارد، بهترین راه برای جلوگیری از آن پیشگیری است که با برخی روش های ساده و خانگی می توان از آن جلوگیری کرد. البته امروزه بروز چنین مشکلاتی تا حدود بسیار زیادی به سبک زندگی و رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی در احتمال بروز چنین اتفاقاتی دارد. بنابراین می توان با داشتن سبک زندگی سالم تر و پرهیز از رفتار های پر خطر مانند مصرف دخانیات، الکل و غذا های پرچرب، از این عوارض جلوگیری نمود.

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *