جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 10:08 قبل از ظهر

علت ضعف و گرسنگی ناگهانی

ضعف و گرسنگی ناگهانی یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد در زندگی خود با آن مواجه هستند. این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عمدتا شامل قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا، نداشتن دستور غذایی صحیح، مشکلات معده و این قبیل موارد است. شاید شما یا اطرافیانتان درگیر این مشکل باشید. ما در ادامه این مطلب به بررسی جامع تری از دلایل ضعف و گرسنگی ناگهانی می پردازیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

علت ضعف و گرسنگی ناگهانی

علت ضعف معده و گرسنگی

گرسنگی یک حالت فیزیولوژیک در بدن است که در آن، بدن احساس نیاز به مواد خوراکی برای سوخت و ساز سلول های خود می کند. گاهی اوقات گرسنگی به دلایلی غیر از دلایل طبیعی اتفاق می افتد و فرد در صورتی که خوراکی های مناسب نیز دریافت کرده باشد؛ با احساس گرسنگی مواجه می شود. یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث بروز چنین اتفاقی می شود، کمبود فیبر در بدن است. در این شرایط فرد حتی با مصرف حجم زیادی از غذا نیز نیاز بدنش تامین نمی شود. فیبر خوراکی در موادی شامل سبزیجات، میوه ها، غلات و حبوبات وجود دارد. به طبع، مصرف این نوع خوراکی ها باعث تامین فیبر مورد نیاز بدن و سیری می شود. در صورتی که فیبر بدن کافی نباشد، احساس نیاز بدن به آن به صورت گرسنگی بروز پیدا می کند.
مصرف موادی که دارای املاح معدنی کافی نباشد نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده ضعف معده است. در صورتی که بدن مواد معدنی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و انواع چربی های مورد نیاز را جذب کند، فرد احساس سیری می کند و وعده های غذایی نیز کاهش می یابد؛ در غیر این صورت، برای جبران مواد معدنی مورد نیاز بدن، باید وعده های بیشتری مصرف کند.

علت ضعف معده و گرسنگی

علت گرسنگی مداوم و دل ضعفه

برخی از افراد از گرسنگی مداوم و دل ضعفه شکایت می کنند و دلیل آن را نیز نمی دانند. در این مورد عوامل متعددی دخیل هستند که مهم ترین آن ها تاثیر رژیم غذایی است. در این مورد می توانیم نقش میزان استفاده از چربی ها را مثال بزنیم؛ افرادی که رژیم های گیاهی را در برنامه خود دارند، به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و قند تمایل پیدا می کنند. در چنین شرایطی، طبیعی است که فرد بیشتر احساس گرسنگی کند و مدام این احساس را با خود دارد. چربی نقش مهمی در نحوه هضم مواد غذایی دارد. غذا هایی که حاوی چربی بالایی باشند، دیر تر در دستگاه گوارش هضم می شوند و در نتیجه، فرد اشتهای کمتری برای مصرف مجدد وعده غذایی دارد.
از دیگر عواملی که باعث دل ضعفه می شود، مصرف مقدار کم آب در طول روز است. عملکرد دستگاه گوارش تا حدود بسیار زیادی به نوشیدن آب بستگی دارد. هنگامی که روزانه در وعده های مختلف آب بنوشید؛ باعث پر شدن معده شده که با احساس سیری همراه است. در این مورد محققان نوشیدن آب قبل از غذا را توصیه می کنند. این کار باعث می شود که میزان کالری دریافتی بدن نیز کاهش پیدا کند.
در مورد دل ضعفه همیشگی و مداوم، نمی توانیم نقش مصرف دارو ها را نیز نادیده بگیریم. برخی از دارو ها اعم از دارو های دیابت، ضد بارداری، ضد افسردگی و ضد تشنج دارای عوارض جانبی متعددی هستند که از مهم ترین آن ها، می توان به احساس دل ضعفه و تمایل به مصرف غذای بیشتر اشاره کرد.

علت گرسنگی مداوم و دل ضعفه

علت گرسنگی بعد از دو ساعت غذا خوردن

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در مورد گرسنگی مداوم وجود دارد، احساس دل ضعفه حتی بعد از دو ساعت خوردن غذا است. بعضی اوقات شرایط جسمی یا روانی ممکن است باعث بروز چنین اتفاقی شود؛ مثلا اگر در شرایط استرس زا یا تنش های روانی مختلفی قرار گرفته باشید، احتمال این که بعد از مصرف وعده کامل غذایی، احساس گرسنگی کنید بالا می رود.
به طور کلی اصلی ترین عامل در دل ضعفه سریع بعد از مصرف غذا، می تواند مربوط به نوع رژیم غذایی باشد. مصرف غذا های کم کالری و پرحجم باعث سیری موقت و کاذب می شود که اضافه وزن را نیز به دنبال دارد.
مصرف خوراکی هایی که حاوی مقادیر زیادی قند و شکر باشند نیز در افزایش اشتها نقش بسیار زیادی دارد. در این نوع خوراکی ها، قند گلوکز باعث تولید هورمون گرلین در بدن می شود که پیام های عصبی گرسنگی را به مغز ارسال می کند. علاوه بر این ها، تحقیقات نشان داده است که مصرف مقدار مناسبی از پروتئین باعث احساس سیری در فرد می شود و به همین دلیل، افرادی که پروتئین کافی دریافت نمی کنند با دل ضعفه مداوم مواجه می شوند.

علت گرسنگی بعد از دو ساعت غذا خوردن

علت ضعف زود به زود معده

از مهم ترین دلایل ضعف سریع معده می توانیم به استرس، کم آبی، مصرف مواد خوراکی کم فیبر و فاقد چربی، مصرف بیش از حد الکل، مشکلاتی همچون زخم و ترشح زیاد اسید معده و غیره اشاره کنیم. با توجه به این که علت ضعف زود به زود معده متفاوت است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، لذا بهترین کار این است که مشکل خود را ریشه یابی کنید. مصرف وعده های خوراکی بیشتر برای برطرف شدن احساس ضعف معده می تواند باعث بروز مشکلات مختلفی از جمله چاقی شود که راه حل عاقلانه ای نیست، به همین دلیل توصیه بر ریشه یابی درست موضوع است. در صورتی که موارد گفته شده در بالا را به صورت دقیق در نحوه مصرف مواد غذایی خود بررسی کرده و همچنان مشکل ضعف معده را داشتید باید تنش، استرس یا بیماری های مخصوص معده را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید منشاء اصلی مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *