پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 4:22 بعد از ظهر

چه اندازه سنگ صفرا نیاز به جراحی دارد

سنگ کیسه صفرا یکی از مشکلات شایع مربوط به دستگاه گوارش است که با عوارض و علائم مختلفی همراه است. این سنگ از ماده ای سفت و سخت تشکیل می شود. جنس آن نیز از بیلی روبین و کلسترول است. تجمع آن در کیسه صفرا باعث بروز مشکلاتی برای فرد بیمار می شود. این بیماری دارای درجات مختلفی است که روش های درمانی متفاوتی را نیز شامل می شود.امروزه بسیاری از افراد با مشکل سنگ صفرا مواجه هستند. مهم ترین سوالی که به وجود می آید، این است که چه موقع نیاز به جراحی پیدا می کنند؟ برای پاسخ به این سوال تا پایان با ما همراه باشید.

آیا سنگ صفرا با دارو رفع میشود

اگر سنگی که در کیسه صفرا ایجاد می شود دارای اندازه و حجم کوچکی باشد، معمولا با علائم شایعی همراه نیست و به صورت موقت بروز پیدا می کند. در چنین مواقعی، معمولا نیازی به استفاده از دارو و در نظر گرفتن روش های درمانی خاص نیست. اما در صورتی که اندازه سنگ های تشکیل شده بزرگ و حجیم باشد، امکان بروز مشکلات گوارشی و عوارض متعدد را برای فرد ایجاد می کند. درمان نکردن این بیماری باعث درد های ناگهانی و سریع در قسمت های بالای شکم و سمت راست می شود که بسیار آزار دهنده خواهد بود.

آیا سنگ صفرا با دارو رفع میشود

برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا در موارد حاد از جراحی استفاده می شود؛ اما گاهی اوقات می توان با مصرف یک سری از دارو ها به بهبود این بیماری کمک کرد. مواردی که بیمار نیاز به جراحی پیدا نمی کند شامل رسوبات کلسترولی است که با مصرف دارو ها و اصلاح رژیم غذایی می توان آن ها را از بین برد. این رسوبات باعث بسته شدن مجرای صفرا شده که عامل اصلی درد در قسمت بالای شکم می شود.

عمدتا سنگ های صفراوی را با جراحی از بدن خارج می کنند؛ اما در شرایطی که رسوبات ایجاد شده کوچک باشند، می توان با مصرف دارو هایی مانند اورسودیول آن ها را از بین برد. این دارو در بدن انسان به صورت طبیعی تولید می شود . نقش آن کاهش جذب کلسترول است. مصرف این دارو با تشخیص پزشک می تواند به بهبود درد های شکمی ناشی از تجمع سنگ های ریز صفرا کمک کند.

انواع جراحی کیسه صفرا

انواع جراحی کیسه صفرا

در شرایطی که تجمعات رسوبی در کیسه صفرا بیش از حد باشد و با مصرف دارو از بین نروند، تنها راه حل ممکن جراحی است. دو نوع جراحی برای برداشتن سنگ کیسه صفرا یا کوله سیستکتومی وجود دارد که شامل جراحی لاپاراسکوپی-رباتیک و جراحی باز است.

  • در روش جراحی لاپاراسکوپی بیمار را تحت بیهوشی عمومی قرار می دهند. با دستگاه هایی مخصوص، لایه های سطحی پوست را برش می دهند تا به سنگ های رسوب یافته برسند. همچنین از یک دوربین نیز برای مشاهده بهتر قسمت های داخلی استفاده می‌کنند. روش دیگری از لاپاراسکوپی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، جراح از یک ربات برای عمل کمک بگیرد.
  • جراحی کوله سیستکتومی باز در شرایط خاصی انجام می شود. اگر کیسه صفرا دارای التهاب بیش از حد یا آلودگی زیادی باشد، از روش عمل باز برای جراحی بیمار استفاده می کنند. همچنین گاهی اوقات فرد بیمار ممکن است با زخم های متعدد ناشی از چند عمل مواجه شده باشد که در این شرایط نیز از جراحی باز استفاده می شود.

چه اندازه سنگ صفرا نیاز به جراحی دارد؟

تجمع رسوبات صفراوی در صورتی که بیش از حالت نرمال باشد، در شرایط حاد قرار می گیرد و فرد با عوارضی شامل درد های شدید شکمی مواجه می شود. اما این سوال پیش می آید که این رسوبات جمع شده تا چه اندازه ای باید باشند که نیاز به جراحی باشد؟ پاسخ این سوال با بررسی اندازه و تعداد سنگ ها انجام می گیرد. این که چه تعداد از این رسوبات در کیسه صفرا جمع شده باشند و اندازه آن ها چه قدر باشد، تعیین کننده روش درمانی و نوع جراحی خواهد بود. به طور کلی، اگر اندازه این رسوبات جمع شده در محدوده ای بالا تر از 3 سانتی متر باشد، نیاز به عمل جراحی ضروری می شود.

چه اندازه سنگ صفرا نیاز به جراحی دارد؟

برای مشخص شدن وضعیت سنگ کیسه صفرا، مراجعه به پزشک الزامی است. در این شرایط پزشک با انجام آزمایشات مختلف، وضعیت کیسه صفرای بیمار را بررسی می کند. بر اساس نتایج به دست آمده، داروهای مناسب را تجویز یا عمل جراحی را توصیه می کند.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *