دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 6:58 بعد از ظهر

دمنوش برای رفع تکرر ادرار

 

دمنوش­ها کاربردهای مختلفی دارند. بسیاری از دمنوش­ها می­توانند اثرات مختلفی روی عملکردهای سیستم­های بدن داشته باشند. به همین ترتیب یکی از اثرات درمانی دمنوش تاثیر آن در رفع تکرر ادرار است. ضمن این­که در این مقاله به خاصیت درمانی دمنوش­هایی برای رفع تکرر ادرار می­پردازیم، لازم به توضیح است که هیچ دمنوشی جایگزین داروهایی نمی­شود که پزشکان برای درمان بیماری­ها تجویز می­کنند؛ فلذا اگر تکرر ادرار شما مزمن است حتما به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه کنید.

پیش از بررسی دمنوش­های توصیه شده برای رفع تکرر ادرار، باید این بیماری را بشناسیم. این اختلال به این صورت است که شخص مبتلا پس از مصرف اندکی آب یا مایعات دیگر، برای دفعات مکرر و متعدد نیاز به دستشویی دارد. این اختلال می­تواند منجر به عفونت ادرار نیز شود. عوامل ایجاد تکرر ادرار ممکن است عصبی یا غیرعصبی باشد.

زنجبیل و تکرر ادرار

یکی از دمنوش­هایی که برای رفع تکرر ادرار توصیه می­شود دمنوش زنجبیل است. این دمنوش می­تواند به طور چشم گیری موجب کاهش فعالیت مثانه شود و در نتیجه از تکرر ادرار فرد بکاهد. تهیه دمنوش یا چای زنجبیل بسیار ساده است، پس از آنکه چای دم شد، چند تکه یا ورق زنجبیل را به آن اضافه کنید و پس از ده دقیقه آن را مصرف کنید.

روش دیگر آماده کردن دمنوش زنجبیل، در ترکیب با آب و عسل و آبلیمو است. در این روش نیز پس از جوشاندن آب و عسل، می­توان چند ورق زنجبیل به آن اضافه کرد. پس از اینکه ده دقیقه دم کشید، می­توان آن را نوش جان کرد. البته باید توجه داشت، مرکبات همچون لیمو و پرتقال، می­توانند موجب تغییر pH ادرار شده و بر التهاب مثانه بیافزایند. این مسئله نیز موجب اختلال بیشتر در تکرر ادرار می­شود، بنابراین بهتر است در این دمنوش، آبلیموی کمتری مصرف شود.

درمان تکرر ادرار با عسل و دارچین

دمنوش دیگری که برای رفع تکرر ادرار مصرف می­شود، دمنوش عسل و دارچین است. این ترکیب فواید فراوانی برای بدن دارد. در مطالعاتی مشخص شد که ترکیب عسل و دارچین موجب کاهش باکتری­های مقانه شده و pH ادرار را تنظیم می­کند. این امر باعث می­شود که التهاب مثانه کاهش یافته و تکرر ادرار رفع شود. این دمنوش می­تواند همراه با چای یا بدون آن سرو شود. در ساده ترین روش می­توان به ترکیب چایی دارچین کمی عسل اضافه کرد و از فواید آن بهره برد. هرچند، دمنوش دارچین می­تواند در آب دم بکشد و همراه با مقداری عسل مصرف شود.

درمان گیاهی تکرر ادرار عصبی

همانطور که گفته شد، تکرر ادرار نوعی بیماری است که فرد پس از مصرف مایعات، در دفعات متعدد نیاز به دفع ادرار پیدا می­کند. نوع عصبی آن، به این صورت است که سیستم عصبی محیطی (نخاع) نمی­تواند به درستی ماهیچه­های مثانه را کنترل کند. این مسئله باعث ایجاد تکرر و در مواردی بی اختیاری ادراری می­شود. همانطور که گفته شد، دمنوش­هایی برای رفع تکرر ادرار مصرف می­شوند، مانند دمنوش زنجبیل و دمنوش عسل و دارچین می­توانند در رفع این اختلال موثر باشند. با اینحال باید دقت داشت که مصرف دمنوش هرگز جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک شما نمی­شود.

باید توجه داشت ضمن این­که فرد مبتلا از دمنوش یا از داروهای شیمیایی برای رفع تکرر ادرار بهره می­برد، نباید مواد غذایی مصرف کند که موجب تشدید این بیماری شود. بعضی از این مواد (که عمدتا موجب تغییر pH ادرار یا ایجاد عفونت می­شوند) عبارت اند از:

  • نوشیدنی­های الکلی
  • نوشیدنی­های گازدار
  • نوشیدنی­های انرژی زا
  • قهوه و نوشیدنی­های حاوی کافئین
  • غذاهای تند
  • بعضی فست فودها

اما درمان­های گیاهی نیز برای رفع تکرر ادرار عصبی وجود دارند. یکی از این درمان­های گیاهی استفاده از دمنوش “دم اسب” (Equisetum) است. پس از مصرف این دمنوش، ضمن تقویت سیستم عصبی، التهاب مثانه تا حدودی برطرف می­شود و نیاز فرد به دستشویی کمتر میگردد. دمنوش این گیاه با اضافه کردن 80 گرم از برگ خشک آن در یک لیتر آب و جوشاندن این ترکیب به مدت نیم ساعت آماده می­شود.

یکی دیگر از درمان­های گیاهی برای رفع تکرر ادرار عصبی، مصرف چای سبز است. این چای موجب انقباض مثانه شده و امکان کنترل بافت آن را افزایش می­دهد. با این­حال باید دقت داشت، از آنجایی که کافئین موجود در چای سبز موجب تشدید تکرر ادرار می­شود، بهتر است چای سبز را از برندی تهیه کرد که حاوی کافئین کمتری باشد.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *