یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 7:37 قبل از ظهر

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

هشدار: این مطلب صرفا برای آگاهی‌بخشی عموم منتشر شده و اعتبار پزشکی ندارد. برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.
همه‌ی ما در طول زندگی‌ خود حداقل یک‌‌بار درد لثه و دندان را احساس کرده‌ایم. این درد گاها انقدر شدید است که می‌تواند شما را از کار و زندگی بیاندازد و رسما زندگی شما را برای مدتی سخت و دشوار کند.

عمده‌ی دردهای لثه به علت عفونت لثه اتفاق می‌افتد. شاید با خود فکر کنید با توجه به این‌که شما بهداشت را رعایت می‌کنید این اتفاق نباید برایتان بیفتد. اما این موضوع بیشتر به علت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان اتفاق می‌افتد، نه اصلا رعایت نکردن آن. عفونت لثه هنگامی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های دندان روی خط لثه جمع شوند و اگر با نخ دندان آن‌ها را تمیز نکنید، بعد از مدتی رسوب کرده و جرم تشکیل می‌دهند. این موضوع باعث عفونت لثه می‌شود. برای عفونت باکتریایی لثه، دندان‌پزشک داروهای مختلفی پیشنهاد می‌کند که یکی از آن‌ها استفاده از آنتی‌بیوتیک ها است. آنتی بیوتیک‌ها داروهایی هستند که مخصوصا برای از‌بین بردن میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند. این داروها باعث از بین رفتن عفونت و میکروب‌زدایی از بدن می‌شوند. اما شاید برای‌تان مهم باشد که بدانید بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه چیست و چگونه مصرف می‌شود.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

معرفی 5 آنتی بیوتیک قوی برای عفونت لثه

معمولا پزشکان برای درمان عفونت ابتدا سعی می‌کنند میزان شدت آن را تشخیص داده و بعد آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کنند. آنتی بیوتیک‌های ذکر شده همگی برای عفونت باکتریایی استفاده می‌شوند و صرفا برای عفونت لثه نیستند.

  • کلیندامایسین
    این آنتی بیوتیک فقط برای عفونت شدید استفاده می‌شود. معمولا پزشکان این دارو را به دلیل عوارض جانبی آن با احتیاط و در موارد کمی تجویز می‌کنند.‌ این دارو در سه شکل خوراکی، تزریقی و ژل موضعی استفاده می‌شود و طریقه‌ی مصرف آن به نظر پزشک شما و میزان عفونت لثه برمی‌گردد. با این حال به این موضوع توجه کنید که با توجه به عوارض آن مثل اسهال و یرقان و تهوع، این دارو بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه نیست. مراقب باشید که برای انتخاب این دارو نظر پزشک شما بسیار مهم است.
  • آموکسی‌سیلین
    این دارو برای از بین بردن باکتری‌های عفونت زا به کار نمی‌رود. در واقع این دارو توانایی از بین بردن و‌جلوگیری از تولید مثل باکتری ها را ندارد و تنها کاربردی که دارد برای بهبود علائم عفونت و التهاب است. بنابراین همزمان با این دارو معمولا آنتی‌بیوتیک دیگری هم تجویز می‌شود تا سرعت روند بهبود افزایش پیدا کند و خطر عفونت دوباره از بین برود.

معرفی 5 آنتی بیوتیک قوی برای عفونت لثه

  • مترونیدازول
    این آنتی‌بیوتیک هم مانند کلیندامایسین برای عفونت‌های خیلی شدید استفاده می‌شود. معمولا برای درمان زخم‌های جراحی، عفونت‌های شدید ناشی از ویروس کرونا، بیماری التهابی لگن استفاده می‌شود. در صورتی که عفونت خیلی شدید باشد از این دارو به همراه یک آنتی بیوتیک دیگر استفاده می‌کنند.
  • تتراسایکلین
    این دارو یکی از پرکاربرد‌ترین داروها برای درمان عفونت است. تتراسایکلین معمولا برای درمان عفونت و بیماری‌هایی نظیر وبا، مالاریا، تب مالت و طاعون استفاده‌ می‌شود. این دارو مصرف خوراکی دارد و عوارض آن شامل حالت تهوع و سردرد می‌شود که در اکثر موارد اتفاق نمی‌افتد. در کل این دارو در دسته‌ی آنتی‌بیوتیک‌های قوی قرار نمی‌گیرد.
  • آزیترومایسین
    این آنتی‌بیوتیک کاربرد گسترده‌ای در درمان عفونت‌های لثه و باکتریایی دارد. از این آنتی بیوتیک برای از‌بین بردن باکتری‌های مضر لثه استفاده می‌شود و رشد این باکتری‌ها را به حداقل می‌رساند. این آنتی‌بیوتیک بهترین آنتی‌بیوتیک برای عفونت لثه شناخته می‌شود.

معرفی 5 آنتی بیوتیک قوی برای عفونت لثه

پیشگیری و مراقبت‌های عفونت لثه

برای پیشگیری و تسریع روند درمان عفونت لثه چند راهکار ساده وجود دارد که شرایط را برای شما کمی بهتر کند.

  • استفاده از دهان‌شویه مناسب
    استفاده از دهان‌شویه‌ها در درمان عفونت بسیار مهم است. از پزشک خود بخواهید دهان‌شویه‌‌ی مناسب را به شما معرفی کند. از دهان‌شویه دو بار در روز استفاده کنید و مطمئن شوید ده تا بیست ثانیه آن را در دهان خود نگه می‌دارید.
  • مسواک زدن
    حتما روزی دو تا سه بار مسواک بزنید. توجه کنید که از مسواک زدن خیلی سریع و حسن خودداری کنید.
  • خودداری از مصرف سیگار و غذاهای خیلی شیرین
  • مراجعه به دندان‌پزشک برای چکاپ سالیانه

جمع بندی
داشتن دندان‌هایی زیبا و سالم خواسته‌ی هر انسانی است. بخش مهمی از این خواسته با عادت‌های سالم و مراجعه به پزشک برآورده خواهد شد. اما گاهی اوقات با تمام مراقبت‌هایی که ما انجام می‌دهیم احتمال آسیب دندان و لثه وجود دارد. در این مطلب تلاش کردیم بهترین آنتی‌بیوتیک برای عفونت لثه را به شما معرفی کنیم. حتما این موضوع را در نظر بگیرید که زیر نظر پزشک از این آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید و از مصرف خودسرانه‌ی آن‌ها بپرهیزید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *